Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink (CLV)
Hoe blijf JIJ fris* Fris*: hoe houd je je lessen aantrekkelijk voor je leerlingen Inventarisatie Wat doe je, wat is je opbrengst, concreet in je les? – Conferentie – Cursus – Vakliteratuur – Collega’s: consultatie en intervisie – Teamteaching – Promotiebeurs – Stagebegeleider
Docent ontwikkelteam Doelen: – Actueel en aantrekkelijk beta-onderwijs – Docentprofessionalisering – Ontwikkelen lesmateriaal (freeware) Uitvoering: – ~ 5 bijeenkomsten – 1 hoorcollege van Hoogleraar – 4 werkbijeenkomsten – Als gast: hoorcollege en practicum volgen
DOT Immunologie Opbrengst – Persoonlijke ervaringen Annemieke – Producten Module voor excellente leerlingen Module expert methode vaccins Module filmpje allergie Module illustratief practicum PPT basisstof immunologie Resultaat: het wordt een geheel is nu onderhanden van redacteur, komt na de nascholing in november op de WURsite
Opdracht Immunologie Module filmpje allergie maken (ipv 9 ‘normale’ lessen) – Flipping the classroom, groepswerk – 9 typen allergie om uit te kiezen – Deel van een toetscijfer (peer-review) – Go/ No GO voor het ontwerp van het filmpje Pinda Koemelk
Reacties van jullie? Opdracht! – Wissel in groepjes van 3 je droom uit: welk lesmateriaal zou je zelf (ooit) willen ontwikkelen? (vergeet de randvoorwaarden!) – Lijkt het je wat om deel te nemen aan een DOT? – Waarom wel /niet?