Samen werken aan ziekteverzuimbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
WERKOVERLEG Sector techniek
Klas 1a.
Justitie & hulpverlening
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Preventief Verzuimmanagement
Programmaraad CJG 20 februari 2014 Pilot met huisartsen 1.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Preventie effectiever maken
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Digitaal Verzuimloket
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
managen van de doorstroom
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
April ’17.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Wat willen we vandaag doen?
Handelingsgericht werken
Welkom Juridisch Steunpunt jarig jubileum.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Gezond omgaan met (langdurig) zieke werknemers
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Hervorming langdurige zorg
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Maatschappelijke kosten-baten analyse
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners.
Voortijdig schoolverlaten
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Wet Publieke gezondheid
Thema 3 Leerplicht als samenwerkingspartner
De Kleine Prins Expertisecentrum
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Voorlichting leerplicht
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Transcript van de presentatie:

Samen werken aan ziekteverzuimbegeleiding Samen werken aan ziekteverzuimbegeleiding. Welke rol is er weggelegd voor de JGZ en de jeugdarts? Yvonne Vanneste Arts M&G, jeugdarts September 2012 1

Kennismaking Wie… werkt er in de 0-4 en 4-19 jarigen zorg? is bekend met ziekteverzuimbegeleiding? kent de landelijke handreiking ‘Snel terug naar school is veel beter’? heeft hem gelezen? voert hem uit? is ouder van een puber? 2

‘Oost West, thuis is ook niet Waarom aandacht voor ziekteverzuim? Thuiszitters in de GGZ ‘Back to school’ Thuiszittersonderzoek Ingrado ‘Oost West, thuis is ook niet alles!’ Ombudsman 3

Waarom aandacht voor ziekteverzuim? De school: slagen! Signalerende functie dreigende uitval Ouderparticipatie Passend onderwijs 4

Waarom aandacht voor ziekteverzuim? De gemeente: participatie Kosten Iedereen doet mee 5

Waarom aandacht voor ziekteverzuim? De JGZ: Het verkleinen van de sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV) Onderwijs geeft toegang tot gezondheid Gezondheid beïnvloedt onderwijskansen Preventie van ziekte 6

Waarom aandacht voor ziekteverzuim? Prevalentiestudies Effectstudie M@ZL Problematiek achter ziekmelding: Aandoening, ziek (astma, migraine, schoolfobie, depressie, darmziekten, griep, verkoudheden) Problemen thuis (scheiding, etc.) Doorverwezen naar de huisarts vanwege onbegrepen klachten; adolescenten gaan niet naar de huisarts Lage verzuimdrempel (‘spijbelen’) Leefstijlproblematiek Problemen op school 7

En dan wordt een leerling ziek gemeld… De huidige Wet- en regelgeving Ouders: doen beroep op vrijstelling schoolbezoek wegens ziekte bij de schooldirecteur (LPW artikel 12). ouders doen beroep op vrijstelling leerplicht bij langdurige ziekte bij de leerplichtambtenaar School: meldt bij twijfel ( ‘mogelijk ongeoorloofd ziekteverzuim’) bij leerplichtambtenaar. houdt een verzuimregistratie bij regelt onderwijs aan zieke leerling heeft een ziekteverzuimbeleid kan consult aanvragen bij jeugdgezondheidszorg 8

En dan wordt een leerling ziek gemeld… 9

Knelpunten Intersectorale samenwerking: vele stakeholders, gemeenschappelijke visie en beleid nodig Geen verplichting voor school; missie en visie van de school? (Nog) niet in BTP (Nog) geen wetenschappelijke basis (Nog) geen MKBA (= Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) 10

Gesprek met ouders: aanval i.p.v. aandacht Knelpunten school Verzuimregistratie Gesprek met ouders: aanval i.p.v. aandacht Gebrek aan medische expertise 11

Knelpunten Bij verwijzing naar de jeugdarts is bereik onvoldoende Rol jeugdarts onduidelijk voor school en ouders Communicatie school en jeugdarts niet vastgelegd Sluitende afspraken ontbreken Vaak is het probleem al te groot vaak pas opvallend als leerprestaties kelderen, soms is zieke leerling pas weer in beeld als hij een keer naar school komt. 12

We zijn allemaal wel eens ziek. Structurele aanpak Hoe dan? We zijn allemaal wel eens ziek. Vroeger was alles overzichtelijker. Koorts, huisarts, briefje. Ziekte overkomt je, ziekmelding is een keuze. Praten mag, naar school gaan moet. Geoorloofd verzuim  school is aan zet 13

Structurele aanpak De scholen voert zelf verzuimgesprekken en maakt intern afspraken over: wie dat gesprek gaat voeren wanneer (met advies criteria te hanteren) consult bij de jeugdarts: kan naar aanleiding van dit verzuimgesprek aangevraagd worden. 14

De rol van de jeugdarts: Structurele aanpak De rol van de jeugdarts: Consulten uitvoeren Het individuele ‘vervolgtraject‘ coördineren (‘ketensmid’) - ZAT Scholen ondersteunen: training van de medewerkers op school samen beleid maken - ZAT 15

Wat levert het op voor de school? Toename ouderparticipatie Geen rolconflict met ouders Minder frustratie (door meer inzicht en begrip, en minder ziekteverzuim) Betere resultaten Minder willekeur / subjectiviteit Minder ziekteverzuim en meer tijd voor lesgeven Minder vsv School profileert zich als school die zorg heeft en grenzen stelt Groter bereik en betere begeleiding van (potentiële) risicoleerlingen Sneller zicht op type verzuim Hulp en advies bij begeleiding en verwijzing 16

Het consult Vertrouwelijk First seek to Leerling en ouders uitnodigen Lichamelijk onderzoek en anamnese: Lichamelijke klachten duiden  eventuele relatie met psychosociale problemen Overleg eerste en tweede lijn  optimaliseren behandeling Verwijzen huisarts bij onbegrepen klachten De jeugdarts controleert niet, maar adviseert! Bespreken verzuimdrempel Vroegsignalering, bemiddelen, geruststellen, voorlichting geven Samen met school en ouders / leerling re-integratieadvies maken, kijken naar mogelijkheden Bij niet verschijnen  lpa; dossiervorming, gebruik maken van leerlingvolgsysteem! First seek to understand, then to be understood Balans model 17

“jeugdarts sleutelrol Het consult Ontwikkeling van de NSPOH leergang “jeugdarts sleutelrol bij ziekteverzuim op school” Jaarcongres JGZ 13 december 2012 18

Onderzoek Effectstudie: Welke outcomematen? 19

20