De Dyslexievriendelijke School

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De historie & de toekomst
Presentatie Procedure naar het VO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Begeleiding van kinderen met zorg
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Basisschool ‘t Heuvelke
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Zorgplicht in passend onderwijs
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Voortijdig schoolverlaten
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Informatie avond Voortgezet Onderwijs Openbare basisschool de Wizard.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Voortgezet onderwijs HELMOND
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Ouderinformatie avond
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

De Dyslexievriendelijke School Jan Hindrik Loonstra, anneke Smits & Els van der Vegt De Dyslexievriendelijke School בס''ד

Inleiding Onderzoek: De Inspectie van het onderwijs (van der Gift, 2006) Leesproblemen zijn bron van: -> frustatie -> onzekerheid -> gevoelens van minderwaardigheid 2/3 leerkrachten in groep 3 en 4 kunnen onvoldoende omgaan met verschillen. 1/4van de leerlingen verlaat de basisschool met een te laag leesniveau. 1/4 van de leerlingen in het 1ste jaar van het vmbo heeft moeite met het lezen van teksten.

Beschermende factoren op de basisschool Beschermende factoren op de Coping omgaan met stress Stress = verstoord evenwicht tussen draaglast en draagkracht Ernst van de dyslexie begaafdheid, werkhouding, geleerde hulpstrategieën en steun uit de omgeving Omgeving = belangrijke rol! Optimaal leesonderwijs en gunstige leeromstandigheden Bewustzijn van de gevolgen van dyslexie, niet alleen op sociaal-emotioneel vlak En een steunende, begripvolle pedagogische begeleiding

Beschermende factoren op de basisschool Effectiviteit van het leesleerproces Duolezen tutorlezen voorlezen aan kleuters stillezen Groep 1 Letterherkenning: signaleren en extra ondersteunen van risicoleerlingen Groep 2 Groep 3 Efficiënte omgang met de methode: extra interventies voor risicoleerlingen Groep 4 Groep 5 Leeskilometers: aantrekkelijke boekencollectie en boeiende, afwisselende leesvormen Groep 6 Groep 7 Groep 8

Beschermende factoren op de basisschool De rol van de schoolleider Stimuleren van leerkrachten en intern begeleider om in teamverband de groepsoverzichten te bespreken en van elkaar te leren. Belangrijke vragen zijn: Wat kunnen we doen om effectiviteit van ons onderwijs te verhogen? Wat betekenen de toetsen die we gebruiken? Wat doen we met toetsresultaten? Is ons leerlingvolgsysteem nog actueel? Weten wij hoe ouders denken over ons onderwijs? Wat zou een enquête onder ouders en leerlingen kunnen bijdragen aan ons onderwijs?

Beschermende factoren op de basisschool De leerkracht als beschermende factor Duidelijk uitleggen Checken of hun uitleg goed is begrepen Bereid zijn uitleg en instructie te herhalen Geduldig zijn en niet schreeuwen Voldoende tijd gunnen Waardeer mij als persoon Vind mij aardig Vind mij niet dom Breng je vakinhouden enthousiast Erken dat er sprake is van verschillen tussen leerlingen; deze verschillen zijn op te lossen met eenvoudige ondersteuning De leerling met dyslexie vraagt zijn docenten:

Beschermende factoren op de basisschool De inbreng van ouders Ouders brengen veel deskundigheid binnen over hun kind: Op de wijze waarop zij hun leven beleven en de manier waarop zij leven. De school moet willen profiteren van de inbreng van de ouders Ouders hebben vaak gelijk als het gaat om hun kind Een ouder die denkt dat zijn kind dyslexie heeft, heeft het achteraf meestal bij het rechte eind LOYALITEIT School Kind Staat die band van loyaliteit onde druk? Hoe kunnen we daar in gezamenlijkheid uitkomen? Wat zijn je verwachtingen over het kind en de school? Wat verwacht je van jezelf?

Doorgaande lijn in de zorg Samenwerking tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs Samenwerkingsmodel in conceptvorm geschetst dat naar onze mening antwoord geeft op zowel de behoefte van de individuele leerkracht aan een flexible zorgstructuur, als de behoefte aan samenwerking tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs A Leerling / Ouders - Groepsleerkracht / Mentor Leerlingen, ouders en collega’s kunnen voor vragen / opmerkingen bij de groepsleerkracht of mentor terecht. Groepsleerkrachten en mentoren kunnen leer- en gedragsproblemen signaleren en aankaarten bij de ouders. Ouders kunnen zorgen omtrent de ontwikkeling van hun kind delen met een groepsleerkracht of mentor. B Groepsleerkracht / Mentor – Intern begeleider of Zorgcoördinator Heeft de groepsleerkracht of metor behoefte aan ondersteuning, dan kan hij terecht bij de Intern begeleider (basisonderwijs) of zorgcoördinator (voortgezet onderwijs) Leerling / ouders  Groepsleerkracht / mentor  IB’er / zorgcoördinator

Doorgaande lijn in de zorg C Route naar de begeleidingsgroep Gaat de hulpvraag het specialisme van de IB te boven, dan kan een beroep worden gedaan op de speciefieke begeleidingsgroep. Intern zorgbegeleider / zorgcoördinator  Begeleidingsgroep SBO / begeleidingsgroep Voortgezet Onderwijs D Route naar het Steunpunt Leerlingzorg  Begeleidingsgroepen in het basisonderwijs kunnen een beroep doen op het Steunpunt Leerlingzorg afdeling Het Jonge Kind: Basisschool Onderbouw / Middenbouw  Begeleidingsgroep SBO  Steunpunt Leerlingzorg afd. Het Jonge Kind Gecentreerd rond het Speciaal Basis Onderwijs en richt zich op specialistisch onderzoek bij kinderen tussen 4 en 9 jaar. Specialistische trajecten m.b.t. leerlingen van 10 t.e.m. 20 jaar worden verricht door het Steunpunt Leerlingzorg afdeling Tien-Plus: Regionale basisscholen/ Regionale VO school  Regionale Begeleidingsgroep  Centrale Steunpunt Llz tien-plus

Consultatieve leerlingbegeleiding CLB bevat verschillende fasen: Introductiefase Probleemidentificatie Probleemanalyse Concrete vraagstelling Interventiefase Analyse

Besluit: Een leerkracht kan het verschil maken Samenwerkingsmodel met daarin doorgaande zorgroutes voor (dyslectische) leerlingen is van essentieel belang Wat goed is voor een leerling met dyslexie, is goed voor alle leerlingen! De problematiek van dyslexie kan zorgen voor: - Verstoring in de verhouding tussen de leerling, zijn leerkracht en zijn ouders Handelingsonzekerheid en onbegrip vanuit de school, leiden niet zelden tot: - Frustaties, angst en schaamte bij de leerling Dyslexie zo vroeg mogelijk in de schoolloopbaan onderkennen & stappen ondernemen in de richting van extra lees- en/of spellingbegeleiding