summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
2 #tjc14
3 Doel van deze summercourse Je kan met vertrouwen starten aan de voorbereiding van een korte trainingssessie voor collega’s.
4
Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden
Voorbeeld: het afdelingshoofd bespreekt met zijn teamleiders dat het nodig is dat jij, als interne trainer, de nieuwe wetgeving gaat uitleggen aan je collega’s.
Leerdoel geeft een antwoord op de vraag wat er in de opleiding of workshop bereikt moet worden Formuleer je leerdoel(en): zo concreet mogelijk; hou het overzichtelijk; is het leerdoel/ zijn de leerdoelen haalbaar ? kan je na afloop van de opleiding checken of het leerdoel/ de leerdoelen gerealiseerd zijn ? 7
Soorten leerdoel Kennis: Wat moet de deelnemer weten ? Inzicht: Wat moet de deelnemer na afloop begrijpen ? Vaardigheid: Wat moet de deelnemer na afloop kunnen ? Gedrag: Wat moet de deelnemer terug in de praktijk gaan doen ? 8
voorbeeld – leerdoelen Kennis: de deelnemer moet kunnen benoemen/beschrijven wat de nieuwe wetgeving inhoudt Inzicht: de deelnemer moet begrijpen wat de impact is van de nieuwe wetgeving op de te behandelen dossiers Vaardigheid: de deelnemer laat in de training zien dat hij een voorbeelddossier kan behandelen rekening houdende met de impact van de nieuwe wetgeving Gedrag:de deelnemer is na afloop van de training in staat om bij het behandelen van alle dossiers rekening te houden met de impact van de nieuwe wetgeving. 9
Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden
Inhoud Selectie van onderwerpen ‘hoofdstukken bepalen’, structuur 11
voorbeeld - Inhoud 12
Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden
Interesses, functies, achtergrondkennis managen van verwachtingen communicatie 14 Doelgroep
Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden
Werkvorm Trainer Hoe, op welke manier, ga je als trainer samen met de deelnemers een leerdoel bereiken ? 16
Trainer gestuurd Deelnemergestuurd Interactief doceren Rollenspel Werken -met-subgroepen Simulatie Discussiëren
18
Leerdoel Inhoud Doelgroep Werkvorm Trainer Hulpmiddel Randvoorwaarden
Inspirerende lectuur Het groot werkvormenboek, Sasja Dirkse-Hulscher & A. Talen Het geheim van de trainer – toolbox, Lianne Kaufman & Janneke Ploegmakers Trainen: een praktijkgids, Karin de Galan 101 filmfragmenten voor opleiding, training & onderwijs, Becky Pike Pluth Warming-ups & energizers, Marcel Karreman Professionals organiseren informeel leren, Hanneke Koopmans Transfer of training, Mary L. Broad & John W. Newstrom Rendement van leeractiviteiten, Helga Gielen & Luk Indesteege 21