Mobiliteit en keuzebegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Het secundair onderwijs
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Studeren in het buitenland
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Interculturele Communicatie
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
een didactiek voor opleiden op school
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 Studeren in het buitenland Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE – DBO Antwerpen, GO STRANGE 15 oktober 2011.
<Naam spreker en school/ gemeente
Communicatief gedrag + / -
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Van idee tot digitaal materiaal
Maatschappelijk Aanbesteden
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Extra-muros BGV in Ravelijn
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Conflicten en onderhandelingen
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Datum Naam school Naam presentator
Drugpreventie bij jongeren
Wat willen we vandaag doen?
Betrokkenheid op de werkvloer
Is de vereniging auti-proof?
Aan de slag met de BETERapp
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Aanvaarding en tolerantie
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Mobiliteit en keuzebegeleiding
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Begeleiding van leermobiliteit
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit en keuzebegeleiding Het belang van begeleiding voor, tijdens en na de buitenlandse ervaring Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen, EPOS

Inleiding (1) Onderzoek van Hansel (2005) toont aan dat: 21% Heeft geen enkel probleem gehad tijdens het verblijf 20% Had problemen om zich aan te passen aan gewoonten en het dagelijks leven in het buitenland 17% Vermeldt een intercultureel probleem gelinkt aan hun autonomie 17% Had problemen met de wijze van communicatie 15% Ondervond problemen bij politieke of sociale discussies 13% Voelde de nieuwe cultuur aan als koud en niet-communicatief 13% Vermeldt problemen in verband met sommige sociale contacten (gastfamilie, …) 6% Vermeldt problemen in verband met misverstanden omwille van de taal

Inleiding (2) Welke lessen kunnen er worden getrokken uit mislukkingen? Hoe kunnen we mobiliteit bij jongeren verbeteren? Hoe kunnen we bijdragen aan deze verbetering? Op basis van litteratuurstudie, onderzoek en eigen ervaringen willen we modellen bekijken die ons beter doen begrijpen wat er gebeurt in de geesten van jongeren. Veel inspiratie en bruikbare informatie zijn te vinden in de studie, in opdracht van “Kleurrijk Vlaanderen” van Carla Bracke “Onderzoek naar de omkadering voor Vlaamse jongeren die naar het Zuiden trekken” (2008).

Het belang van triggers (1). Triggers zijn specifieke situaties, positief of negatief, die op het moment zelf indruisen tegen de verwachtingen van de jongere en jaren na de uitwisseling nog herinnerd kunnen worden. Meestal hebben triggers te maken met: - Ervaren verschillen tijdens de uitwisseling (voeding, gender…), - contacten met de ‘significante anderen’ (andere deelnemers, lokale verantwoordelijken…), - het groepsgebeuren (conflicten, gevoel van samenhorigheid…) en gastvrijheid (gastfamilie…).

Het belang van triggers (2). Positieve triggers zullen positieve effecten hebben op de persoonlijke ontwikkeling van de jongere; negatieve triggers zullen het tegenovergestelde effect bereiken. Jongeren moeten voorbereid worden op een waaier van triggers waaraan ze zullen blootgesteld worden. De begeleiding ter plaatse zal gericht moeten zijn op het bewerkstelligen van positieve triggers en het leren omgaan met de negatieve. Begeleiding mag niet worden beperkt tot een goede voorbereiding, maar ondersteuning ter plaatse en opvolging na de mobiliteit zijn even belangrijk.

De ‘Concentrische Cirkel benadering’ van Beulah Rohrlich

Het ‘Ontwikkelingsmodel voor interculturele Sensibiliteit’ (DMIS) van Milton Bennett

Ondersteuning tijdens het verblijf (1) Monitoring en evaluatie triggers ‘significante andere’ of ‘peergroep’ Vreemde taal

Ondersteuning tijdens het verblijf (2) Culturele schok en aanpassing Aanpassen aan een nieuwe manier om van alles te doen. “Een schok veroorzaakt door de angst die ontstaat door het verlies van alle eigen tekens en symbolen of sociale contacten”. “De frustratie en de verwarring die veroorzaakt worden door een bombardement van onvoorspelbare aanwijzingen”.

Ondersteuning tijdens het verblijf (3) Culturele schok en aanpassing: U-curve

Ondersteuning tijdens het verblijf(4) Culturele schok en aanpassing Cultuurverrassing … een kleinigheid die wordt opgemerkt, bv. hoe het toilet werkt… Cultuurstress … omgaan met kleine gebruiken en feiten: in rijen wachten, regels voor sociale contacten… Cultuurschok … de overkoepelende grote gebruiken en feiten zoals het realiseren dat de ideeën en waarden totaal verschillend zijn.

Follow-up (1) Interpretatie en uitleg van triggers Reversie: wanneer de andere cultuur de hemel in wordt geprezen in relatie tot de eigen cultuur Dualiteit: polarisatie van de cultuurverschillen liminaliteit : zich noch in de eigen cultuur, noch in de vreemde cultuur thuis voelen… Omvormen tot ‘wereldburgerschap’

Follow-up (2) Een omgekeerde cultuurschok wanneer ze thuiskomen (U-curve). Kansen krijgen hun verhaal te vertellen, ervaringen uitwisselen met anderen… Reflecteren over wat ze hebben geleerd. ‘meten’ en bewust maken van de vooruitgang die ze hebben geboekt wat betreft interculturele gevoeligheden, talen, zelfstandigheid, maturiteit...

Follow-up (3) Evaluatiemoment kan een paar maanden later herhaald worden, wanneer de jongere in staat zijn afstand te nemen van hun ervaringen en dus meer objectief kunnen oordelen. Buitenlandse partner proberen te betrekken bij de follow-up van de jongere. De jongeren kunnen een belangrijke rol spelen in de voorbereiding van andere jongeren -> meer realistisch beeld mobiliteit + peer learning.

Conclusie Het hele proces is niet lineair maar een voortdurende cirkelvormige inspanning van alle betrokkenen. De begeleiding kan zich niet beperken tot een goede voorbereiding, maar begeleiding tijdens en de follow-up na de mobiliteit is minstens even belangrijk. Al deze informatie en ervaringen kunnen het gehele begeleidingsproces van de mobiliteit ondersteunen in voortdurende verbeteringen.

Meer info? Presentaties + publicatie Afbeeldingen uit presentatie Omgaan met stress… … Ga naar http://www.euroguidance.be Klik op ‘Werkgroep mobiliteit’ in menu.

Bedankt! Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Departement Onderwijs en Vorming EPOS Agentschap H. Consciencegebouw Koning Albert II-laan 15, kamer 2A19 1210 Brussel Tel.: 02/ 553 87 00 Fax: 02/ 553 88 45 Direct nummer: 02/ 553 88 93 e-mail: jozef.vanraepenbusch@ond.vlaanderen.be url: http://www.euroguidance.be http://www.twitter.com/euroguidanceFL http://www.pinterest.com/euroguidanceFL