Planning 3 BaLO muzische

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Zaden op reis.
Alle schooldagen naar school
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Infoavond vrijdag 6 september 2013
HERFST Met het tweede leerjaar op speurtocht …
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Met groep 8 op weg naar de brugklas
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Pasen in de kleuterklas
Welkom in 5B!.
Communicatie met ouders
Muzische vorming 1 Balo Les 1
DE TIJD VLIEGT….
Wat gebeurt er allemaal in de herfst?
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Schatkist Ouderavond.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Een herfstboekje maken
Verstoppertje spelen in het bos
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het jaartje rond … maart juni september december april juli oktober
Het belang van voorlezen
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Over welk dier gaan volgende vragen? Klik telkens het juiste dier aan.
Thema Zintuigen.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Spellenboek buitenschoolse opvang
Transcript van de presentatie:

Planning 3 BaLO muzische Eerste leerjaar Deze les: accenten muziek en muzische eerste leerjaar Presentatiemoment 1e leerjaar > 18-20/11/14 Brusselstage Impressiedagen 7,8,9 januari Muzische stage 4,5,6 februari Praatcafé 13 februari nm Brusselstage 9-20 maart Expo juni 2014 Domeinspecifieke verdiepeing Mediawijs Werken 1 sp 2 namiddagen laatste week december www.mediawijsonderwijs.be

Muzische vorming in het eerste leerjaar Muzikale opvoeding of muzische vorming? - Klankverhalen– Kleuteronderwijs - Afwisseling - Open activiteiten - Materialen Ritmiek - Luisteren - Stemvorming Verwachtingen - Muzisch weekplan

Wat wordt er verwacht? - Evaluatie Evaluatie stage eerste leerjaar: Stagebezoek, verslag mentor, SE, … Muzisch weekplan afgeven na de stage in mijn bakje op zesde verdieping Erasmus Evaluatie module ‘Het Jonge Kind’ “We evalueren niét de stage, maar wel de module. We evalueren studenten dus op basis van wat ze vertellen en tonen, niet op basis van wat ze gedaan hebben.” “De ‘aangepaste’ evaluatie zou studenten die minder goed scoorden op stage ook kansen moeten kunnen bieden. Studenten die grondig kunnen reflecteren over een ‘mindere praktijk’ en goede alternatieven kunnen bieden, kunnen toch nog slagen. “ “Geen PowerPointpresentaties. Studenten moeten concreet materiaal bijhebben om de vragen per rubriek te bespreken. “ “We proberen met minstens 3 evaluatoren aanwezig te zijn en minstens 4 rubrieken te bevragen.” We rekenen 10 minuten per student We bepalen onmiddellijk een cijfer, kijkwijzers moeten meteen ingevuld worden en sneller aan studenten worden teruggegeven (zonder cijfer). De observatieopdrachten muzische zijn eerder tips bij de observatie, er moet nadien niets afgegeven worden.

Muzische vorming in de kleuterschool Initiatief en keuzes door de kleuters Er wordt veel uitnodigend, prikkelend, stimulerend gewerkt Nadruk op ontdekken (proces) Eigen lichaam (concreet) Eigen functioneren (keuzes maken) Materialen (uitnodigend) Inleven in verhalen en personages (dieren, sprookjes- en fantasiefiguren, ..)

In het eerste leerjaar Algemeen: Muzikale opvoeding: Aansluiting maken met de gewoontes in de kleuterklassen Taakgerichtheid aanscherpen Muzikale opvoeding: Wat kennen we al?: Uit 1 BaLO: aanbrengen en inzingen van een lied, bordplannen en prenten, grafische partituren, tekeningen KVB in cursus didactiek http://www.mariebogaert.com/dirk/resources/1-BaLO-2011/nieuwecursus%20algemeen%202010.pdf

Muzikale opvoeding: Wat kennen we al?: Wat is nieuw? Uit 2 BaLO: muzisch werken, projectmatig werken (voorbeelden: tekenen op muziek, verhalen bij maken, geluiden bij een gedicht, Cd-hoes, Reclame, Amélie, werken met licht, hoekenwerk) Wat is nieuw? Werken met klankeigenschappen - Ritmiek (1eljtip) Stemvorming Stemontlokspel (zie basisdocumenten > “enkele tips voor muzieklessen) Toonoverneemspel (idem) Klankverhalen (zie voorbeelden > verhaaltjes) Speelliedjes (Basisdocumenten) Schrijfdans (zie schrijfdans)

Wat is nieuw? (vervolg) Ritmiek: Muziek en Klank(eigenschappen) omzetten in bewegingen: Hoog en laag, … bvb melodiekaarten. 3-ledig, 2-ledig Sfeer, karakter, … Stemontlokspel: goede ademhaling, houding, articulatie, expressie Deze elementen door elkaar geoefend aan de hand van een verhaal. Doorheen dit verhaal krijgen de kinderen allerlei opdrachten die hun stem ten goede komen : bewegingen maken met hoofd, schouders .... , roepen, geeuwen, zoemen, glissando’s, jabbertalk, klanknabootsingen, toonoverneemspel, luisteren naar iemand die goed zingt, ....... Materiaal: koorden, stokjes, linten, noten, kranten, …. De spin wiedewin, plassen, kastelen…..

Toonoverneemspel: kinderen luisteren naar de voorgezongen begintoon van het liedje en reageren daarop met een beweging lkr zingt de begintoon opnieuw en de kinderen schuiven in met de stem. lkr doet de beweging en kinderen zingen nu zelfstandig de begintoon. (vb kikkertjes) Afwisseling Even de lesaanvang van Herfst (P.P.Tuin) bekijken

Klankverhalen: voorbeeld In het bos loopt Moppie, de eekhoorn. Hij zoekt eten: eikels, kastanjes en beukennootjes. Dat gaat hij niet allemaal vandaag opeten, hoor. Hij bewaart het voor in de winter. …….. wintervoorraad. Moppie heeft het er maar druk mee. Het begint te regenen. Eerst zacht. Dan wat harder. En nog harder. En het waait ook zo hard. Er komt een vogel aangevlogen. “Moet jij niet naar binnen toe? Het is zo koud buiten.” “Nee hoor, zegt Moppie, “ik heb het niet koud. Ik heb een warme jas aan.” “Nou, ik ga een beetje schuilen,” zegt de vogel en hij vliegt weg. Moppie stapt lekker door. Eigenschappen: Geluiden en bewegingen, liedtekst, groepen, symbolen Het verschil met een stemontlokspel is niet zo groot.

Muzisch weekplan Zie voorbeelden op de site Wanneer is het goed? Diverse domeinen Lichamelijke beleving in het centrum: motoriek Elke gelegenheid te baat nemen Korte en langere activiteiten Afwisseling Soms met elkaar verbonden, soms losstaand Zinvolle procesevaluaties Muzische leerkracht

Voorbeelden/Literatuur P.P.Tuin : Het jaar rond met muziek en beweging. P.P.Tuin : De taal van muziek en materiaal Idee in muziek, rode boekjes : themaboekje over de herfst. Muziek voor de Basisschool : dl 3, eventueel ook dl 2 Moet Je Doen dl 3 > www.muziekmuzisch.net > 3 BaLO > onderaan Schrijfdans Volledige versie in de mediatheek Op de site nog enkele goede voorbeelden Weekplannen Allerlei thema’s: mijn dag, halloween, muziek en sfeer, speelgoed, stemoefeningen, Kleine oefeningen: tussendoortjes Tussendoortjes: kan een muziekles in stukken zijn. Cursus didactiek 1 BaLO > vooral de tekeningen Kapitein Winokio: leuke versies van kinderliedjes