ONDERZOEKEND excelLEREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
‘t Schrijverke Zoetermeer
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Lesgeven en begeleiden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gepersonaliseerd leren
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Honoursonderwijs in HBO
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Motiveren: de ins en outs!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEKEND excelLEREN

Samenwerkingspartners Dr. Marieke Peeters, project manager Wetenschapskooppunt Radboud Universiteit WKRU, Drs. Jo Verlinden, senior adviseur BCO Onderwijsadvies, Dr. Lianne Hoogeveen, hoofd Centrum Begaafdheidsonderzoek CBO, Lana Goossens, stagiaire WKRU

Aanleiding Excellente leerlingen krijgen op dit moment te weinig kans om het beste uit zichzelf te halen en uit te groeien tot toptalent. Elke leerling heeft het recht elke dag iets nieuws te leren! ONDERZOEKEND excelLEREN

Vraagstukken van de 21ste eeuw

Excellente leerlingen nog te weinig uitgedaagd Ondanks dat ze meer uitgedaagd worden in bijvoorbeeld plusklassen, wordt er in de reguliere setting van de klas veel zelfstandigheid verwacht en wordt verrijkingsstof niet altijd nagekeken en/of is niet uitdagend genoeg. Daarnaast is leerstof niet op een zodanig niveau dat een beroep wordt gedaan op metacognitieve vaardigheden

Doel van het project ONDERZOEKEND excelLEREN Voor leerkrachten een aanpak ontwikkelen die aansluit bij de natuurlijke manier van leren van excellente leerlingen. De aanpak ONDERZOEKEND excelLEREN richt zich op hoe excellente leerlingen leren en hoe het onderzoekend leren kan helpen om deze leerlingen nog meer uitdaging te bieden en hun talenten tot uiting te laten komen.

ONDERZOEKEND excelLEREN: sluit aan bij een ambitieuze leercultuur van de school; stelt scholen in staat om vakoverstijgend en structureel aandacht te besteden excellentiebevordering; stelt scholen in staat om aandacht te besteden aan Handelingsgericht werken; versterkt de leerkrachtvaardigheden; maakt het excellente leerlingen mogelijk om te EXCELLEREN;

Hoe leren (in potentie) excellente leerlingen? De focus wordt gelegd op de onderwijsbehoefte van excellente leerlingen. De verschillen tussen deze leerlingen kunnen groot zijn. De succesvolle leerling; De autonoom zelfsturende leerling; De uitdagend creatieve leerling. Onderzoeken leren past prima bij de manier van denken van deze leerlingen.

Onderwijsbehoefte Verkorte instructie en instructie die gericht op cruciale vaardigheden; Top down instructie; Grote leerstappen; Open opdrachten en zelfontdekkend leren; Opdrachten die het stimuleren van intellectuele capaciteiten impliceren zoals redeneervermogen en oordeelsvorming; Aandacht voor specifieke interesses; Leerstof aanbieden die denken bevordert; analytisch, creatief en evaluatief; Gerichte feedback geven met een focus op de taak en de inspanning;

Onderzoekend leren In onderzoekend leren gaan kinderen zelf op onderzoek uit. Kinderen bekijken en onderzoeken hun leefwereld met onbevangen nieuwsgierigheid en zijn actief betrokken bij hun eigen leerproces. De aanpak is inzetbaar bij wetenschap- en technologieonderwijs, cultuuronderwijs, thematisch werken, projectmatig werken en vakoverstijgend onderwijs.

De didactiek van onderzoekend leren Gebruik maken van nieuwsgierigheid en verwondering ; Een onderzoekende houding; Actief verkennen; willen weten hoe het precies zit; Onderzoeksproces staat centraal; De onderzoeks-cyclus doorlopen op eigen niveau; Onderzoekend leren versus leren onderzoeken; Niveaus van onderzoekend leren, verschillen in begeleiding Het zevenstappenmodel van onderzoekend leren.

Begeleiding van excellente leerlingen Bij alle stappen in het leerproces is het van belang rekening te houden met de verschillende gedragingen en achterliggende motivaties van verschillende typen hoogbegaafde leerlingen. Voor alle hoogbegaafde leerlingen geldt: je weet niet waar de grens is. Deze leerlingen zijn te vaak te lang ‘ondervraagd’. Wees niet bang ze te overvragen. Maar…. ook excellente leerlingen hebben ondersteuning nodig!

Kenmerken van ONDERZOEKEND excelLEREN Ruimte voor eigen vragen Uitdaging! Er zijn geen grenzen Eigenaarschap Enthousiasme en motivatie Wetenschappelijk cyclus

Ruimte voor eigen vragen

Uitdaging! Er zijn geen grenzen

Eigenaarschap

Enthousiasme en motivatie

Wetenschappelijk cyclus

Versterkt de professionaliteit van de leraar! Van overdrager van kennis naar begeleider; De blik wordt meer gericht op de onderwijsbehoefte van de excellente leerling en hoe deze leerlingen leren; De leraar richt zich meer op meta-cognitieve vaardigheden; De leraar wordt zich meer bewust van de feedback die gegeven moet worden om leerlingen te blijven uitdagen en te laten groeien; De leraar wordt uitgedaagd vertrouwen in de talenten en het leervermogen van de leerlingen te hebben.

Goed kijken naar de beginsituatie ONDERZOEKEND excelLEREN is lastig als er geen enkele ervaring is met zowel onderzoekend leren als excellentie dan is het een dubbele innovatie; Voorop staat het integreren van excellentie en onderzoekend leren; Handelingsgericht kunnen werken is noodzakelijk; De leraren moeten kunnen differentiëren tussen reguliere en excellente leerlingen; Focus op excellentie mag niet verdwijnen; Vooralsnog is de aanpak afgestemd op de bovenbouw PO Oefenen met het uitgewerkte thema ‘Waarnemen en bewegen’.

Vijf categorieën scholen Categorie 1. Scholen die starten of al enige ervaring hebben met excellentie; Categorie 2. Scholen die al ruime ervaring hebben met de begeleiding van excellente leerlingen en starten met onderzoekend leren; Categorie 3. Scholen die ervaring hebben met excellente leerlingen en onderzoekend leren; Categorie 4. Scholen die excellentie en onderzoekend leren aan elkaar aan gekoppeld hebben; Categorie 5. Scholen die excellentie en onderzoekend leren willen integreren in hun vakoverstijgende onderwijsaanpak.

Elkaar feedback geven Het helpt enorm als je als collega’s hier samen aan gaat werken. Dit is een ervaring van de pilotscholen. Een digitaal platform, waarop je met elkaar documenten deelt en ervaringen uitwisselt werkt heel ondersteunend. In de pilotscholen hebben we hiervoor Yammer gebruikt. Goed evalueren en borgen. Maak er een PDCA cyclus van. Wanneer er vaker op deze manier gewerkt wordt, wordt het een mindset van de leerkracht.

Materialen op de website Theoretisch kader; Achtergrondinformatie over: onderzoeken leren; hoe excellente leerlingen leren. Filmpje over de uitvoering van het project in een pilotschool Een tabel die per stap van onderzoekend leren uitwerkt: Welke voorbereidingen de leraar moet treffen; De activiteiten die in de klas gedaan kunnen worden; Welke hulpmiddelen en werkvormen ingezet kunnen worden; Een speciale aanpak voor de begeleiding van excellente leerlingen. Planningsformulier voor de lessen Evaluatieformulier Een uitgewerkt thema ‘Waarnemen en bewegen’ om mee te oefenen. Een eigen thema kiezen.

Waarnemen en bewegen Per stap worden in een tabel alle activiteiten, werkvormen en uitwerkingen voor dit thema voor zowel reguliere als excellente leerlingen weergegeven. Op de website alles wat nodig is voor uitvoering in de klas: Film over het thema ‘waarnemen en bewegen’ van de onderzoeker Pieter Medendorp Conceptcartoon Coöperatieve werkvormen Experimenten die gedaan kunnen worden Vragenmachientje

Concept cartoon ONDERZOEKEND excelLEREN

Voorbeeld van een werkblad

Website www.wkru.nl/boek www.wetenschappelijkedoorbrakendeklasin.nl

Dank aan de pilotscholen en Echa cursisten ‘t Wijdtveld Arcen Loes Drouen (leerkracht Pierre Busch Laura Janssen Elmar van Kampen Het Talent Lent Moniek Minkhorst Petra van Aalten De Keerkring Cadier en Keer Rolf Oligschläger Zus Brouwers Jenny Smulders Leraren en ECHA cursisten Anne Koolen, D’n Heiakker, Deurne Ans van Velthoven, stichting ATOS, Gendt Carola van Rijn, Openbare Basisschool, Diemen Brigit Brinkman, Montessorischool, Leidschenveen Miriam Wijnands, De Driesprong, Geleen

Evaluatie