Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Beste, De bewoners van onze wijk ondervinden veel hinder bij het ’s avonds laat naar huis terugkeren na afloop van de activiteiten in het Cultuurcentrum.
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Wie gaat daar eigenlijk over?
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Stadserf over Erfpacht Eigen grond voor iedereen Thom van der Boon Schiedams ondernemer.
Woorden en tijd.....
solidariteit en moreel wangedrag
Verkeers- stellingenspel
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Transport en Infrastructuur
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Gaat U 1 juni stemmen? Bedenk U eerst eens goed!
Een Prachtkans voor Sint Pancras
PVRC openbaar gedeelte Algemene ledenvergadering 2008
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Eerste zonnevliegtuig landt op Zaventem 13 mei 2011
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Muziek Project; Klaplong
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Presentatie EUclaim Verordening 261/2004 de impact op uw onderneming.
Curaçao.
Fietsbeleid in Culemborg
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008.
Hinder en bezorgdheid:
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Stichting Derde Merwedehaven en Burgerinitiatief hoorzitting 12 oktober 2010 Vanuit de Sliedrechtse burgerij een reactie op de ontwerpvergunning naar de.
Top 5 EU Luchthavens Passagiers 2004 (mln) “Heathrow verwerkt veruit de meeste passagiers ”
Hoe groot is die eigenlijk?
De burgemeester van Bern is ten einde raad met de verschrikkelijke overlast die de massa‘s duiven veroorzaaken, die „zijn“ stad beheersen. Alles wordt.
Ciara ‘The Sand’. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
UITNODIGING DONDERDAG 24 MAART om 20:00 uur in het “Morgenlicht” Nodigt de evangelisatiecommissie iedereen uit om met elkaar te praten over het onderwerp:
OZZVOZZV. Burger initiatief - Oegstgeest  Burger initiatief : “Genoeg Vluchten”  Start door Edwin van Rooyen in 2009  Verzoek aan gemeenteraad - Deelname.
Nooit meer pesten Binnenlands Bestuur Minder regels in de bouw, Boekel 10 jaar welstandsvrij “Het Boekels Model” door wethouder Ted van de Loo.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Standpunt inzake Schiphol Presentatie voor Gemeenteraad Nieuwkoop CROS Kerngroep Nieuwkoop 23 januari 2008.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Omgevingswet en Gezondheid
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
THEMA’S Aldersakkoord Schonere brandstoffen Banen in zee Selectiviteit
THEMA’S Aldersakkoord Banen in zee Selectiviteit Belastingen Klimaat
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Peiling Spooroverlast in Deventer
Transcript van de presentatie:

Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens aan de groei Spreid de hinder

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 1 “Voor vliegtuiglawaai moeten dezelfde normen gelden als voor verkeerslawaai.”

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 2  Nu is er een norm voor gemiddeld lawaai over een heel jaar. Overlast is niet gemiddeld.  Er moet ook voor vliegtuigen een lik op stuk beleid komen.  Vergelijk: de brommer en het verkeer. “De normering van overlast door vliegtuiglawaai moet niet alléén gebaseerd zijn op de gemiddelde overlast per jaar”

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 3 Stelling 3 - een korte inleiding “Voor het buitengebied moeten in woongebieden leefbare normen gelden, die gehandhaafd moeten worden op basis van meten” Regio Castricum Eén nachtje PolderbaanPlus één ochtend Polderbaan Plus één middag PolderbaanPlus één avond Polderbaan 24 uur Polderbaan Vrijwel iedere dag... Dít was toch niet beloofd? 20 Ke contour  Buiten de 20 Ke contour is nu geen enkele wettelijke bescherming terwijl juist daar, zoals de regio Castricum, in feite de meeste mensen wonen.  Binnen de 20 Ke contour is relatief dunbevolkt gebied, daarbuiten niet.  Informatie kan niét de rol van handhaving overnemen. Vóór de Schipholwet: Die 5e baan valt wel mee. Bij ons geen ernstige overlast. Laat maar komen, die baan “ En als het fout gaat is er nog altijd de evaluatie in 2005.“ Nu de Schipholwet er is: Glíjvluchten zei U toch? O, zijn het helemaal geen glijvluchten…. Nu de Schipholwet er is: Hé! Ze vliegen wel érg laag! Waarom moét dat op 600 meter hoogte? Nu de Schipholwet er is: Op 30 km van Schiphol en toch zó laag?? Dat hoeft toch niet ? Nu de Schipholwet er is: Ze vliegen de hele dag maar door, en zo laag… Dát hadden ze in 2003 niet gezegd ! Na 2,5 jaar Polderbaan: Wanneer wordt het ‘foutje’ bij óns eens hersteld? We lijken hier wel vogelvrij.. Dít was toch niet beloofd??

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 4  Het was een bewuste keuze om nachtvluchten boven de regio Castricum te concentreren.  Het afwentelen van het probleem op één groep in de samenleving is niet rechtvaardig. “Het concentreren van nachtvluchten in de regio Castricum is niet te rechtvaardigen” Sinds 2003: concentratie in de regio Castricum Uit: RIVM rapport Beoordelingskader Gezondheid en Milieu: nachtelijk geluid van vliegverkeer rond Schiphol en slaapverstoring 2004

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 5  De huidige wet stelt een grens van maximaal slaapverstoorden.  Het echte aantal is slaapverstoorden (bron RIVM).  De wet is toch de wet? “ slaapverstoorden is onacceptabel” Castricum-Uitgeest- Schermer Het aantal klachten per gemeente per 1000 inwoners (2003) Bron: RIVM 2004

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 6  Volgens de wet zijn er harde milieugrenzen. Daarbinnen kan Schiphol groeien.  Nu de bescherming van de omwonenden tekortschiet, zal dat éérst gerepareerd moeten worden.  Expansie van Schiphol kan alleen binnen nieuw vastgestelde milieugrenzen aan de orde zijn. “De expansiedrift van Schiphol moet nu een halt worden toegeroepen” Erg veel klachten maar niet beschermd ± inwoners

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 7  Bewonersplatforms moeten een formele plaats krijgen in de besluitvormingsprocessen rond “Schiphol”.  CROS zorgt voor ongewenste filtering en verdunning van de bewonersstandpunten “De omwonenden van Schiphol zijn feitelijk monddood” “Schiphol hoort nu eenmaal in deze regio thuis. De luchthaven verschaft veel werk“ Wat zijn de adviezen van CROS nu nog waard? Op de website van CROS:

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 8  De luchtverkeersleiding (LVNL) moet los komen te staan van de luchtvaartsector en alléén een taak hebben op het gebied van veiligheid en milieu.  Capaciteit is de afgeleide veiligheid en milieu. “Veiligheid en milieu gaan vóór capaciteit” “LVNL beschikt bij uitstek over de expertise om de gevraagde hoge uurcapaciteit te realiseren.” “LVNL ondersteunt volledig en actief de Mainport-doelstelling.“

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 9  Vrachtvluchten geven extreme overlast.  Rotterdam is het logistieke centrum, ook qua aan- en afvoer.  Vrachtvluchten horen daarom thuis op de Maasvlakte en niet op Schiphol.  Beleidsregel: Rotterdam: vracht, Schiphol: passagiers. “Schiphol is er voor passagiers, de Maasvlakte voor vracht”

11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Afsluiting  Voor onze gasten: Dank voor uw komst en een goede reis naar huis!  Voor onze leden: Wel thuis en hopelijk welterusten! Dank voor uw bijdrage aan deze discussie! Tot Ziens!