Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Workshop Coachend Leidinggeven
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Unieke elementen van opleiden
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hogescholen in Dialoog
1.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Vernieuwing verzorging
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Workshop evalueren Dcp
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
Alle lijntje bij elkaar…?
Groepsdynamiek 1.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Toekomstgericht onderwijs
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Studieloopbaancoaching
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog

Wat zijn uw taken/rollen? Leersituatie creëren Leersituatie creëren Rolmodel zijn Rolmodel zijn Coachen Coachen Leercirkel gebruiken Leercirkel gebruiken Beoordelen (KPB) Beoordelen (KPB) Feedback geven Feedback geven

Een goed leerklimaat: Veilig Veilig Positief Positief Constructief Constructief Dialoog Dialoog Reflectie Reflectie

Efficiënter: Meer leren in minder tijd Efficiënter: Meer leren in minder tijd Naast meester-gezel, opleidingsgroep Naast meester-gezel, opleidingsgroep Inzichten hoe volwassenen leren Inzichten hoe volwassenen leren Andere methoden van toetsen Andere methoden van toetsen Kwaliteitsborging en transparantie Kwaliteitsborging en transparantie Professionalisering van de opleidingsgroep Professionalisering van de opleidingsgroep Modern opleiden

Competentie “Een geheel van kennis, vaardigheden, attitudes, eigenschappen en inzichten dat de specialist in zijn beroepsmatig handelen geïntegreerd toepast”

CanMed competenties CCMS

Coachen Gaat uit van zelfsturing! De aios wil leren! Gaat uit van zelfsturing! De aios wil leren! Help reflecteren Help reflecteren Stimuleer, geef positieve feedback Stimuleer, geef positieve feedback Exploreer; Stel vragen Exploreer; Stel vragen

Leercirkel Kolb

Beoordelen- KPB (korte praktijk beoordeling) Min 10 per jaar Min 10 per jaar Waarop wil aios beoordeeld worden? (Welke competentie) Waarop wil aios beoordeeld worden? (Welke competentie) Heb je concreet gedrag geobserveerd? Heb je concreet gedrag geobserveerd? Beoordelen= meten-beoordelen-beslissen Beoordelen= meten-beoordelen-beslissen

Feedback : RelevantRelevant SpecifiekSpecifiek GedoseerdGedoseerd Gericht op handelen (gedrag), niet op persoonGericht op handelen (gedrag), niet op persoon Tips en topsTips en tops Tijdig en regelmatigTijdig en regelmatig Check of het aankomt!Check of het aankomt!

Valkuilen bij feedback geven te lang wachten vergeten te zeggen wat goed ging om de hete brei heen draaien meegaan met weerstand te weinig specifiek te veel commentaar tegelijkertijd moraliseren

Feedback Oefenen in de middag (inspiratiesessie) Oefenen in de middag (inspiratiesessie)

Conclusie Duizendpoot? Ja Duizendpoot? Ja Opleiden? Ja Opleiden? Ja Veel extra tijd? Nee Veel extra tijd? Nee Gewoon werken? ja Gewoon werken? ja Andere focus? Ja Andere focus? Ja Verrijking? Jaaaaaaa! Verrijking? Jaaaaaaa!