Hfdst. 27 opbouw en structuur PV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Briefconventies 6 januari 2014
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Jezus en de wet van Mozes.
Verrassing!!.
Water, schapen en vrouwen
WHATS-APP Buurtpreventie
Tuchtzaken.
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Een biologisch onderzoek
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Examenvoorlichting.
Maandag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Thema 5: Classificatie 1. Opdracht.
Voor intelligente vrouwen Een echtpaar ging een weekendje weg.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
1. 1 En Hij (=Jezus) kwam Jericho binnen en ging erdoor. 2.
…..overrompeld door verdriet
Wie nodig je als eerste uit?
‘Liever een open relatie?’
GOD LEREN KENNEN WIE IS GOD? Jakob bij Pniël.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
PANTOFFELS.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Zondag 24 HC Franeker 10 oktober 2010
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Ik trouwde met vrouw Right. Ik wist niet dat haar voornaam ALWAYS was!!!
De praktijkles Htv 1 en 2.
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Klinisch redeneren en evidence based practice
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Hfdst 30 De politiestrafbeschikking
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
Opdracht krantenartikelen
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Hfdst. 19 Aanhouden Blz
Gods aanwezigheid ontdekken
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
In deze dienst zal Ds. J. Kruidhof voorgaan Na de zegen zingen we Gz. 162: 1, 4 Schriftlezing: Gen. 25: 27 – 34 Gen. 27: 41 – 45 Hosea 12: 4 – 7 Tekst:
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Transcript van de presentatie:

Hfdst. 27 opbouw en structuur PV Blz. 287-294

Opbouw en structuur pv BELANGRIJK! De bestanddelen van de strafbepaling moeten letterlijk in het proces-verbaal worden opgenomen. Iemand is nl. pas in overtreding als aan alle bestanddelen van een artikel wordt voldaan.

Werkschema pv Voorblad: informatie over de gemeente en dienst, nummer pv, id. van de verdachte en het strafbare feit Marge en opschrift: Opschrift is vetgedrukt en onderstreept Proces-verbaal (van bevindingen, aangifte…) De marge betekent dat je een kantlijn vrijlaat aan beide zijden van het blad. Aanhef en dienstverrichting: De beginzinnen worden aanhef of kop genoemd. Hierin staat wie de o.a. is, welke functie hij heeft, wat hij aan het doen is, op welke tijd op welke plaats. Eigen bevindingen: Hier geeft de o.a. aan wat hij zag, hoorde, rook en voelde. Hier geef je ook aan waar en wanneer je de waarnemingen deed. Dwangmiddelen: Uit het pv moet duidelijk blijken welke dwangmiddelen de o.a. heeft toegepast en of deze juist zijn toegepast. Er moet duidelijk zijn dat er sprake is van een verdachte (anders mag je de dwangmiddelen niet toepassen)

Vervolg werkschema Identiteitsgegevens: De o.a. neemt de volgende id. gegevens op in het pv: achternaam, voornaam (en), geboortedatum, geboorteplaats, woonadres (straatnaam, huisnummer en postcode) en woonplaats. Als de gegevens zijn gecontroleerd aan de hand van een geldig id.-bewijs, dan moet ook vermeld worden in het pv dat de gegevens conform dit id.-bewijs zijn vastgesteld. Cautieplicht: In het pv moet de o.a. precies aangeven op welk moment hij de cautie heeft gegeven. (Hij mag eerst naar id. vragen en daarna de cautie pas geven) Verhoor: Dit moet kort en zakelijk zijn en van belang voor het strafbare feit zijn. Navraag: als de o.a. een controle heeft uitgevoerd, bijv. navraag naar een vergunning, moet dat ook in het pv vermeld worden.

Vervolg werkschema Sluiting: Het pv wordt afgesloten met: De ambtseed of ambtsbelofte De plaats waar het proces verbaal is opgemaakt De dagtekening De handtekening van de verbalisant. Bijv. Ik heb hiervan op ambtsbelofte opgemaakt dit proces- verbaal, dat ik sloot en ondertekende te Rotterdam, op maandag 25 augustus 2014. (handtekening verbalisant) Armanda Hoogkamer (naam verbalisant)

Voorbeeld Aanhef en dienstverrichting Voorbeeld: Ik, (naam voluit), handhaver toezicht en veiligheid, in dienst bij de gemeente Rotterdam, tevens buitengewoon opsporingsambtenaar, akte van beëdiging (en nummer) verklaar het volgende. Op maandag 25 augustus 2014 omstreeks 13:00 uur, liep ik op de openbare weg, de Groene Hilledijk te Rotterdam. Ik was in uniform gekleed en belast met toezicht in de openbare ruimte. Of Ik, (naam en dienstnummer), aspirant politieagent, in dienst bij het korps Rotterdam-Rijnmond, met als standplaats Spijkenisse, verklaar het volgende. Op maandag 25 augustus 2014 omstreeks 13:00 uur, liep ik op de openbare weg, de Groene Hilledijk te Rotterdam. Ik was in uniform gekleed en belast met een algemene surveillance.

Voorbeeld Eigen bevindingen Voorbeeld 1: Ik sprak de man aan en vroeg of hij in het bezit was van een vergunning, afgegeven door het college van B&W, om goederen te koop aan te bieden op de openbare weg. De man antwoordde ontkennend (De man zei tegen mij dat hij niet in het bezit was van deze vergunning). Daarop hield ik hem staande en vroeg hem naar zijn identiteitsgegevens. Voorbeeld 2: Ik zag dat een vrouw zich op de openbare weg, aan het Campusplein te Hoogvliet, ontdeed van een grijze zak met afval, anders dan in de daarvoor bestemde container. Ik zag namelijk dat de vrouw een geopende plastic vuilniszak, gevuld met afval (en afval benoemen), in de Berm van het Campusplein ter hoogte van nummer 16 gooide.

Opdracht Maak groepjes van 5 personen. Wijs 2 studenten aan die als handhaver gaan optreden. Zij gaan zich voorbereiden op het rollenspel. De anderen zijn rollenspeler/observator. Zij bereiden een rollenspel voor. Het rollenspel moet gaan over een overtreding van de APV. Speel het rollenspel en evalueer na afloop wat goed ging en wat beter kon. Zorg dat je alles zo uitgebreid mogelijk noteert. Maak daarna allemaal afzonderlijk een proces-verbaal over de gespeelde situatie. Je maakt het proces-verbaal alsof jij de handhaver ter plaatse was. Zorg dat minimaal 2 studenten uit je groepje jouw proces-verbaal nakijken en hun op-/aanmerkingen noteren voor je en die met je door bespreken. Neem je pv en de opmerkingen de volgende les mee.