Deze Workshop wordt verzorgd door het

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
De ontwikkeling van de 7 competenties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie introductie BGL
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Ho 3: Leerstijlen.
Collectief portfolio groep 3
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Effectieve instructie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Vaardigheid onderwijs
Wiskunde Kevin van Dorssen.
NLT modules en excellentiebevordering
Van, voor én door het onderwijs.
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Digitaal nakijken met Turnitin
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Anders kijken, anders doen
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
de docent als didactische coach
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Welkom bij DAIly NURSE.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
gesprekstechnieken Les 2
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Deze Workshop wordt verzorgd door het Junior Kapper Planner Deze Workshop wordt verzorgd door het Alfa-college en KOC Maria Wiekamp Frans Nollet

Map & cd-rom Junior Kapper Planner (map voor de deelnemer) Junior Kapper Coach (Cd-rom voor de coach) 1. Handleiding voor de coach 2. Richtlijnen voor de coach 3. Bijlagen

Werken met de Junior Kapper Planner De planner is speciaal gemaakt voor het nieuwe leren “Competentiegericht onderwijs” Uitgangspunten zelfsturing praktijkgericht integraal leren (theorie & praktijk) flexibel coach

Deelnemer staat centraal Deelnemer is beheerder van het eigen leerproces Deelnemer moet leren zelfstandiger te werken en zelfsturend te leren Deelnemer moet meer verantwoordelijkheid dragen

Junior Kapper Planner: werkboek voor de deelnemers De map Junior Kapper Planner bestaat uit 78 opdrachten:

Leercyclus (een leven lang leren, ook voor de coach)

Informatie voor de deelnemer (hoe werkt de planner) Begin met opdracht 0.1a Plan (samen met je coach) je leerroute Gebruik je persoonlijk-opleidings­plan (POP) Lees een opdracht eerst helemaal door Maak afspraken met je coach en groepsgenoten Stel eventueel criteria en/of producten bij Vraag zo nodig extra informatie (uitgebreid stappenplan, extra bronnen of variaties) Voer de opdracht uit

Informatie voor de deelnemer Laat je producten beoordelen Maak gebruik van een persoonlijke-ontwikkelings-meter (POM) Kijk terug op de opdracht Herhaal zo nodig de opdracht Berg je producten op in je portfolio (verschillende manieren) Begin met de volgende opdracht

Informatie voor de coach Lees de samenvatting, deelnemersinstructie en de Handleiding voor de coach Volg zo nodig een ondersteunende cursus (via KOC) Begeleid de deelnemer ‘op maat’ Stimuleer de samenwerking tussen deelnemer, bedrijf en school Richt u op het resultaat Richt u op zelfsturing van de deelnemer Bevorder interactie Werk professioneel

Informatie voor de coach Maak afspraken met de deelnemer m.b.v. POP Gebruik de specifieke handleiding van een opdracht Geef regelmatig feedback op vaste momenten Beoordeel objectief (zo mogelijk niet alleen) Gebruik persoonlijke ontwikkelingsmeters (POM’s) Betrek de deelnemers bij het beoordelen Reflecteer en evalueer met een groep of individueel

Leerstijlen de denker de doener de beslisser de ontdekker

Valkuilen Te hoge verwachting bij niveau 2 deelnemers verantwoordelijkheid zelfstandigheid zelfredzaamheid Deelnemers die meeliften met de groep Coach geeft invulling i.p.v. deelnemer

Tips Begin stap voor stap! Coachtraining vereist (via KOC) Selecteer de meest geschikte coaches voor het eerste schooljaar Structureel overleg Reserveer extra uren voor coaching & BZL (begeleid zelfstandig leren) Maak een selectie van opdrachten Niveau 2 deelnemer intensieve begeleiding geven Maak concrete heldere afspraken (SMART) Geef regelmatig feedback Betrek de werkgever (veel uitleg geven)

Deelnemers-enquête Wat vind je van de Junior Kapper Planner? Welke opdrachten vind je moeilijk en welke makkelijk? Voer je opdrachten uit de planner ook uit op je werk? Wat vind je werkgever van de Junior Kapper Planner? Helpt de werkgever je bij het maken van de opdrachten uit de planner? Kun je zelfstandig met de planner werken? Vind je het prettig dat je in de BZL-uren uit de planner kunt werken? Kan je met vragen over de planner bij je coach terecht? Heb je nog aanvullingen voor de planner?

Zijn er nog vragen?