Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
Technische en economische kengetallen van rosés in 2008 Willeam Schoonhoven.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Een onderzoek naar burgerinitiatieven in de gemeente Medemblik
Vandaag.
Samenwerking en democratie
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Bérénice Storms 13 december 2012 Beter samen leven : 10 jaar recht op maatschappelijke integratie- 10 jaar POD MI, werkgroep 9, De hoogte van het leefloon.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
(Interactieve) voormeldingen
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Gescheiden Inzameling STImuleren
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
ONGELIJKHEDEN IN NEDERLAND BESCHRIJVINGEN TRENDS VERGELIJKINGEN WOUT ULTEE HOOFDVRAGEN VAN DE SOCIOLOGIE 7 SEPTEMBER 2010 EN OUDERDAG 28 MEI 2011.
Totale Constante Kosten (TCK)
Harmonisatieplannen kabinet
Route 2030: over zorgen en meedoen De ‘motor’ van Groot Dordrecht? Kim Putters.
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Business Marketing Management
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Samenvatting hoofdstuk 1
Het Westerwoldse zorgmodel
Decentralisatie zin & onzin
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Leiden Grip op nieuwe taken Gevolgen, risico's en sturingsmogelijkheden bij de decentralisatie van de jeugdzorg en de AWBZ.
PUBLIEKE BEDRIJFSVOERING EN OPENBAAR BESTUUR (HER)OVERWOGEN Hans de Groot.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Rechtmatigheid en verantwoording na de Hervorming Langdurige Zorg (HLZ) Pieter Hooftman Ministerie van VWS Welkom bij deze workshop “Rechtmatigheid en.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Onderzoek naar effecten van schaal
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting Prof. dr. Hans de Groot Em. hoogleraar Public Management Universiteit Twente Onderzoeker COELO Rijksuniversiteit Groningen

Inhoud Wat is schaal? Aanpak van onderzoek naar de schaal van voorzieningen Resultaten voor burgerzaken, afvalbeheer en WMO Conclusies Mogelijke beleidsimplicaties

Wat is schaal? Bestuurlijke schaal: aantal (stemgerechtigde) inwoners van een bestuurlijke eenheid – in principe degenen die besluiten over omvang en aard van collectieve voorzieningen via de instellingen van de lokale democratie Schaal van een voorziening: aantal burgers (cliënten) dat door een producent van voorzieningen wordt bediend -> niet noodzakelijk gelijk aan de bestuurlijke schaal – zeker niet bij uitbesteding voorzieningen! Kleine bestuurlijke schaal: kan meer recht doen aan de verschillen in voorkeuren tussen burgers voor aard en omvang collectieve voorzieningen

Wat is schaal? (vervolg) Optimale schaal van voorzieningen hangt af van kenmerken voorziening: zijn er hoge vaste kosten dan is productie op grotere schaal efficiënter; maar afstemmings- en sturingsproblemen kunnen bij grotere schaal weer leiden tot lagere efficiëntie Waar de optimale schaal van voorzieningen de bestuurlijke schaal overstijgt ligt aanbod van die voorzieningen door een grootschaliger bestuurseenheid of andere aanbieder Optimale allocatie van middelen over burgers vereist dat de kring van genieters van voorzieningen zoveel mogelijk gelijk is aan de kring van betalers; dat betekent bekostiging van lokaal bepaalde voorzieningen uit lokale belastingen tenzij (inkomens)verdelingsoverwegingen dat in de weg staan

Onderzoek naar de schaal van voorzieningen Bepaal op basis van gegevens per instelling (gemeente of andere aanbieder) over kosten en productie (prestaties) de relatief meest doelmatige instellingen: de kostenfunctie (beste praktijk) Zet de doelmatigheid van een instelling af tegen de beste praktijk Ga na welke factoren de doelmatigheid van een instelling bepalen Trek daaruit conclusies over per instelling stuurbare verbeteringen of mogelijke externe factoren (waaronder de schaal van de voorziening) Vergt data van veel instellingen om robuuste patronen te kunnen vinden (geavanceerde benchmarking) Integrale databestanden over gemeenten zijn helaas schaars

Kostenfunctie: de beste praktijk

Resultaten voor burgerzaken Drie soorten producten: reisdocumenten, uittreksels bevolkingsadministratie en huwelijkssluitingen; doorgaans door gemeente zelf aangeboden Gemiddelde kostendoelmatigheid rond 86% De optimale schaal van deze voorziening ligt rond 40.000 inwoners; beneden 17.000 en boven 65.000 inwoners nemen de kosten per product significant toe Gelet op de huidige verdeling van gemeenten naar grootte zou circa 2/3 nog beperkte schaalvoordelen kunnen behalen, maar is voor 15% de schaal te groot Geen significante samenhang tussen doelmatigheid en klantenwaardering van de dienstverlening

Resultaten afvalbeheer Productie wordt gemeten door aantal bediende huishoudens en hoeveelheid verwerkt afval Grote variatie in organisatie van de dienstverlening: eigen diensten (20%), uitbesteding aan samenwerkingsverbanden, overheidsNV’s of particuliere bedrijven Gemiddelde kostendoelmatigheid is met 96% relatief hoog Uitbesteden aan particuliere bedrijven is significant doelmatiger dan de andere organisatievormen, al blijft de besparing beperkt tot enkele procenten

Resultaten afvalbeheer (vervolg) Schaaleffecten zijn pas goed te bepalen door op het niveau van de afvalinzamelaars zelf te gaan kijken (die bedienen immers verschillende gemeenten) Schaaleffecten in afvalbeheer blijken beperkt. De laagste kosten hebben inzamelaars die circa 65.000 inwoners bedienen, maar alleen onder de circa 40.000 en boven de 300.000 inwoners nemen de kosten bij gelijke productie significant toe. Vooral kleinere gemeenten met eigen diensten kunnen nog kosten besparen door hun afvalinzameling uit te besteden.

Resultaten WMO Productie wordt gemeten door het aantal geholpen cliënten en is verkregen uit de benchmark van BMC/SGBO voor de periode 2008-2012. Circa 2/3 van de WMO-uitgaven voor individuele voorzieningen wordt besteed aan huishoudelijke hulp, de rest aan woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen. De gemiddelde kostendoelmatigheid van de huishoudelijke hulp is met 90% vrij hoog. Behalve bij woningaanpassingen is van schaaleffecten geen sprake; de programma-uitgaven per cliënt hangen niet significant af van de gemeentegrootte. Bij woningaanpassingen zijn de uitgaven per cliënt wel lager bij de grotere gemeenten.

Resultaten WMO (vervolg) Bedenk dat bij de huishoudelijke hulp vrijwel altijd sprake is van uitbesteding aan grootschalige zorgaanbieders; hun schaal is dus bepalend voor schaaleffecten. Bij uitbesteding aan samenwerkingsverbanden zijn de kosten per cliënt huishoudelijke hulp enkele procenten lager. Alleen bij de uitvoeringskosten van gemeenten treden substantiële schaaleffecten op. De uitgaven per WMO-cliënt voor gemeenten boven de 100.000 inwoners liggen circa 30 procent hoger dan die voor gemeenten met minder dan 20.000 inwoners. Maar deze kosten maken slechts 12 procent uit van de totale uitgaven voor de WMO.

Conclusies Van belang is om te benadrukken dat de schaal van gemeentelijke dienstverlening niet hoeft samen te vallen met de bestuurlijke schaal van de gemeente gemeten in inwoners. Door uitbesteding kunnen ook kleinere gemeenten efficiënter werken. Bij de drie onderzochte voorzieningen blijken de kostenvoordelen van schaalvergroting afwezig of beperkt. Schaalvoordelen treden bij twee voorzieningen (burgerzaken en afvalbeheer) op voor de kleinste gemeenten, maar daar is uitbesteding ook een alternatief. Tegelijk is sprake van schaalnadelen voor de grootste gemeenten. Bij één voorziening (WMO) zijn de uitvoeringskosten van gemeenten apart geanalyseerd. Daar treden substantiële schaalvoordelen op. Maar het effect op de totale kosten van de WMO is beperkt.

Mogelijke beleidsimplicaties De kostenvoordelen die in het regeerakkoord van het huidige kabinet worden gezien bij forse opschaling van gemeenten zijn niet onderbouwd vanuit onderzoek. De nu beschikbare cijfers voor drie voorzieningen wijzen in ieder geval niet in die richting. Gelet op het ontbreken van vergelijkbare en integrale gegevens over gemeentelijke kosten en prestaties zijn harde afspraken tussen Rijk en gemeenten nodig over een verbeterde informatievoorziening, zeker nu drie grote decentralisaties hun beslag krijgen vanaf 2015, inclusief een vorm van nulmeting. Meer aandacht zou moeten uitgaan naar experimenten met uitbesteding van voorzieningen aan derden met effectieve sturingsmogelijkheden vanuit het lokaal bestuur.