“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Advertisements

Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Opkomen voor jezelf.
Joringel keek naar Jorinde.. Het was een mooie avond.
D o e d a g E I N Z E Wat wil ik worden? Ga ik naar Technisch, of naar ASO? Wil ik denkwerk doen? Of toch liever iets met mijn handen? … Al deze vragen.
Door: Nikki, Alexandra Emma. Maatschappelijke Stage februari-maart 2011 Wij zijn voor de stage naar Kinderboerderij de Wilgenhof gegaan. Daar hebben wij.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Beelden storm.
De Slippertjes.
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Anne-Frank.
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
Heksen in de Middeleeuwen
De onsterfelijke Alexander de Grote
Godsdienst 1 1.
Antwoord op vraag SOPO1-4
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Een doel om te bereiken een hindernis om te overwinnen
Boekbespreking van Levi Steevensz 12 Mei 2009
MAX de gelukkigste hond van de wereld
Houd jij van reizen?. Reizen Jezus in de tempel Hebben de christenen nog steeds een heilige plek waar God is?!
Opa Door Danny, Maarten, Chloë en Elke Les 3.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Glow.
Glow.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Dagboek van een vrouw.
Dit digitale prentenboek staat op
Wolvecamp tentoonstelling
Interpreteren van data
Annie The Musical.
« Renaissance » « Wedergeboorte » aan een vriendin aan een vriend.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Tom en de pony Door Mathias Benoit. Tom ging met zijn mama en papa op reis naar Nederland. Ze gingen naar een huisje waar ze een pony kregen tijdens hun.
Op een warm strand, Vlak bij een groot oerwoud, kwamen vijf krokodilletjes uit hun ei.
Mijn verjaardag..
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
Tweede wereldoorlog.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Een wijze les voor jullie:
De koning van de kikkers
Zomaar een vreemde!.
Dictee 6.2 succes.
Herinneringskamp Westerbork
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Pas op Leesvirus! Een verhaal geschreven door de kinderen van groep 5/6 van de Meester Sieberingschool Nieuw Balinge 2015.
Kamp dag een Er was eens een klas groep 5/6 Die gingen op kamp in Helden.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
‘Mixed up piles’.
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Genesis 37:3-11 Vader Jakob was al oud. Toen kreeg hij een zoon, Jozef. Jozef werd verwend door zijn vader. Hij maakte een heel mooie jas voor Jozef. De.
Informatie verdraaien
Transcript van de presentatie:

“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8 nav. enkele vensters uit de Cultuur Historische Canon opgezet en uitgevoerd op 5 basisscholen in en om Den Bosch door Reinou Vogel

Verhalen verbinden “Eerst was het iets uit de geschiedenis, nu weet ik hoe het voor die mensen was”

Vier canonvensters: Tweede wereldoorlog Indonesië Watersnoodramp Opkomst van de televisie

“Ik wist niet dat water zoiets groots kon doen”

Opbouw: 1e vertelles: Startverhaal en boekpromotie 2e vertelles: Oudere gastverteller in de klas 3e vertelles: Kinderen vertellen en eindgesprek extra: Oefenles vertellen met kleine groep

“Het was net of je het zelf had meegemaakt”

“Ik vergeet nooit meer hoe uw moeder schrok toen die Duitser voor haar stond”

Promotie themacollectie bibliotheekboeken

Enkele aanvullende materialen

Gastverteller meneer de Jong vertelt over de Tweede Wereldoorlog “Ik had al wel wat boeken gelezen over de oorlog, maar het is heel anders als iemand erover vertelt die het zelf heeft meegemaakt”

Meneer Ditters vertelt in interviewvorm Marco en Tijs schreven deze tekst op de website van BS Merlijn: “Donderdag 8 maart hadden we weer een vertelles over de Tweede Wereldoorlog. Deze keer was er een meneer die de oorlog had meegemaakt, hij heeft alles verteld over de oorlog. Hij had gezien hoe Schiphol gebombardeerd werd.……”

Kinderen vertellen

kinderen vertellen met hulp van story board Nikki en Lotte schreven dit verslag op de website van BS Merlijn: ......Daarna mocht je met je groepje gaan oefenen op 'het vertellen'. We kregen ook les van Reinou: als je niet alleen vertelt, moet je naar de ander kijken als hij/zij aan het vertellen is, stil staan, niet met je handen in je zakken, niet op één toon praten en dingen waar je over praat moet je voor je zien. Op het einde mocht je je verhaal aan de klas vertellen. Wij deden zelf ook mee met de vertel-les en het was heel leuk.

“Ik dacht eerst vooral aan mezelf, nu denk ik meer aan andere mensen “Ik dacht eerst vooral aan mezelf, nu denk ik meer aan andere mensen. Dat ze dat hebben meegemaakt”

“Ik vond het een leuke les omdat ik nu weet hoe de andere kinderen erover denken”

Nog een aantal uitspraken van kinderen: “Ik kijk nu anders naar Joodse mensen, met meer respect” “ Ik weet nu wat ze allemaal hebben meegemaakt” “Als ik nu oude mensen zie dan denk ik: misschien hebben zij ook wel de oorlog meegemaakt...” “Het raakte mij dat mensen zulke dingen met elkaar doen in een oorlog, ik hoop dat ik nooit oorlog meemaak” “Was vroeger in het echt ook alles zwart-wit?” “Als ik nu naar het journaal kijk dan denk ik: vroeger wisten ze dat nog helemaal niet!”