Om te beginnen…. enkele uitspraken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Vapro -D Month Year Givaudan.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Leerling Ik ben … jaar en woon in ….
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Onderzoek ontmoet praktijk
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
April ’17.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Handelingsgericht werken
Talentproject Traject voor talentvolle en ambitieuze studenten in hun afstudeerperiode Belangrijkste doel: leren van de ervaring van een topexpert.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Workshop “Beoordelen”
Het nieuwe solliciteren:
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Communicatie en dementie
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Solliciteren: wat wil ik?
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Wjk.
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
Keuzethema: differentiatie
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Aanpak van laaggeletterdheid
E-learning E-health & Domotica
Welkom bij DAIly NURSE.
5 valkuilen & Tips.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Aanpak en haalbaarheid van promotieonderzoek met een lerarenbeurs Douwe Beijaard Eindhoven School of Education (ESoE)

Om te beginnen…. enkele uitspraken Nee, wat meestal niet goed uitpakt (voorbeelden): “Ik wil wel eens wat anders en een promotieonderzoek lijkt me wel leuk” “Zou je eens met me mee willen denken over een onderwerp voor een promotieonderzoek? Ik zou namelijk graag die promotiebeurs willen” Ja, wat meestal wel goed uitpakt (voorbeelden): “Ik denk al jaren na over vernieuwing van het leesonderwijs. Ook heb ik er veel over gelezen. Het lijkt me goed om d.m.v. onderzoek na te gaan of en in welke mate die nieuwe ideeën in de praktijk ook werken” “Bij ons op school is de ouderbetrokkenheid ronduit slecht. Ik zou graag willen onderzoeken waaraan dit ligt en hoe ik dit kan verbeteren. De pogingen die we tot nu toe hebben gedaan hebben nl. weinig resutaat opgeleverd” 6-4-2017

Het vervolg: projectvoorstel als testcase Werken aan het projectvoorstel biedt al veel zicht op haalbaarheid. Aan het licht komen: Mate van zelfstandigheid Niveau van denken en werken Consistentie aanbrengen Schrijfvaardigheid Leerbereidheid / inzet Open staan voor feedback ………………………………. Ken jezelf op relevante kenmerken Soms even uitstellen / eerst wat ervaring opdoen zijn ook opties Veel kun je leren, maar niet alles! 6-4-2017

De uitvoering van het onderzoek: aspecten om rekening mee te houden Dubbele werkplek: strakke planning in de tijd en goede organisatie uitvoering onderzoek Maak goede afspraken over wanneer je welk werk doet Zorg voor draagvlak en betrokkenheid op beide werkplekken (straal win-win situatie uit) Een schooldirecteur (uit rapport evaluatie DUDOC programma): “Er zou meer binding moeten zijn tussen onderzoek en werkveld. Beide werelden zouden elkaar beter moeten begrijpen en meer dezelfde taal moeten spreken. Docentpromovendi kunnen onderzoek dichter bij de praktijk brengen. Maar we proberen in het onderwijs ook van alles uit en moeten dus ook meer evidence-based gaan werken.” Een docentpromovendus (quote uit hetzelfde rapport): “Ik ervaar dat het twee heel verschillende werelden zijn. Inhoudelijk is er op school wel begrip, maar voor de inbedding en sociale cohesie wordt door beide partijen volledige inzet gevraagd. Het is een zware, soms ook lastige combinatie.” 6-4-2017

Vervolg aspecten bij uitvoering onderzoek Aansluiting bij onderzoeksprogramma universiteit Inhoudelijke en methodologische ondersteuning Benutten van peers Onderzoek is geen geïsoleerde activiteit Quote van een docentpromovendus (zelfde rapport): “Deel uitmaken van een onderzoeksprogramma heeft voordelen, ik kan ankerpunten zoeken in de methodologie. Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik kan mensen vinden met wie ik van gedachten kan wisselen.” Begeleiding: Maak goede afspraken over aard, inhoud en frequentie van begeleiding door promotor en dagelijks begeleider/begeleidingsteam Denk goed na over aan welke ‘community activiteiten’ je wel/niet meedoet (laat je adviseren) 6-4-2017

Promotieonderzoek in deeltijd Vergelijk jezelf niet met een reguliere AIO (is ook een ‘student’ die opleiding volgt) Onderzoek een onderwerp waar je veel affiniteit mee hebt en dat relevant is voor jou (zorgt voor engagement en efficacy) Zet, indien mogelijk, je onderzoek op in overzichtelijke deelstudies met duidelijke deadlines over en binnen die studies Maak het onderzoek expliciet onderdeel van je privé-leven (!) Deel je resultaten met je collega’s op school (verhoogt gevoel van relevantie) en zorg dat alle collega’s op de hoogte zijn van afspraken rond je onderzoek (voorkomt misverstanden) Wees zorgvuldig/uitgekiend in keuze van scholing (niet alles is relevant voor je onderzoek) Ontwikkel (ook) een professionele identiteit als onderzoeker naast die van docent (wordt ‘docent-onderzoeker’) 6-4-2017

Erg belangrijke ‘haalbaarheidsfactoren’ Begeleiding: stelregel is 1x per 14 dagen met dagelijks begeleider, 1x per maand met dagelijks begeleider en promotor Bereid die bijeenkomsten goed voor: aanleveren stukken, vragen die je hebt, issues die spelen etc. Indien mogelijk: beide dagen op de universiteit doorbrengen (uit de ‘waan van de dag’) Support vanuit de schoolleiding en collega’s Actieve deelname aan onderzoekgemeenschap / benutten peers (je hoeft niet alles zelf te kunnen) 6-4-2017

Tot besluit Twee banen: zwaar maar ook heel leuk! Belangrijke meerwaarde: twee deskundigheden in één persoon! Beide werelden (wetenschap en praktijk) profiteren doordat docent-onderzoekers bijna letterlijk ‘bounderies crossen’ 6-4-2017