De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid."— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid

2 Voorlezen aan personen met dementie Sylvie Dhaene, Iedereen Leest PC Caritas Melle 16.9.2016

3 “Leesplezier verrijkt een mensenleven en een maatschappij” de waarde van (voor)lezen voor jong én oud is hoog iedereen kan genieten van het voorlezen van verhalen én het gaat niet alleen over het verhaal, het is veel meer dan dat! Voorlezen opent nieuwe werelden en prikkelt onze verbeelding. Onze fantasie én herinneringen. Citaat G. Zaid

4 * Campagnes om voorlezen in de kijker te zetten Europees Jaar van het voorlezen (2013) + Jaarlijkse Voorleesweek (november) * Sensibiliseren en bewustwording aanwakkeren van het belang en de kracht van voorlezen van 0 tot 99. Attenderen op de welzijns- en andere effecten (cognitief, emotioneel, sociaal, emancipatorisch,…) * Stimuleren van voorleeswerkingen en tonen van de mogelijkheden van voorlezen: kinderopvang, onderwijs, ziekenhuizen, bibliotheken, gevangeniswezen, rust-en verzorgingstehuizen. * Voorleesrituelen geven structuur, rust, ontspanning en sociaal contact. Cfr. Voor het slapengaan van kinderen, maar evengoed bij het samen wekelijks luisteren naar een verhaal voorgelezen door een voorleesvrijwilliger in het woonzorgcentrum of door een mantelzorger.

5 * Belangrijke meerwaarde voor personen met dementie - verhalen kunnen triggers bieden, stimuleren van het geheugen - ontspannend en rustgevend ‘even weg uit het onrustige heden’ - ‘gewoon luisteren’, geen stess niet moeten iets doen of niet kunnen - positieve herinneringen/gevoel door herkenning en wat ze wél weten - ‘passieve kennis’ wordt actieve betrokkenheid (reminiscentie) - verhaal kan aanleiding zijn tot gesprek * Keuze en selectie: wat lees ik voor? kortverhalen, cursiefjes, columns, sprookjes, liedjesteksten, ‘seizoensverhalen’ en ook combinatie met samen zingen, vertellen,… - lengte van de tekst: concentratievermogen - herkenbare onderwerpen, sfeervolle verhalen - interesse van de doelgroep, taal (dialect), levensverhaal - mate van ‘aanreiken’ verschilt per persoon, dementeringsproces

6 In een organisatie * Hoe start je een voorleeswerking op? Motivatie en draagvlak creëren. Weet waarom je het doet! Voorleesplezier én ook helende en troostende kracht van verhalen Kwaliteit van leven en van zorg verbeteren: levensverhaal - zorgplan * Met wie kan je samenwerken? Lokale bibliotheek & zorgbib Rode Kruis Voorleestips en boekenaanbod Iedereen Leest (www.voorlezen.be) Inspiratie op het internet; filmpjes over voorlezen aan ouderen * Opleiden van voorlezers voor ouderen ? Vormingsaanbod en workshops interactief voorlezen o.a. Linc vzw voor zorgverleners, activiteitenbegeleiders, vrijwilligers

7 Als mantelzorger *De schat van je leven - Herlinde Dely, HoWest – Kennispunt mantelzorg *Luisteren in je leunstoel. Handboek voorlezen aan ouderen - José Franssen, 2008 TOT SLOT: belangrijk aandachtspunten * rust vinden om voor te lezen, toegewijde interactie. * alertheid voor emoties die opgeroepen worden (angst, verdriet, …) * maak het gezellig. Zo wordt voorlezen = leesplezier voor 2 (of meer)! citaat Brigitte Danneels, voorleesvrijwilliger en mantelzorgster in Woonzorgcentrum Mariawende (Beernem)

8 Dankjewel! www.iedereenleest.be sylvie.dhaene@iedereenleest.be


Download ppt "Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid."

Verwante presentaties


Ads door Google