Marketing Marketingoriëntatie Hoofdstuk 2 Marketingmanagement Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Voordat we beginnen eerst nog even de basis. http://www.youtube.com/watch?v=tvkGBY7M8uI ( De basis van Marketing)
Hoofdstuk 2 Marketing- management 2.1 Management en organisaties 2.4 Marketingplanningproces 2.5 Markbewerkingsstrategieeën 2.6 Mondiale marketing
2 betekenis management Management als vak en wetenschap Management als team in de zin van het leiding geven. Jouw wereld… Management is het leiden van een organisatie naar het gestelde doel!
Definitie organisatie Een geordende groep mensen die de beschikking heeft over middelen om een gemeenschappelijk doel te realiseren.
Plannen Wat is plannen? Nu beslissen wat er in de toekomst gedaan moet worden!
Plan geeft antwoord op Wat willen we bereiken? Hoe realiseren we dat? Binnen welke periode moet dat gebeuren?
3 soorten plannen naar periode Lange termijn: 5- 10 jaar Middellange termijn: 2-5 jaar Korte termijn: binnen 1 jaar! Medewerker Evenementen
Marketingplan Situatieanalyse Prognose Probleemstelling Doelstelling Strategie Tactiek Controle Bijsturing
Marketingplan De markt De concurrentie De doelgroep 1. Situatieanalyse De markt De concurrentie De doelgroep De distributiestructuur Het eigen beleid Externe factoren
Marketingplan 2. Prognose Je maakt een vooruitzicht naar bijvoorbeeld de verkoopverwachting. 3. Probleemstelling. De situatieanalyse en de prognose zijn de basis voor de probleemstelling of te wel het centrale probleem.
Marketingplan 4. Doelstellingen FORMULEER DEZE ALTIJD SMART!! Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden
5. Ansoff strategieën
6.Tactiek Gedetailleerde nieuwe beschrijving van de inhoud van de marketinginstrumenten in de planningsperiode.
Marketingplan 7. Controle Bij controle zal worden bekeken of de huidige doelstellingen zijn behaald. 8. Bijsturing Welke bijsturing is nodig.
Marktbewerkingstrategieën Massamarketing Productdifferentiatie Marktsegmentatie
Massamarketing Massaproductie Op 1 manier maken van reclame en massaproductie
Productdifferentiatie Producten op de markt die verschillen op producteigenschappen: Kwaliteit Grootte Smaak Prijs
Marktsegmentatie Opdelen van een markt in verschillende ‘homogene’ groepen afnemers (segmenten) Voor elk marktsegment een aparte marketingstrategie of marketingmix.
Vul zelf aan!!!! Samenvatting paragraaf mondiale marketing Huiswerk zie lesplanner!!!