Schone Scheepvaart in de provincie Zuid-Holland Presentatie tbv lng platform, 18 september 2014 Ingrid van Leeuwen ProgrammamanagerCLean Inland SHipping Provincie Zuid-Holland
Inhoud presentatie Wat doen wij op dit moment voor de binnenscheepvaart? Waarom doen wij dat? Doorkijk naar de toekomst
CONTEXT: NSL
En waarom dan de binnenvaart? De tijd is er rijp voor. Voor PZH is binnenvaart van groot belang: er zijn 6.900 schepen in Nld, we hebben Rotterdam en bijna 25%van de nederlandse binnenhavens bevindt zich in PZH. Binnenvaart raakt aan sectoren als transport en logistiek, de chemie, mobiliteit, allemaal van belang voor een gezonde economie binnen PZH.
Wat doen wij nu? Nox vrij regeling: Doelmaatregel (budget: 6,2 mln) Schippers kunnen subsidie aanvragen voor NOx reducerende maatregelen (bijv. SCR-katalysator of varen op LNG) Voorwaarde is vaargebied Rotterdam Subsidiehoogte = motorvermogen x effect maatregel x vaardagen Rotterdam Verwacht effect 50 tot 75 ton NOx per jaar Open: 1 juli 2013, vol 2 juli 2013
Small Scale LNG LNG small scale Twee pilot projecten: Retrofit LNG-schip Nieuw LNG-schip Informatie verzamelen En beschikbaar maken voor de markt
Nog een concreet project: Economisch model Van individuele cases naar kennisdelen KEC: doel = versnelling van energitransitie Multiplier effect Total Cost of Ownership (TCO) TCO model: een excel-model waarin naast de economische waarden ook de maatschappelijke kosten en de stand van zaken tov de beschikbare binnenscheepvaart wordt meegenomen.Dus ook de brandstofkosten. Uiteindelijk kun je dan een vergelijking maken tussen de verschillende brandstoffen, en is het model te gebruiken voor businesscases.
Regeling open op 1 september 2014, Subsidie aanvragen tot 30 oktober 2014, nu 31 aanvragen Budget 3,3-4,8 miljoen Euro Binnenvaartschippers met een sterke bedrijfsmatige binding met het Rotterdamse havengebied kunnen een beroep doen op de subsidieregeling SCR-katalysatoren binnenvaart Zuid-Holland 2014. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het motorvermogen, de te behalen NOx-reductie en het aantal dagen per jaar dat wordt geladen en/of gelost.
Wat betekent dat voor sector? Die kan, door mee te doen en mee te denken, zijn marktpositie verstevigen. Het is niet meer zo dat wij, de overheid roept en dat de markt volgt De sector, heeft plannen. Wij willen die graag ondersteunen Maatschappelijk verantwoord ondernemen Positionering van sector als duurzaam Versterken concurrentiepositie als sector
Waar zijn wij nu vooral mee bezig? Europees programma Clean INland SHipping Fonds: Life Nox vrij: tussen 3 en 4 miljoen. ! Miljoen is 10 schepen, leert de ervaring uit de eerste tranche. Life fonds: tenminste 3 miljard. Fonds wat primair verbetering van luchtkwaliteit als doel heeft. Samenwerking met verschillende landen, verschillende regio’s. Commissie zoekt actief samenwerking. Rol voor pzh vanwege onze inzet op de binnenvaart.
Life Programma Europa 40/60 rate (dwz 40% eigen middelen 60% uit Europa) Meer middelen uit EU proberen te halen Wel veel (extra) werk!
Development and use for showing possibilities, results and scenario’s CLean INland SHipping “CLINSH” LNG Infrastructure Regulations Technique / innovation Retrofit New vessels Fuel tank construction and serial production Obtaining and sharing knowledge Aftertreatment Stimulation program Ic subsidising program or others Degassing - Onshore facilities - Regulations - On-board control Financing Financial constructions to compensate t he extra costs for skippers / fleet owners OPS Onshore Power Supply Calculation method Development and use for showing possibilities, results and scenario’s Port facilities Harmonisation of incentives for clean ships According a Clean Shipping Index Verschillende work packages. Vooral praktisch. In verhouding niet zoveel onderzoek.
Partners binnen NL stakeholders zijn onder andere: Havenbedrijf Rotterdam Nederlandse Vereniging Binnenhavens Internationale Vereniging voor de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de binnenvaarten de verzekering en voor het houden van het register van binnenschepen in Europa.(IVP) Rijksrederij Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (agentschapnl)
Europese partners tot nu toe in consortium Hamburg haven Bremen Universiteit Helmholz Instituut Nordrheinland Westfalen / haven Duisburg/Duisburg Antwerpen, Havenbedrijf en regio Göthenburg regio (S) Havenbedrijf Gent Bund (de Duitse Milieufederatie) Europese vereniging van binnenhavens Diverse private partijen Ministerie van I&M in Vlaanderen University of New Castle
Bedankt voor uw aandacht Graag ga ik met u in de CLINSH!!