Inclusief onderwijs Geert Van Hove, Prof.Dr.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Na het PGB experiment: Visie van de gebruikers Peter Lambreghts Expertisecentrum Onafhankelijk Leven Studiedag Verwijzersplatform Antwerpen, 25 oktober.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Samenwerken in burgerschap
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
COLLOQUIUM BUITENSPELEN 13 FEBRUARI 2009 VLAAMS PARLEMENT.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Rookstopcursus voor jongeren
Succes- en faalfactoren
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Jezelf kort voorstellen.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Dossier Empowerment.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Inclusieve ondersteuning voor ouderen met een beperking Stephanie Warnez 1 BaO 2.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Ontwikkeling en de basisschool
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Workshop Identiteit?.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Gelijke kansen op school: het kan!
Piet Van Schuylenbergh
29 november 2017 Dick Houtzager
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Themaboek Handicap en Armoede
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Inclusief onderwijs Geert Van Hove, Prof.Dr. Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel

Een stukje film als opwarming + korte bespreking Inclusief onderwijs Een stukje film als opwarming + korte bespreking

Inclusief onderwijs: 5 ingangen Inclusie heeft iets met WAARDEN te maken Welke THEORETISCHE ACHTERGRONDEN kunnen ons inspireren? Wat weten we uit WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK?

Inclusief onderwijs: 5 ingangen INTERNATIONAAL BELEID als inspiratiebron? Voorbeelden van GOEDE PRAKTIJK zijn nodig (kennisproducerende praktijk)

Inclusie heeft iets met WAARDEN te maken Inclusie is geen methode of techniek maar een proces dat zich door waarden laat inspireren: BELONGING MASTERY GENEROSITY INTERDEPENDENCE

Inclusie en inspirerende theoretische achtergronden – algemeen - We hebben nood aan filosofie in opvoeding en onderwijs om het niet volledig te laten ‘vertechneuten’ Opvoeden zit vol van ‘normatieve vragen’ Wat doen we met ‘minderheidsgroepen’? Op zich is opvoeden een vat vol politieke daden Het is van belang om ‘het goede’ te laten zijn Fenomenen bestaan in een historische en culturele context

Smooth spaces Rhizomatisch denken Difference Becoming Inclusie en inspirerende theoretische achtergronden – Deleuze (voorbeeld van een Philosopher of Difference) - Smooth spaces Rhizomatisch denken Difference Becoming

Smooth spaces Rigiede plaatsen Rigied Hierarchisch Afscheidingsgrenzen Exclusie producerend Smooth spaces Wisselen van machtsposities Alternatieven om zich te engageren

Rhizomatisch denken/leren Er zijn geen begin- en eindpunten Multipliciteiten Het herbegint altijd weer Geen mooie stadia Alles kan met alles worden verbonden

Difference Gaat in tegen angst voor verschillen Gaat in tegen controle en gelijkschakeling Minderheden doen meerderheden hun standaarden bevragen Is niet iets negatiefs/minderwaardig Helpt om de normaliserende neiging van meerderheden in vraag te stellen

Becoming Nieuwe vormen van subjectiviteit en verbinding worden ‘uitgevonden’ Gaat in tegen fixeren en onveranderbaar verklaren van bepaalde fenomenen Toont nieuwe vormen van zijn Problemen vormen mogelijkheden voor experiment, worden uitdagingen

Deze begrippen vormen een creatief potentieel voor inclusieprojecten Deleuze Deze begrippen vormen een creatief potentieel voor inclusieprojecten

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? – 1 - Hoe jonger de kinderen in onderwijsvormen, hoe groter de inclusiegraad (hét voorbeeld van schoolse inclusie= het kleuteronderwijs) Overal in de wereld (en dus ook in Vlaanderen) blijkt inclusief onderwijs beter ‘te werken’ van zodra ouders als volwaardige partners betrokken zijn en hun expertise mogen inbrengen (Van Hove et. al. 2005)

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? – 2 - Overal in de wereld (en dus ook in Vlaanderen) zijn leerkrachten uit het regulier onderwijs ‘bang’ om kinderen met beperkingen in hun klas te hebben. Leerkrachten die al “zo’n” kind in de klas hadden vertellen over dezelfde angsten én/maar ze bleken oplossingen gevonden te hebben (Mortier, De Schauwer en Van Hove, 2008)

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? – 3 - Kinderen met een fysieke beperking zonder al te grote problemen op cognitief of ‘schoolcurriculum’-vlak ondervinden “weinig” problemen bij een schoolse integratie (cijfers Vlaamse Gemeenschap) Er doen zich in Vlaanderen (nog altijd) heel wat problemen voor v.w.b. de fysieke toegankelijkheid van de schoolgebouwen (Masterproef sociaal werk 2006-2007)

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? -4 - De kinderen met een beperking staan meestal zeer positief tegenover de ondersteuning die ze krijgen en de ondersteuners waarmee ze samen werken, maar: Ze vragen aandacht voor het gevaar van ‘over-ondersteuning’ Ze vragen aandacht voor het mogelijks stigmatiserend effect van die ondersteuning (scriptie orthopedagogiek 2007-2008 + De Schauwer, Van Hove, Mortier en Loots, 2008)

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? – 5 - De andere kinderen worden niet gestoord in hun cognitieve ontwikkeling/schoolse vooruitgang door I.O. Globaal gezien staan ze positief tegenover hun klasgenoot met een beperking en zijn/haar ondersteuning, mààr: Ze vragen kansen om informatie te verwerven Ze vragen kansen om hun zorgen op tafel te leggen Ze willen geen extra ‘oog van Moskou’ door de ondersteuners (Van Hove et. al., 2005+ scriptie orthopedagogiek 2007-2008 + Van Hove et.al.(in voorbereiding)

Inclusie: wat weten we uit wetenschappe-lijk onderzoek? – 6 - Inclusie staat of valt met ONDERSTEUNING. Deze heeft meest kansen op succes als: Ze ruimer kijkt dan de beperking Ze een evenwicht kan vinden tussen sociale en schoolse aspecten Ze gericht is op participatie i.p.v. afzonderen Ze werd uitgewerkt door een ‘collaborative team’ Ze zeer geïndividualiseerd en flexibel kan worden ingezet … (scriptie orthopedagogiek 2007-2008 + Mortier, De Schauwer en Van Hove (in press) + Van Hove et. Al., 2005)

Internationaal Beleid als inspiratiebron Bvb. Het Kinderrechtenverdrag Bvb. De Conventie van de Verenigde Naties voor de Rechten van Personen met een handicap (aangenomen 13.12.2006)

De grondbeginselen van de UN Conventie a. Respect voor de inherente waardigheid, persoonlijke autonomie, met inbegrip van de vrijheid zelf keuzes te maken en de onafhankelijkheid van personen; b. Non-discriminatie; c. Volledige en daadwerkelijke participatie in, en opname in de samenleving; d. Respect voor verschillen en aanvaarding dat personen met een handicap deel uitmaken van de mensheid en menselijke diversiteit;

De grondbeginselen van de UN Conventie e. Gelijke kansen; f. Toegankelijkheid; g. Gelijkheid van man en vrouw; h. Respect voor de zich ontwikkelende capaciteiten van kinderen met een handicap en eerbiediging van het recht van kinderen met een handicap op het behoud van hun eigen identiteit.

Art.24/1: Onderwijs in de Conventie De Staten die Partij zijn erkennen het recht van personen met een handicap op onderwijs. Teneinde dit recht zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, waarborgen Staten die Partij zijn een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en voorzieningen voor een leven lang leren en wel met de volgende doelen: a. de volledige ontwikkeling van het menselijk potentieel en het gevoel van waardigheid en eigenwaarde en de versterking van de eerbiediging van mensenrechten, fundamentele vrijheden en de menselijke diversiteit;

Art.24/1: Onderwijs in de Conventie b. de optimale ontwikkeling door personen met een handicap van hun persoonlijkheid, talenten en creativiteit, alsmede hun mentale en fysieke mogelijkheden, naar staat van vermogen; c. het in staat stellen van personen met een handicap om effectief te participeren in een vrije maatschappij

Voorbeelden van goede praktijk De workshops bij deze studiedag Working Towards Inclusive Education: Aspects of Good Practice for Gypsy Traveller Children INEE Good Practice Guide: Inclusive Education of Children At Risk – Child Soldiers and Adult Ex-Combatants