Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Het doen van eigen onderzoek
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Kwaliteit van leven bij dementie
NLT Feest zonder katers.
College 2 Between-subject en within-subject designs
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Chemie I Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in.
Risico’s en gevaren van techniek
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Baarde en de goede Hoofdstuk 7: Bestaande gegevens Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Inleiding chemie Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Presentatie Epilepsie
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
CSE Vaardigheden.
Het onderzoeksontwerp
Marktonderzoek als proces
Dataverzamelingsmethoden
Workshop Onderzoeksontwerp
Vormen van studie (ontwerp)
Vormen van studie (ontwerp)
Leren met meer effect I en II
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Presentatie voor CEPHIR
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Programma collegeweek 6
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
De evaluatie van een project
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Betrouwbaarheid.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Inleiding chemie Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Baarde en de goede Hoofdstuk 8: Interviewen
Baarde en de goede Hoofdstuk 5 en 6: Onderzoekspopulatie Dataverzameling Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Chemie I Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in.
Hoofdstuk 7: Erfelijkheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Toepassing van geneesmiddelen
Transcript van de presentatie:

Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in de exacte vakken, van VMBO tot universiteit. Zowel voor individuele lessen op maat als voor doelgerichte groepstrainingen die je voorbereiden op een toets of tentamen. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen via onze website: http://www.wiskundebijlessen.nl of via e-mail: marc\_bremer@hotmail.com Disclaimer Alle informatie in dit document is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Toch is het niet uit te sluiten dat informatie niet juist, onvolledig en/of niet up-to-date is. Wij zijn hiervoor niet aansprakelijk. Op geen enkele wijze kunnen rechten worden ontleend aan de in dit document aangeboden informatie. Auteursrecht Op dit document berust auteursrecht. Het is niet toegestaan om dit document zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur te kopieren en/of te verspreiden in welke vorm dan ook.

Grondvormen onderzoek Experiment Voorbeeld: Leidt het drinken van koffie vlak voor een tentamen tot hogere cijfers ? 2. Survey Welke kennis hebben potentiele klanten van computers ?

Validiteit Interne validiteit: er zijn geen alternatieve verklaringen voor een gevonden verband 2. Externe validiteit: een gevonden verband is niet alleen geldig voor de onderzochte groep(en), maar heeft meer algemeen geldigheid Een zuiver experiment heeft een grote interne validiteit Een survey heeft een grote externe validiteit (mits de onderzoekseenheden aselect getrokken zijn)

Experiment 1. Stel meerdere groepen samen 2. Verricht op iedere groep een andere ingreep. (Dit is een variatie van de onafhankelijke variabele.) 3. Bestudeer het effect van de ingreep. (Is de afhankelijke variabele veranderd ?)

Wat bereiken we hiermee ? 1. We kunnen een oorzakelijk verband aantonen. 2. Door een slimme combinatie van de indeling van de groepen en de opzet van het experiment kunnen we alternatieve verklaringen uitsluiten. Voorbeeld: Bij een depressie werkt pil X beter dan pil Y. Door een goede onderzoeksopzet kunnen we uitsluiten dat de verlaging van depressie wordt veroorzaakt door leeftijd, geslacht, duur van de depressie etc etc

Ontwerp experiment Random samenstelling groepen Controlegroep aanwezig Zuiver experimenteel ontwerp Altijd Quasi experimenteel ontwerp Nooit Meestal Pre experimenteel ontwerp Zelden Bij randomiseren wijzen we onze onderzoekseenheden willekeurig toe aan een van de groepen. Het effect van de random samenstelling van groepen is dat de groepen ‘hetzelfde’ worden 2. De controlegroep is een groep die GEEN ingreep krijgt.

Case Helpt studieloopbaanbegeleiding bij het bereiken van een laag uitvalpercentage onder studenten in het eerste jaar ? Symbolen: R = Random samenstellen groepen (we stellen twee groepen scholen samen) Xi = eXperimentele ingreep (wel of geen studieloopbaanbegeleider aanstellen O = Observatie (vragenlijst, interview, inzage studieresultaten etc.)

Zuiver experimenteel ontwerp voorbeelden t1 t2 R X O R O Voorbeeld 2: R O X O R O O Voorbeeld 3: Solomon 4-groepen ontwerp R O X O R O O R X O R O

Storende factoren 1. Tussentijds voorval. 2. Groei-effect. In de loop der tijd veranderen de groepen 3. Test-effect. Door de voormeting kan de nameting beinvloed worden (bijvoorbeeld door leereffect; er hoeft dus alleen een voormeting te zijn) 4. Sensitizatie. Door de voormeting kan het effect van de ingreep zelf veranderen. (Voor dit effect moet er dus zowel een voormeting als een ingreep zijn !) 5. Instrumentatie. De manier van meten kan invloed hebben op de uitkomst. Dus de voor- en nameting moeten op dezelfde wijze afgenomen worden. 6. Selectieeffecten. De groepen zijn niet random samengesteld 7. Mortaliteit. Bij langdurige of medische studies kunnen proefpersonen overlijden.

Quasi experimenteel ontwerp Na afloop van het experiment blijken binnen de scholen met studiebegeleider grote verschillen te bestaan. We vermoeden dat dit komt door de denominatie (Protestants, Katholiek, Openbaar etc.) van een school.

Probleem Na het random samenstellen van de twee groepen scholen, kunnen we niet zomaar een denominatie ‘toewijzen’. De groepen kunnen dus niet meer random worden samengesteld ! Dit leidt tot een quasi-experimentele opzet: we gaan de verschillende typen scholen met elkaar vergelijken. De beperking van dit experiment is dat we nu niet meer alternatieve verklaringen kunnen uitsluiten (want we kunnen niet meer aannemen dat de groepen ‘hetzelfde’ zijn. Misschien worden de verschillen niet door denominatie, maar door een verschil in ervaring van de staf verklaard.

Oplossingen Matchen (frequentiecontrole) De groepen zijn hetzelfde op een aantal controlevariabelen. 1. Beide groepen bevatten evenveel mannen als vrouwen 2. Beide groepen bevatten 25% minderjarigen en 75% volwassenen Matchen (precisiecontrole) De groepen zijn hetzelfde op de combinatie van een aantal controlevariabelen. 1. Beide groepen bevatten 10% minderjarige vrouwen 2. Beide groepen bevatten 20% volwassen vrouwen 3. Beide groepen bevatten 30% minderjarige mannen 4. Beide groepen bevatten 40% volwassen mannen 3. Homogeniseren. Beide groepen bevatten alleen maar volwassen mannen

Quasi experimenteel ontwerp voorbeelden t1 t2 t3 t4 t5 t6 O X O O O Voorbeeld 2: O O O X O O O (minder wenselijk ontwerp, want … ?) Voorbeeld 3: O O O X O O O

Tijdreeksen 1

Tijdreeksen 2

Tijdreeksen 3

Survey Een survey is: Een onderzoek in een grote populatie Waaruit redelijk veel onderzoekseenheden getrokken worden Waarbij van iedere onderzoekseenheid redelijk veel kenmerken verzameld worden Met name met behulp van interviews en enquetes Vooral gebruikt bij beschrijvend en explorerend onderzoek In mindere mate bij toetsend onderzoek Minder geschikt voor causale (oorzaak – gevolg) verbanden

Typen surveys 1 Gegevensverzameling op 1 tijdstip Gegevensverzameling op meerdere tijdstippen (longitudinale survey) Panelonderzoek. Op meerdere momenten bij 1 groep Voorbeeld: een groep winkeliers die gedurende langere tijd inkoopgegevens verstrekt Trendonderzoek. Op meerdere momenten bij telkens een andere groep Voorbeeld: gebruik van multimedia door consument stemgedrag voor verkiezingen

Typen surveys 2 3. Prospectief surveyonderzoek. Eerst een grote survey om een model te maken Daarna worden meerdere groepen die op een bepaalde onafhankelijke variabele verschillen langere tijd gevolgd om te kijken of ze het verwachte effect op de afhankelijke variabele vertonen. Voorbeeld: Artsen in loondienst houden hun vak beter bij

Oefening, individueel, 10 min Onderwerp onderzoek: Rijexamens Organisatie: CBR Bedenk een onderzoeksvraag voor een experimenteel onderzoek Bedenk een vraag voor een survey onderzoek Geef aan hoe beide onderzoeken eruit gaan zien (groepen ?, respondenten ?, onderzochte eigenschappen ? etcetc)

Volgende week Lezen hoofdstuk 5 (en voor zover nog niet gedaan hoofdstuk 1, 3 en 4) Projectbespreking max 30 min per groep na afloop bijeenkomst