Basiscommunicatie Publiekgerichtheid Verplaatsen in Afstemmen E=K*A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Folder Giftcard Personalisatie van de giftcard.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
BELANGRIJK: √ Om de presentatie correct weer te geven, gelieve enkel gebruik te maken van muisklikken aub.!! √ Op verschillende dia’s ziet u “klik hier”
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Zakelijke correspondentie TOEPASSINGEN DEEL 2 KLACHT, REACTIE OP KLACHT EN RAPPELBRIEF 1 ZAKELIJKE CORRESPONDENTIE.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Project Sponsoring Kenia
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een kruiwagen vol bloemen !
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Wat willen we vandaag doen?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Vereniging Spierziekten Nederland Cursus Journalistiek ;-) Erik van Uden.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Werkwijze bestelling Ga naar de foto’s door te klikken op galerij.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
“Vertelt u over uzelf, uw onderneming, wensen, doelstellingen en toekomstvisie? Ik vertel u dan over de mogelijkheden voor een pensioenopbouw die bij u.
Uw persoonlijke visitekaartjes
De dag van het solliciteren Blok 1
Geachte Heer Heijn. Volgens uw wensen hebben wij uw winkelkarretjes aangepast. Wij zullen uw complete voorraad zo snel mogelijk omruilen voor de nieuwe.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen .
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
Zakelijke communicatie
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Zakelijke communicatie
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Een polo bedrukken als bedrijfsuniform Uniformen worden al snel geassocieerd met het leger of de politie, of met bijvoorbeeld schooluniformen. Voor een.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Producttraining voor het vastelijnabonnement van ACN
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Standaard briefmodel (briefconventies)
Standaard briefmodel (briefconventies)
Principes van digitale communicatie
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Van individu naar groep naar team
Schrijven Zakelijke brief.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Basiscommunicatie Publiekgerichtheid Verplaatsen in Afstemmen E=K*A Pretesten Feedback genereren Zie ook: www.narrare.com

Effectieve zakenbrieven. Op weg naar een optimale verstandhouding met de klant.

Keuze van het juiste kanaal. Memo Notitie Rapport Poster Prikbord Gespreksverslag Vergadering Bijeenkomst Tweegesprek Telefoon Fax E-mail Internet / intranet Chatten

Voordelen van de zakenbrief: Een brief heeft status. Een brief legt (financiële) gegevens en afspraken helder vast. Een brief heeft juridische waarde. Een brief kan moeilijke boodschap genuanceerd overbrengen.

Effectiviteit gaat verder dan correctheid. Een orderbevestiging met de juiste informatie en zonder enige taalfout kan toch een onprofessionele indruk achterlaten. Niet alleen doelen op korte termijn nastreven. Een orderbevestiging bepaalt op de lange termijn mede het beeld van de organisatie bij de ontvanger.

Schrijf klantvriendelijk en servicegericht. Zakelijk en vriendelijk sluiten elkaar niet uit. Kennelijk bent u niet op de hoogte van de meest recente regelgeving op het gebied van … Het spijt ons dat wij u de gevraagde gegevens niet kunnen verstrekken. TNO kan u waarschijnlijk wel behulpzaam zijn. Wij wensen u succes met uw project en met uw pogingen de gegevens boven water te krijgen.

Verplaats u in de lezer. Verdiep u in de persoon of organisatie aan wie u de brief richt. Draag argumenten aan die betrekking hebben op datgene wat uw lezer beweegt. Stem uw stijl af op de lezer. Gebruik het u-perspectief.

Voorbeeld van u-perspectief: Wij hebben uw bestelling van 4 december ontvangen. Vanmorgen hebben wij de bestelde goederen verzonden en we verwachten dat deze overmorgen zullen worden bezorgd. De goederen die u bestelde, ontvangt u 18 december. Twee containerschepen zijn naar u onderweg.

Samenvattende vragen: Is de informatie toegesneden op de lezer? Zijn de argumenten voldoende overtuigend? Is de stijl voldoende lezergericht? Is de brief wat vormgeving betreft een fraai visitekaartje? Komt u vriendelijk en klantgericht over?

PR-principes: Dor Ambtelijk Vaag Omslachtig Passief Machteloos Begrijpelijk Levendig Dynamisch Duidelijk To the point Positief

Voorbeelden: U gelieve in deze zending aan te treffen … In deze zending vindt u … De oorzaak hiervan is gelegen in de omstandigheid dat … Dit komt omdat …

Positieve benadering: Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat wij de geheugenchips niet in voorraad hebben. Helaas was u net te laat met de bestelling. Wij hadden de dag ervoor een laatste partij aan een van onze andere klanten geleverd. De geheugenchip die u bestelde, worden momenteel aangevoerd via Japan. Over tien dagen worden ze bij uw bedrijf afgeleverd.

Meer voorbeelden: Helaas zijn wij genoodzaakt onze zaak een dag te sluiten. Wij hopen dat u dit niet erg vind. Vanaf dinsdag bent u echter weer welkom. Maandag steken we voor u de zaak in een nieuw en klantvriendelijker jasje, zodat u nog plezieriger kunt winkelen. Dinsdag kunt u zich daarvan overtuigen. Uw klacht over de gebrekkige werking van de compressor is … Uw compressor wordt door ons geoptimaliseerd.

Juridische teksten. Juridische tekst apart aangeven. Overige tekst optimaal klantgericht maken. Slecht nieuws zorgvuldig en klantgericht inkleden.

Voorbereiding dagdeel twee. Bestudeer beide boeken. Noteer die zaken die u kunt gebruiken om uw brieven, verslagen, etc. te optimaliseren. Noteer overige verbeteringssuggesties. Kopieer dit in achtvoud. Denk na over vormgeving en formats.

Vragen en informatie: wim.hoogland@narrare.com www.narrare.com