De Smoufelbeekhoeve Erfgoed en onderwijs KATHO Tielt Lien Goegebeur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ONDERWIJSKUNDIG ONTWERP
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Kleuterschool De Zevensprong
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Doorstroming en kritieke overgangen
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Stappenplan animaties maken
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Groep 8 vertrok dinsdagochtend 6 april om 8 uur richting onze hoofdstad. Hoe het was? Dat ziet u in de komende presentatie!
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Het Meetjesland proeft, vertelt en zingt! Immaterieel erfgoed in het Meetjesland.
Lesgeven en begeleiden
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Lorenzo Coene 1BaSW C. Auteurs  Laura Dorland  Jacomine de Lange.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Bekijk het leven.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Een levensboek voor ouderen
Een eerste opzet met mogelijkheden
Project erfgoededucatie
ICC Wijkproject Midden
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Transmedia Lisa, Leontien, Lisanne, Sebastiaan en Cynthia.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom in groep 1/2B.
Basisschool Op De Horst
Werkvakantie Bulgarije 20 juli tot en met 1 augustus 2015 Jongeren zetten zich in voor weeskinderen in Vratza - Bulgarije.
Informatieve bijeenkomst
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Cultureel en kunstzinnige vorming
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Schoolopbouwwerk Menen
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Kennismaking met programmeren
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Cultureel en kunstzinnige vorming
Kennismaking met programmeren
Digi(bord)boek project <titel project>
ERFGOED.
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Presentatie verpakking
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

De Smoufelbeekhoeve Erfgoed en onderwijs KATHO Tielt Lien Goegebeur

De Smoufelbeekhoeve situatieschets Agrarisch museum –Werktuigen en gebruiksvoorwerpen –Wagenmakerij familie Henneman –35tal oldtimertractoren

De Smoufelbeekhoeve situatieschets Actief betrokken bij de omgeving –Deelname aan Erfgoeddag –Jaarlijkse opendeurdag –Donk in het licht Band met dienst toerisme –Dagtrips voor groepen

De Smoufelbeekhoeve motivatie Onroerend erfgoed –Oude schuren, indeling hoeve, landschap,… Roerend erfgoed –Werktuigen, oldtimertractoren Immaterieel erfgoed –Ambacht van de wagenmaker, verhalen achter de werktuigen,… Holistische kijk

De Smoufelbeekhoeve motivatie Stukken uit eigen streek Conservator uit boerenstiel + hart en ziel! Belangrijke plaats in de gemeenschap Niet commercieel Sterke identiteitswaarde Leerrijk: toont het verleden + evolutie Kleuters kunnen zelf een rol spelen in het project --> blijft hen voor langer bij Betekenis voor de doelgroep

De Smoufelbeekhoeve doelgroep Basic activiteiten Spelenderwijs kennismaken met agrarisch erfgoed Kleine kinderen –Voldoende afwisseling inspanning – ontspanning –Programma van een halve dag Begeleidend figuurtje: Jaakje Tweede en derde kleuterklas

Partnership tussen onderwijs en erfgoedsector Samenwerking met kleuterjuf Jagna Van Waesberghe Lien GoegebeurJagna Van Waesberghe - Geen onderwijsachtergrond - van de oude stempel - kennis van erfgoed - uitgangspunt: erfgoed in de kijker plaatsen -Sterke kennis van het onderwijs - op de hoogte van nieuwe technieken - geen kennis erfgoed - onderwijsdoelen realiseren door erfgoed

Voor- en naverwerking Voorverwerking –Kennismakingsbox Foto’s van het museum Spel met Jaakje Boerderijgerelateerd speeltje Verhaaltje over Jaakje … Naverwerking –Tekening over de Smoufelbeekhoeve –Klompjes knutselen

Programma ter plaatse –Kennismaking met Jaakje –Bekijken filmfragmenten –Verwerking: Kinderen vertellen wat ze gezien hebben Sfeerschepping

Programma ter plaatse Observatie Verwerking: – kinderen vertellen wat ze gezien hebben – kinderen verbeteren Jaakje bij fout voorwerp Actief / het maken van een wiel –Jaak toont hoe een wiel wordt gemaakt –De kinderen maken een puzzel van een wiel Linken van wielgroottes aan foto’s –Kleiner en groter –Inzicht in de grootte van voorwerpen De wagenmakerij

Programma ter plaatse De kinderen maken een ritje op de kar Belevingswaarde Na de rit kunnen de kinderen even rusten Ontspanning Graan zeven De kleuters vertellen over de zandzeef Jaak en de juf zeven, de kinderen vertellen wat er gebeurt De kinderen mogen zelf graan zeven

Programma ter plaatse De kleuters nemen de klompen op met hun zintuigen De kinderen vertellen waar klompen van gemaakt worden Jaak vertelt hoe klompen gemaakt worden De kinderen sorteren de verschillende fases van het klompenmaken Zelfreflectie: kunnen zelf controleren Klompen

Programma ter plaatse De kleuters spelen “boerderijvarianten” van kringspelletjes De kinderen gaan op de tractor zitten en boer Jaak maakt een foto ter herinnering Kringspellen Foto op de tractor

Mediawijs Fotografie: foto’s op de tractor Film: bekijken fragmenten Agricultures Andere mogelijkheden: –Puzzel op I-pad spelen –Spelletjes op de website –…

Vragen?