Korte workshop/dialoog over “hoogbegaafd en/of autisme”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen ~ Autismespectrumstoornissen
Werken aan zorg Thema autisme.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Stoornissen bij kinderen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Is de vereniging auti-proof?
“sterke kanten van ASS”
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Autismespectrumstoornissen (ASS)
Autisme Spectrum Stoornissen
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)
Programma voor vandaag
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Autismespectrumstoornissen
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
AFP 5 Onderwijsbijeenkomst 10; Autismespectrumstoornis
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Korte workshop/dialoog over “hoogbegaafd en/of autisme” HB +/- ASS... Korte workshop/dialoog over “hoogbegaafd en/of autisme”

Historie (I) Bleuler (1916): “Lehrbuch der Psychiatrie” Naamgever “schizofrenie” en “autisme” Autisme viel tot 1980 in DSM onder “kinderschizofrenie” (!) Leo Kanner (1943): “Autistische verstoringen in affectief contact” Sociaal onvermogen Sterke behoefte aan constantheid/voorspelbaarheid Sensorisch (over)gevoelig (geluid, reuk, tast) Taaleigenaardigheden Beperkt spelrepertoire Stereotiepe bewegingen (wiegen, fladderen) Sterke voorkeur voor bepaalde voorwerpen en/of interesses Oorzaak aanvankelijk volgens Kanner: “Kille opvoeding”

Historie (II) Hans Asperger (1944): “Die autistische Psychopathen im Kindesalter” Gebrekkig (oog)contact Weerstand tegen verandering Vooral jongens (4 tot 9 jongens tot 1 meisje) Houterig / onhandig “Professortaal” Oorzaak volgens Asperger: wellicht erfelijk of “familiaal”

Verschijningsvormen (I) In DSM-IV (Klassiek) autisme Syndroom van Asperger PDD-NOS Samen (DSM-V): Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) met dimensionele schaal. syndroom van Rett en syndroom van Heller (desintegratiestoornis van de kinderleeftijd): wel de symptomen maar door andere oorzaak, dus geen autisme.

Verklaringsmodellen Theory of Mind (TOM) Centrale coherentie Executieve functies

Verklaringsmodellen ASS Neuropsychologisch: Centrale coherentie (CC) Executieve functies (EF) Verklaart problemen met plannen/organiseren (EF), en … …gerichtheid op details, het missen van de samenhang (CC) Probleem: niet specifiek voor autisme

Overeenkomstige eigenschappen Voorlijke taalontwikkeling/woordenschat Excellent geheugen (voor feiten/details) Gefocuste aandacht/interesse voor bepaalde onderwerpen Moeite sociale interacties Humor Vaak eerlijk, sterk rechtvaardigheidsgevoel Hypersensitief Constant vragen stellen en/of praten Koppig/non-conformistisch Perfectionistisch

Interactie eigenschappen Asperger (moeite sociaal contact, motorische onhandigheid, sterk verbaal) plus… HB (non-conformistisch denken, constant vragen stellen, emotionele gevoeligheid) Is recept voor sociale paria… (Gallagher & Gallagher, 2002)

Verschijningsvormen Alleen HB Alleen ASS HB + ASS Spectra, continu.

Verschillen HB vs HB+ASS Motorische onhandigheid Routinematig handelen en/of “fladderen” Rest “verschillende (kwalitatieve) uitingsvormen van geconstateerde overeenkomsten” (Gallagher & Gallagher, 2002)

Verschillen in verschijningsvorm HB ASS Voorlijke taal “Normale taal” maar als van ouder kind Pedant, monotoon (let op figuurlijk taalgebruik) Geheugen/feiten Goed begrip, denkvermogen, verbanden leggen Goed geheugen voor feiten/beelden, weinig verbanden, slechte betekenisverlening Gefocuste aandacht, absorberende interesse Aandacht gericht kunnen houden, selectief schiften Obsessieve fixatie voor gedrag/ onderwerp, memoriseren Informatieavond ‘autisme’ bibliotheek Oldenzaal 22 april 2010

Verschillen in verschijningsvorm HB ASS Moeite sociale interacties / vaardigheden, aandacht andermans perspectief Bewust van eigen impact op ander en omgekeerd, empathisch voor anderen en abstracties Niet bewust van impact op anderen, empathisch voor abstracties, minder voor anderen Eenzaamheid / geen vrienden Onafhankelijk maar weet wel hoe vrienden te maken, introvert Wel behoefte aan vrienden maar geen realistisch idee hoe je vrienden maakt; sociaal geïsoleerd, verlegen of opdringerig

Onderscheiden HB/ASS Moeilijk, want overeenkomsten, camouflage en continuïteit (spectrum) Anamnese (gedragsontwikkeling verschillende settings) Plaats kinderen met soortgelijke interesse bij elkaar (plusgroep) Vraag naar inzicht in sociale situaties en hoe het kind denkt dat het door de omgeving gezien wordt (J. Webb, Misdiagnosis an dual diagnosis of gifted children, 2001)

Casussen J / T plusgroep M wiskunde M kaarten en dropjes R / B / W mentorship

Conclusies Hetzelfde gedrag kan verschillende oorzaken/verklaringen hebben… Bij stellen diagnose ASS is het wenselijk dat er ook gekeken wordt naar HB als mogelijke verklaring van gedrag Bij begeleiding/behandeling: maatwerk, pragmatisch.

Literatuur Interessante schrijvers/boeken: - Peter Vermeulen: ”Dit is de titel”; - Mark Haddon: “Het wonderbaarlijk incident met de hond in de nacht”; - Boeken van Daniel Tammet, Temple Grandin en andere mensen met HB/ASS; - James Webb et. al.:”Misdiagnosis and dual diagnosis of gifted children”;

Vragen/discussie…

Stellingen Een kind met ASS kan geen HAVO/VWO-diploma halen. Bij personen met HB+ASS dient de nadruk (in de begeleiding) te liggen op de stoornis. HB en ASS zijn eigenlijk uitingsvormen van dezelfde onderliggende eigenschap.