Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Advertisements

Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Welkom bij de intake voor De Detmerskazerne, de langzame lijn
Schepen ruimtelijke ordening te Brugge
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Comité Bossenwaard Bossenwaard Comité vertegenwoordigt in volmacht :
Bijstelling StructuurvisiePlus Welkom 3 april 2007.
Richting visie bedrijventerrein Noord & stand van zaken Businessclub 16 maart 2009.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Gemeente Leidschendam-Voorburg Planpresentatie Gebiedsvisie Heuvelweg.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Herstructurering Bedrijventerrein Avelingen
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
KAREL DOORMANPLEIN.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
! Regionaal bedrijventerrein Land van Heusden en Altena.
Bonheiden Putsesteenweg
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Een solidair stroomgebied en een geïntegreerd regenwaterbeheer GEMEENTE VORST 1 e Brusselse Ontmoeting rond Water– 24 september 2015.
Schorvoort toelichting masterplan Doel opmaak: -Sturen ruimtelijke ontwikkeling door een integrale planopmaak -vastleggen principes en aandachtspunten.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Programma Welkomstwoord Dorpsoverleg (Sjraar van Horen) Concept-structuurvisie –Toelichting door Ingrid van Enckevort –Vragen, reacties Uitbreiding industrieterrein.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Toelichting Kennisgeving planMER i.f.v. het GRUP Regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Voederheil II Gemeente Landerd Voorbereidende Vergadering van de gemeenteraad 6 december 2011.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Nut en noodzaak van Moerdijkse Hoek? Han Olden 25 januari 2005.
Herontwikkeling Jan Verswollezone Peter Vuijk, projectleider 22 oktober 2008.
Hasselt Riolerings- en wegeniswerken Albertkanaalstraat en Overdemerstraat Infovergadering inwoners 10 & 17 februari 2016.
Het Carré Een nieuwe visie op het historisch centrum De Heerenveense School 11 juli 2012.
1 ° i n f o a v o n d _ w o o n u i t b r e i d i n g s g e b i e d G e l l i k _ 20/
Veller II Presentatie inspraakplan 25 juni Ligging plangebied BARNEVELD A-30 Veller De Burgt spoorlijn.
Ontwerp Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tielt infoavond 6 september 2016.
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Informatie avond Phoenix 7 juli 2011 WERKEN op “Voederheil II” in Zeeland.
Herstructurering Bedrijventerreinen Oostflank Brunssum
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Voorontwerp bestemmingsplan Willevenstraat – presentatie tijdens de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 juni 2012 ir. M.J. (Marjolijn) Nijssen.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Programma Ruimte & Wonen
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Omgeving op Mensenmaat
Informatiebijeenkomst 25 september 2017
Infovergadering inwoners
WERKEN op “Voederheil II”
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Presentatie Commissie Ruimte Peter Vullers (voorzitter ondernemersvereniging – zelfstandig ondernemer) Dennis Kierkels (adviseur bestuur.
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Strategisch Project Opgewekt Pajottenland
Transcript van de presentatie:

Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK

1.Formuleren uitgangspunten 2.Ontwerpend onderzoek 3.Opmaak voorkeurscenario 4.Uitwerking inrichtingsschets

Globale doelstelling: “HERONTWIKKELING VAN HET BESTAANDE BEDRIJVENTERREIN TOT EEN HEDENDAAGS EN DUURZAAM TERREIN MET HET OOG OP VERSTERKING VAN DE ECONOMIE IN DEZE REGIO”

BELANGRIJKE PARTNERS: beheerders - bedrijven - overheid Werken vanuit een duidelijke en gedragen ruimtelijke visie als basis Samenwerken vanuit een solide basis:

BELANGRIJKE PARTNERS: beheerders - bedrijven - overheid Werken vanuit een duidelijke en gedragen ruimtelijke visie als basis Samenwerken vanuit een solide basis:

Werken vanuit een duidelijke en gedragen ruimtelijke visie als basis Inbedden van het bedrijventerrein als onderdeel van de stad Aarschot Logische en duidelijke herkenbaarheid – toegankelijkheid Ruimtelijke dragers versterken als uithangbord en identiteit van het bedrijventerrein Visie op schaal en morfologie van bedrijven - flexibiliteit Werken vanuit een “duurzame” insteek – Zuinig ruimtegebruik – op een goede manier omgaan met ruimte – Voorzien van gemeenschappelijke infrastructuren  ruimte- en (in veel gevallen ook) kostenbesparend – Inbedden in een logische en kwaliteitsvolle padenstructuur – Energiebewust werken

Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot VOORKEURSCENARIO

MORFOLOGIE Morfologische integratie van het bedrijventerrein in het stadsweefsel van Aarschot: -Ontwikkeling regionaal bedrijventerrein, cfr. GWP aan de zuidzijde van de Demer (interne opdeling mogelijk) -Tussen Demer en Ter Heidelaan: kleinschalige morfologie (uitgezonderd Nijverheidslaan) als overgang tussen wonen en bedrijvigheid -Ter hoogte van het station: een zone voor personeelsintensieve activiteiten voorkeurscenario

MORFOLOGIE Grote bedrijfsgebouwen waar mogelijk, kleinschalige gebouwen waar ruimtelijk noodzakelijk: Grootschalige gebouwen: -In het zuidelijk deel omwille van de orthogonale ontwikkeling -Langsheen de Nijverheidslaan (benadrukken hoofdontsluiting) -Noordzijde Ter Heidelaan Kleinschalige gebouwen ter hoogte van en aansluitend aan woningen als overgang naar de grootschalige bedrijven: -Betekomsesteenweg -Spoorwegstraat voorkeurscenario

NETWERK -Bestaande kamstructuur (Nieuwlandlaan- Nijverheidslaan) als basis voor de interne hoofdontsluiting -Nijverheidslaan en Nieuwlandlaan hebben een gelijkaardig voorkomen -Betekomsesteenweg wordt afgesloten aan de Ter Heidelaan / fietspad blijft behouden -Ontsluiting Ter Heidelaan via ventweg -Langzaam verkeer integreren in de hoofdontsluiting, daarnaast ook een losgekoppeld padennetwerk -Relatie met het centrum voorkeurscenario

GROEN – WATER De groen-blauwe structuur staat in voor de integratie van het bedrijventerrein in de omgeving: -Krachtige buffers rond het zuidelijk deel van het bedrijventerrein -Zichtlocatie bedrijven langsheen de Ter Heidelaan -Grotere bedrijven langs Nieuwlandlaan – Nijverheidslaan -,,, -Integratie van het noordelijk bedrijventerrein in de omgeving (Demerlandschap) -Elzenhof en Grote Laakweg geïntegreerd voorkeurscenario

Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot BASISPRINCIPES INRICHTINGSPLAN

NETWERK Ontsluitingsstructuur -Duidelijk ingerichte en veilige toegangen tot het bedrijventerrein -Een hiërarchisch opgebouwde ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer -Heroriëntering van enkele interne wegen -Sterk uitgewerkte padenstructuur -Parkeerplaatsen voor vrachtwagens Basisprincipes inrichtingsplan

NETWERK Ontsluitingsstructuur -Duidelijk ingerichte en veilige toegangen tot het bedrijventerrein -Een hiërarchisch opgebouwde ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer -Heroriëntering van enkele interne wegen -Sterk uitgewerkte padenstructuur -Parkeerplaatsen voor vrachtwagens Basisprincipes inrichtingsplan

NETWERK Ontsluitingsstructuur -Duidelijk ingerichte en veilige toegangen tot het bedrijventerrein -Een hiërarchisch opgebouwde ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer -Heroriëntering van enkele interne wegen -Sterk uitgewerkte padenstructuur -Parkeerplaatsen voor vrachtwagens Basisprincipes inrichtingsplan

NETWERK Ontsluitingsstructuur -Duidelijk ingerichte en veilige toegangen tot het bedrijventerrein -Een hiërarchisch opgebouwde ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer -Heroriëntering van enkele interne wegen -Sterk uitgewerkte padenstructuur -Parkeerplaatsen voor vrachtwagens Basisprincipes inrichtingsplan

NETWERK Ontsluitingsstructuur -Duidelijk ingerichte en veilige toegangen tot het bedrijventerrein -Een hiërarchisch opgebouwde ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer -Heroriëntering van enkele interne wegen -Sterk uitgewerkte padenstructuur -Parkeerplaatsen voor vrachtwagens Basisprincipes inrichtingsplan

RUIMTEGEBRUIK Functies Bedrijventerrein complementair aan het stadscentrum / Op het bedrijventerrein divers pallet aan activiteiten mogelijk Zuinig ruimtegebruik -Ruimte voor gemeenschappelijke functies, -Bedrijfsgebouwen koppelen -Bedrijven en functies stapelen -Inbreiding op bestaande bedrijfspercelen nastreven -… Basisprincipes inrichtingsplan

WATER Hemelwaterbuffering Basisprincipes inrichtingsplan Beekvalleien

GROEN Versterken groenstructuur: -Beekvalleien -Hoofdontsluitingsstructuur Buffergroen waar nodig Ecologisch beheer Het bedrijventerrein ontwikkelt zich als een stapsteen tussen grotere groenstructuren in de omgeving (Elzenhof, Meetshovenbos, Beekvalleien, …). Basisprincipes inrichtingsplan

Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot INRICHTINGSPLAN

Inrichtingsplan 2040

Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot SCENARIO INRICHTINGSPLAN ACTIES