- - +31 20 525 1630 Kwetsbaren op weg naar werk: hoe ver moeten we gaan? SER-UWV conferentie Den Haag, 26 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Sociale Zekerheidsbestanden: bruikbaarheid en valkuilen Presentatie voor: microgebruikersdag CBS Voorburg,
© Prof.dr Jouke van Dijk Ketendag Noord, KETEN = DOEN! SAMENWERKEN IN DE KETEN Ketendag Noord, 15 maart 2005, Abe Lenstra stadion, Heerenveen.
De weg naar werk Onderzoek naar cliëntstromen in de SUWI-keten
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
De nieuwe werkelijkheid
De arbeidsmarkt van de metropoolregio - vijf jaar vooruitkijken- Nieuwjaarssymposium Amsterdam, 23 januari.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Werk(ver)Delen NovaWork
Kwetsbare dynamiek van kwetsbare groepen CBS/TNO Workshop “Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt:
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Productiefactor Arbeid
De Participatiewet De weg naar werk na 2015
Werk&Mantelzorg is een initiatief van Mezzo en Qidos. Powered by het Ministerie van VWS. MANTELZORGQUIZ Copyright © Werk&Mantelzorg.
Inleiding arbeidsmarkt
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Stromen tussen werkloosheid en OCMW. Sanctiebeleid van de RVA “een uitkeringsgerechtigde moet tijdens zijn werkloosheidperiode een aantal verplichtingen.
Inburgering in Vlaanderen
Cursus Onderwijseconomie
Markten 1 H1.
Op weg naar nieuw perspectief Jan-Jaap de Haan Wethouder Cultuur, Werk en Inkomen Gemeente Leiden.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Microdata sociale zekerheid 8 november 2007 Dennis Lanjouw.
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Joost Bollens.
Publieke problemen Private oplossingen Esther van Rijswijk De Argumentenfabriek 10 mei 2007.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
De dynamische arbeidsmarkt (in het Teulingsprogramma) LWEO Conferentie Vught, 16 mei 2007 Jules Theeuwes.
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
Persbijeenkomst UWV WERKbedrijf
Arbeidsmobiliteit SZW Congres Gastcollege Den Haag, 26 maart 2012 Jules Theeuwes.
Wat kunnen we eraan doen?
Gerichter re-integreren Bussum, Donderdag 2 April 2009 Succesvol re-integratiebeleid Van effectiviteit naar beleid: gerichter re-integreren Pierre Koning.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Social Return.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
Participatiewet vanaf 2015
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Kijken naar wat de klant wel kan!
5.3 Heb je werk? De arbeidsmarkt is het geheel van vraag en aanbod naar werk. De vraag van arbeid komt van werkgevers. Het aanbod komt van de beroepsbevolking.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
6.3 Geen werk? Wat zijn de gevolgen als je je baan verliest?
Werk en kanker, re-integratie
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
1 De Participatiewet voor ondernemende werkgevers Workshop d.d. 29 februari 2016 Kom’mitVivantesCapra Advocaten.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Zelfdoding, Werkloosheid en Crisis Renske Gilissen Senior onderzoeker 113Online & GGD Haaglanden.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
De toekomst voorspellen? Uitdagingen voor sociale zekerheid 2040 Bernard ter Haar Woensdag 8 juni 2016.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Eindevaluatie Participatiewet: deelonderzoek
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Transcript van de presentatie:

Kwetsbaren op weg naar werk: hoe ver moeten we gaan? SER-UWV conferentie Den Haag, 26 november 2009 Jules Theeuwes

Spoorboekje  Aantallen  Van breed naar gespecificeerd  Principes  Wat werkt en waarom  En wat nu?

Aantallen  In de beroepsbevolking: alleen lager onderwijs (2008)  450 duizend  6% van de beroepsbevolking  9% werkloosheidspercentage  In een uitkering (2008)  Langer dan jaar werkloos: 120 duizend  Langer dan jaar in bijstand: 210 duizend  WGA uitkering: 55 duizend  Wajongers: 180 duizend  SCP raming eind vorige eeuw “re-integreerbaar volgens wettelijke criteria” : ruim 400 duizend (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, bijstand)

Uit: “De arbeidende klasse in de 19 e eeuw: ” van I.J. Brugmans  Sinds 18e eeuw bestaan er “werkhuizen” en “armenfabrieken” die werklozen en bedelaars kost en inkomen verschaffen in ruil voor werk  Weeshuizen betaalden fabrikanten een subsidie om weesjes in dienst te nemen (soms na een veiling)  Soms gaven lokale overheden steun aan fabrikanten om armen in dienst te nemen, als directe subsidie of in natura met goedkope of gratis fabriekshallen

Van breed naar gespecificeerd  Macro-economisch stimuleringsbeleid  Profijt van werk beleid  Slechten armoedeval  Arbeidskorting  Uitkeringsbeleid: rechten en plichten, duur, sancties  Activerend arbeidsmarktbeleid; re-integratiebeleid

Principes (bron: I. Groot, TPE, 2009) S S

Actief arbeidsmarktbeleid  Verhogen verdiencapaciteit (training)  Verhogen arbeidsvraag  Loonkostensubsidies  Directe werkgelegenheidscreatie  Sociale werkplaatsen  Matching  Bemiddeling  Sollicitatietraining

Meten effecten (bron: SEO, 2006)  Effectiviteit  Vooral: toename kans op vinden baan  “Gemiddeld genomen kleine positieve effecten op kans om een baan te vinden”  Minder: kans behoud baan, terugkeerkans, hoger loon  Kosten-effectiviteit: nauwelijks, voor zover bekend: re- integratie niet kosteneffectief  Kosten baten analyse: toekomst  Netto toename welvaart:  Extra productie  Verdringingseffecten  Hoe meten we welvaart bij sociale activering?

SCP (2003) : “ De uitkering van de baan: reintegratie van uitkeringsontvangers ” … reïntegratie-inspanningen slechts in beperkte mate tot een daling van het aantal uitkeringsontvangers hebben geleid, ondanks het vele geld en de energie die erin zijn gestoken.

Kamer vindt re-integratie te duur (bron: NRC, 20 november 2008) Reïntegratie kost 2 miljard per jaar, maar levert bij lange na niet genoeg op. Het beleid voor reïntegratie moet dan ook op de schop, stelden Tweede Kamerleden vanochtend …

Wat weten we over effectiviteit  Gevarieerd om twee redenen  Wijze van meten (met/zonder controlegroep)  Verschillen tussen groepen (afstand tot arbeidsmarkt)  Pluspunt: aankondigingseffect  Minpunt: lock in (training)  Kwetsbare groepen effectiever  Effectiever in laagconjunctuur  Matching vaak effectief  Profiling? (SEOR, 2009)

Vermijd langdurige werkloosheid (bron: SEO, 2008)

OECD Employment Outlook, 2009 Labour market and social policies have a key role to play in preventing the risk that the sharp jump in unemployment becomes persistent by promoting a quick reintegration…and enhancing their skills to enhance them to move into more productive jobs when the recovery gathers speed

En dan zijn hier de stellingen  Stelling 1 Gebruik de schaarse beleidsmiddelen in een crisis om te voorkomen dat mensen langdurig werkloos worden en niet om bestaande kwetsbare groepen naar de arbeidsmarkt te brengen.  Stelling 2 In een crisisperiode is “train-first” effectiever dan “work- first”.

Dank voor uw aandacht