Lidy van der Worp (RENN4)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Social media in het MBO Vraagstuk:
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Evaluatie van mentorprojecten
De (on)gezonde leerling?
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Een samenwerking tussen
Begeleiders in Beeld.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Logical Framework Approach
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Vergoedingsregeling dyslexie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
HAN Faculteit Educatie.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Leraar, school en opleiding
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Leren leren…..en het materiaal?
Intersector NIP lustrumcongres 2013 Workshop “Opzet en uitvoering van single case studies en kleinschalig onderzoek in de groepspraktijk” Gudo van Zijderveld.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Ambulante Begeleiding
Bruikbare en levendige groepsplannen voor rekenen
Info-avond september 2017.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
De betekenis die verzorgenden toekennen aan het verzorgen van mensen met dementie in een kleinschalige woonsetting. Een Verkennende Studie Van den Pol.
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Voorspelling van criminele carrières door 2-dimensionale extrapolatie
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Lidy van der Worp (RENN4) Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)

handelingsverlegenheid

Leerontwikkeling over 3 jaar COOL Special (2012) Leerontwikkeling over 3 jaar Cohort / Cohort Onderzoek / Study Onderwijs / Education Loopbanen / Careers Special education

Uitspraken over leervorderingen van cluster 4 leerlingen Cluster 4 leerlingen laten zeer weinig leervorderingen in een leerjaar (Siperstein, Wiley and Forness, 2007) De achterstand van cluster 4 leerlingen ten opzichte van reguliere leerlingen neemt in de loop van jaren in een snel tempo toe (Ledoux, Roeleveld, van Langen & Paas) Het lijkt erop dat cluster 4 leerlingen binnen het speciaal onderwijs het minst van dat onderwijs profiteren. ( E. Smeets, 2012 - COOL)

handelingsverlegenheid Literatuuronderzoek handelingsverlegenheid Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche benadering (Van der Wolf & Van Beukering; 2009)

handelingsverlegenheid ? literatuuronderzoek Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche aanpak (Van der Wolf & Van Beukering; 2009) handelingsverlegenheid ?

Focus op gedrag Veel instructie tijd gaat verloren omdat leerkrachten te veel aandacht besteden aan het beheersen van gedrag (Pianta & Hamra, 2009) Veruit de meeste gedragsproblemen zijn gerelateerd aan de leertaak (Umbreit et. al., 2007)

Leertheoretische benadering Focus op gedrag Moeilijke taak Probleem gedrag Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag

Leertheoretische benadering Focus op gedrag Versterkt taak gedrag Aandacht voor taak Moeilijke taak Probleem gedrag Sutherland & Oswald, 2005 Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag 10

Focus op taak Reinforcing on-task behavior Attention to task Challenging task Problem behavior Sutherland & Oswald, 2005 Attention to behavior Reinforcing task avoidance

D:\VIDEO_TS

Zone van naaste ontwikkeling Vygotsky Focus op taak Systematische benadering ACT PLAN CHECK DO

Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering

Systematische benadering Niet-systematische benadering Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering 15

Non-systematic approach SEN quadrant Non-systematic approach Focus on behavior Focus on academics Systematic approach

Non-systematic approach SEN quadrant Non-systematic approach A y Focus on behavior Focus on academics x Systematic approach

Non-systematic approach SEN quadrant Non-systematic approach B y Focus on behavior Focus on academics x Systematic approach

SEN quadrant } Effect op gedrag ? In kaart brengen via vragenlijst

Ontwikkeling vragenlijst √ Theoretisch model - Definieren van beide assen

Ontwikkeling vragenlijst √ Theoretisch model - Definiering van beide assen √ Zoektocht naar bestaand instrument

Ontwikkeling vragenlijst √ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ - Observaties - Lesverslagen Key concepts - Intervieuws

Ontwikkeling vragenlijst √ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ ◊ De constructie van het instrument - Twee dimensies vertalen naar stellingen - Gebaseerd op : PDCA - cirkel - Inspectiekader - Cognitieve interviews

Bepalen van de betrouwbaarheid Empirische onderzoek (Oktober, 2012 + 100) Factor analyse (four quadrants) Betrouwbaarheid Validiteit

Bedankt voor de aandacht