Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO 28.08.2014 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Loopbaanontwikkeling
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Professionaliteitsontwikkeling
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Professionele ontwikkeling
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Onderwijsconferentie
Onderzoeksvaardigheden
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop Kennisdelen Wilma Kossen 16 januari 2014.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Korte introductie tot het principe
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welkom!.
Samen sterk in verandering
Cultuurprofieldoelen;
Prestatieverhoging door gedragsverandering
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Communicatie is de basis
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
KNVB Opleidingen.
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Van receptuur naar referentie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO

2 #tjc14

3 Doel van deze summercourse Je kan met vertrouwen starten aan de voorbereiding van een korte trainingssessie voor collega’s.

4

Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden

Voorbeeld: het afdelingshoofd bespreekt met zijn teamleiders dat het nodig is dat jij, als interne trainer, de nieuwe wetgeving gaat uitleggen aan je collega’s.

Leerdoel geeft een antwoord op de vraag wat er in de opleiding of workshop bereikt moet worden Formuleer je leerdoel(en): zo concreet mogelijk; hou het overzichtelijk; is het leerdoel/ zijn de leerdoelen haalbaar ? kan je na afloop van de opleiding checken of het leerdoel/ de leerdoelen gerealiseerd zijn ? 7

Soorten leerdoel Kennis: Wat moet de deelnemer weten ? Inzicht: Wat moet de deelnemer na afloop begrijpen ? Vaardigheid: Wat moet de deelnemer na afloop kunnen ? Gedrag: Wat moet de deelnemer terug in de praktijk gaan doen ? 8

voorbeeld – leerdoelen Kennis: de deelnemer moet kunnen benoemen/beschrijven wat de nieuwe wetgeving inhoudt Inzicht: de deelnemer moet begrijpen wat de impact is van de nieuwe wetgeving op de te behandelen dossiers Vaardigheid: de deelnemer laat in de training zien dat hij een voorbeelddossier kan behandelen rekening houdende met de impact van de nieuwe wetgeving Gedrag:de deelnemer is na afloop van de training in staat om bij het behandelen van alle dossiers rekening te houden met de impact van de nieuwe wetgeving. 9

Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden

Inhoud Selectie van onderwerpen ‘hoofdstukken bepalen’, structuur 11

voorbeeld - Inhoud 12

Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden

Interesses, functies, achtergrondkennis managen van verwachtingen communicatie 14 Doelgroep

Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden

Werkvorm Trainer Hoe, op welke manier, ga je als trainer samen met de deelnemers een leerdoel bereiken ? 16

Trainer gestuurd Deelnemergestuurd Interactief doceren Rollenspel Werken -met-subgroepen Simulatie Discussiëren

18

Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden

Inspirerende lectuur Het groot werkvormenboek, Sasja Dirkse-Hulscher & A. Talen Het geheim van de trainer – toolbox, Lianne Kaufman & Janneke Ploegmakers Trainen: een praktijkgids, Karin de Galan 101 filmfragmenten voor opleiding, training & onderwijs, Becky Pike Pluth Warming-ups & energizers, Marcel Karreman Professionals organiseren informeel leren, Hanneke Koopmans Transfer of training, Mary L. Broad & John W. Newstrom Rendement van leeractiviteiten, Helga Gielen & Luk Indesteege 21