Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Flipping the classroom
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Maatschappijleer 24 november 2011.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
4. uitvoeren, monitoren en testen
Workshop OGW in de klas..
Gepersonaliseerd leren
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Voortgangsgesprek fase 1
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
De decaan als schoolleider?
Les 3 – Zullen we delen?.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Onze doelen en visie in beeld
Flexibel curriculum met behulp van ICT
De Moderne Onderwijsmedia
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Lezen: doe het goed voor
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Keuzethema: differentiatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Enquête netwerkmiddagen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Steunpunt Natuurkunde
Sleutels, codes en aanwijzingen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Project gamemarket Les 1.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Deskundigheidsbevordering
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink (CLV)

Hoe blijf JIJ fris* Fris*: hoe houd je je lessen aantrekkelijk voor je leerlingen Inventarisatie Wat doe je, wat is je opbrengst, concreet in je les? – Conferentie – Cursus – Vakliteratuur – Collega’s: consultatie en intervisie – Teamteaching – Promotiebeurs – Stagebegeleider

Docent ontwikkelteam Doelen: – Actueel en aantrekkelijk beta-onderwijs – Docentprofessionalisering – Ontwikkelen lesmateriaal (freeware) Uitvoering: – ~ 5 bijeenkomsten – 1 hoorcollege van Hoogleraar – 4 werkbijeenkomsten – Als gast: hoorcollege en practicum volgen

DOT Immunologie Opbrengst – Persoonlijke ervaringen Annemieke – Producten Module voor excellente leerlingen Module expert methode vaccins Module filmpje allergie Module illustratief practicum PPT basisstof immunologie Resultaat: het wordt een geheel is nu onderhanden van redacteur, komt na de nascholing in november op de WURsite

Opdracht Immunologie Module filmpje allergie maken (ipv 9 ‘normale’ lessen) – Flipping the classroom, groepswerk – 9 typen allergie om uit te kiezen – Deel van een toetscijfer (peer-review) – Go/ No GO voor het ontwerp van het filmpje Pinda Koemelk

Reacties van jullie? Opdracht! – Wissel in groepjes van 3 je droom uit: welk lesmateriaal zou je zelf (ooit) willen ontwikkelen? (vergeet de randvoorwaarden!) – Lijkt het je wat om deel te nemen aan een DOT? – Waarom wel /niet?