HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Het ontwikkelingsperspectief
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
werken met zorg werk maken van zorg
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Onderzoeksfase in het CLB
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methodiek: Plancyclus
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Doubleren.
Doubleren.
Workshop – ambities delen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda 8.30 koffie onthaal

Pedagogische studiedag KO 9.00u De digitale agenda door Marco De Laet 12.30u evaluatie LO 9.00u PPT handelingsgericht werken 10.00u Casus uit onze school Intakegesprek Opstellen hp Per graad hp voor onze zorglln opstellen 12.30u evaluatie

Wat is HGW voor jou als… Leerkracht ZOCO Okanleerkracht Directie

Uitgangspunten Onderwijsbehoeften Transactioneel kader Leerkracht doet ertoe Positieve benutten Constructief samenwerken Doelgericht werken Systematisch en transparant werken

Waarom HGW CKSA in alle scholen introductie CLB samenwerking Reflecteren op eigen werk: Wat doen we al? Wat zou ik meer willen doen?

1. onderwijsbehoeften Wat is een reëel doel en wat heeft de leerling nodig om dat te behalen? Instructie nodig… Opdrachten nodig die… Feedback nodig… Groepsgenoten die… Een leerkracht die…. Ouders nodig die…. handelingsplan

voorbeeld 7+6= 9+4= 8+3= 9+6= 8+7= Het kind kent sommen tot tien niet uit het hoofd en is moeilijk te motiveren Heeft elke dag 10min oefening nodig met klasgenoten, zelf vooruitgang bijhouden en ziet welke sommen het beheerst: meer plezier en zelfvertrouwen bij rekenen

Onderwijsbehoeften en de klasleerkracht Van “kind kan dit niet “ naar “wat kan ik doen” De leerkracht doet ertoe Belang van positieve relatie met de leerling Niet zoeken naar schuld maar naar afstemming Groepsplan (subgroepsplan ) clusteren Onderwijsbehoeften duidelijk maken Kijkwijzers en checklist

2.Transactioneel kader Dit kind in deze groep bij deze leerkracht in deze school en van deze ouders (5X) Analyse wat gaat goed en wat is moeilijk Situatie begrijpen situatie oplossen Wat heeft dit kind nodig wat biedt de leerkracht al? Ga zo door Wat kan meer afgestemd op behoeften van deze leerling Zoco en CLB observatie in de groep is belangrijk

3.De leerkracht doet ertoe Onderwijsbehoeften leerling:wat heeft de lkr nodig om deze te kunnen bieden? Zelf kan ik…. Verder heb ik nodig… …kennis over… …vaardigheden om… …ondersteuning bij… …extra materiaal voor… …een collega,zoco of CLB die… …een directie die…

4.Aandacht voor het positieve Zoek naar de sterke kanten van het kind, ouders lkrn groep school (5X) Positieve kenmerken Verbeteren samenwerking kind en ouders Verhogen van gevoel van competentie leerling ouders en leerkracht Motivatie neemt toe Benutten in aanpak en HP : haalbaar en effectiever

5. Samenwerking Praten met lkr ouders en kind Leerkracht en zoco: onderwijs proffesionals Ouders: ervaringsdeskundigen Belang van het kind centraal : gedeeld belang Samen met CLB situatie begrijpen, doelen formuleren en zoeken naar oplossingen Communiceren met ouders en kind niet over of tegen hen

6. Doelgericht Wat zijn onze doelen voor deze leerling Wat willen we bereiken met deze ouders Kleine snelle doelen --} snel succes! Doelen evalueren : zijn ze bereikt?

7. Systematiek Planmatig werken: formulieren hp Transparant: we zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen Zorgcontinium: wie doet wat hoe wanneer en waarom ? Als…..dan…. Formulieren voor intake ,bespreking,overdracht wat werkt bij deze leerling

En nu mogen jullie aan het werk… Uitgangspunten HGW Wat doe ik al? Wat zou meer HG kunnen? 4.Positieve benutten 5. Samenwerken ouders en lln 6.Doelgericht werken 7.Formulieren ter ondersteuning