Dr. S. van Hooren Lector KenVaK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Harry Meijerink.
Ik ben (G)een vaktherapeut!
Doelstellingen Formuleren
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
anthroposophic art therapy
Ontwerpen van een module
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Ouders als behandelaars’
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Studiedag vaktherapie in werkveld oncologie
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Presentatie Leefstijltraining.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Marit Dhondt Master PMT
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
‘Goed bekeken, goed beschreven, goed gemeten’ Een overzicht van uitkomsten van nieuw onderzoek naar psychomotorische therapie 16 oktober e mastersymposium.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
VDIP Halle-Vilvoorde Vroege Detectie & Interventie Psychose Ruwaal Grimbergen.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Studieloopbaanbegeleiding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Evalueren doe je vooraf
Gedragsproblemen en stoornissen
De organisatie en implementatie van IHT
Pathologie en ziektebeelden
Dit deed ik voor het laatst op de kleuterschool
Zonder context geen bewijs
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Dr. S. van Hooren Lector KenVaK Better together Dr. S. van Hooren Lector KenVaK

Comunnities of practice

Communities of practice Samenwerking van meerdere professionals Vaktherapeuten, andere hulpverleners onderzoeker, studenten Analyseren van de ´tacit knowledge´ van ervaren professionals Attitude: kritisch zijn en vragen stellen Bottom-up Close collaboration Working together Each CoP was led by a KenVaK researcher with theoretical and practical expertise in the same modality The research design and results were discussed by the KenVaK research team. Smeijsters, 2011, Van Hooren, 2013

RAAK-project Innovatieve Vaktherapeutische interventies

Communities of practices Beeldende therapie (n=11) Drama therapie (n=3) Psychomotorische therapie (n=10) Music therapie (n=3) Vaktherapeuten, onderzoeker, studenten Close collaboration Working together Each CoP was led by a KenVaK researcher with theoretical and practical expertise in the same modality The research design and results were discussed by the KenVaK research team. Smeijsters, 2011, Van Hooren, 2013

Communities of practices + Door samenwerking hogere kwaliteit + Al doende verder professionaliseren + Profilering + aanzet voor nieuw/grootschaliger onderzoek via lectoraten Kost tijd Eerst veel geven en dan pas nemen Close collaboration Working together Each CoP was led by a KenVaK researcher with theoretical and practical expertise in the same modality The research design and results were discussed by the KenVaK research team. Van Hooren, 2013

Expliciteer wat je doet

Productontwikkeling Onderzoek “Vakwerk” van Van Hattum & Hutschemaekers (2000) Valkuilen Aanbevelingen

Valkuilen “Vaktherapie is goed voor iedereen”  Wanneer zou je jouw behandeling NIET aanraden?  Waar liggen je specialismen?

Valkuilen “Vaktherapie is goed voor iedereen” Creatieve therapie realiseert vele doelstellingen  averechts effect bij beleidsmakers Client past niet bij het aanbod  Vraaggestuurd werken Creatief therapeut “runs his own show”  Multidisciplinair overleg; wie kan wat doen en wie kan dat beter dan de ander? Evidence based werkwijze leidt tot kookboekprofessie ‘Vaktherapie kan niet gestandaardiseerd worden’

Aanbevelingen Transparantie Aansluiting bij algemene jargon in GGZ  herkenning Kort duidelijker dan uitgebreid Observeerbare begrippen gebruiken Beroepseigen onderzoek expliciteren Begintermen heel specifiek aangeven: omgeving, klacht en ziektebeeld (verwijzer gaat uit van de klacht) Meer onderzoek! Hoge prioriteit en explicitering van eigen aanbod: een van de manieren is productontwikkeling

Problematiek van de client

Problematiek van de client Diagnostische categorisatie Psychische en psychosociale gebieden van problematisch denken, voelen en/of gedrag Psychische factoren in relatie tot stoonis Observaties Diagnostische metingen Voorkomen bij verschillende typen stoornissen  RAAK projecten: probleemgebieden Bv grenzen stellen, interactie, emotieregulatie, zelfbeeld Bv waarneming (verstoorde), impulsiviteit, verstoorde gevoelsexpressie, verhoogde emotionele spanning, etc.

Diagnostiek en interpretatie Ben je bewust van kaders van waaruit je denkt Interpretatie vanuit theorie: Biologisch (b.v. genetisch, neuropsychologisch) Psychologisch (b.v. bewust-onbewust, symbolen, cognitieve schema’s, schemamodi enz.) Creatief procestheorie (b.v. behoeftenhiërarchie, appelwaarden) Kunstanaloge benadering (b.v. gestaltfactoren) Analoge procesmodel (b.v. analogie tussen vitality affects en vormgeving in het medium) Kaders bepalen hoe je kijkt

Doelen stellen

Belang van doelen Evalueren van behandeling Stimuleren van onderhandelingsproces bij aanvang Doelen motiveren, positieve bewoording Verduidelijken wat het meest urgent is Therapeutische relatie Afstemmen tussen cliënt en behandelaar Versnelt veranderingsproces en verhoogt de tevredenheid Monitoring vergemakkelijken Doelen sturen het handelen & helpen om vol te houden Ondersteunen van EBP en vraaggericht werken

SMART (Tiemens, 2010) Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden

SMART (Tiemens, 2010) Het verbeteren van het psychisch functioneren Welk domein? Meetbaar? Acceptabel voor de welke doelgroep? Haalbaar? Wanneer moet het bereikt zijn? Het vergroten van het zelfvertrouwen bij vrouwen met een seksueel trauma door een danstherapeutische interventie van 10 weken

Doelen Doelstellingen bepalen Algemeen binnen multidisiplinair team Specifiek binnen vaktherapie Cyclisch proces: doelstellingen kunnen wijzigen gedurende het behandeltraject

Expliciteer wat je doet Uitgangspunt: problematiek van de client SMART doelen Expliciteer wat je doet

Expliciteer wat je doet Uitgangspunt: problematiek van de client SMART doelen Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie

Onderbouwen met evidentie Steeds belangrijker Evidence based practice besluitvorming wordt gebaseerd op: voorkeuren, wensen, kenmerken client Research evidence Ervaring/expertise hulpverlener Toegang tot literatuur Literatuur kunnen beoordelen – levels of evidence  Invloed op samenstelling CoP

RAAK project Interventies ontwikkelen in dialoog Resultaat: Bottom up! Tacit knowledge naar boven halen Resultaat: Consensus based behandelbeschrijvingen Ervaringen van therapeuten Wetenschappelijke- of vakliteratuur Vragenlijst om de behandel-integriteit te meten Bottom up!

Expliciteer wat je doet Uitgangspunt: problematiek van de client SMART doelen Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie Samenstelling van de CoP

Pak de pareltjes Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie Uitgangspunt: problematiek van de client SMART doelen Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie Pak de pareltjes Samenstelling van de CoP

Pak de pareltjes

RAAK project A B Meer ambulant (48%) Hogere opleiding 42% baan Meer last van psychiatrische klachten A Meer klinisch (76%) Lagere opleiding 18% baan Minder last van psychiatrische klachten

RAAK project PMT Beeldende therapie Meer ambulant (48%) Hogere opleiding 42% baan Meer last van psychiatrische klachten Beeldende therapie Meer klinisch (76%) Lagere opleiding 18% baan Minder last van psychiatrische klachten

Pak de pareltjes Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie Uitgangspunt: problematiek van de client SMART doelen Expliciteer wat je doet Onderbouw met evidentie Pak de pareltjes Samenstelling van de CoP

Dank voor de aandacht! Susan.vanhooren@zuyd.nl Creativiteit zorg voor geestelijke gezondheid Sterk merk Vanuit eigen identiteit