BEELDENDE KUNSTEN IN DE LAGERE SCHOOL JEUGDBEWEGINGEN & HET RUSTHUIS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Ervaringen in samenwerking
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Van uitleggen leer je het meest
Informatie over opzet onderbouw
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Expo Krulbol een participatief erfgoedproject in het Meetjesland Inspiratiedag Streekgenoten Donderdag 27 november 2008 Leader Vlaamse Ardennen.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
S PA B RUIS +. D E AANLOOP - SPA BRUIS Seizoen : TWEETAKT: Schoolprogrammatie Strombeek - Wemmel  creeërt SPA Bruis Vanuit de bezorgdheid :
<Naam spreker en school/ gemeente
Workshop creatief brainstormen
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Uitwisselingsproject. Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren.
Wat is Dutch design week
De rijkdom van de arme kunst
de ouderbetrokkenheid vergroten
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Artforum Kunstenorganisatie binnen landelijk jeugdwerk
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Tekenen Kijk om je heen. Je komt het overal tegen!
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Presentatie Bijeenkomst 4
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Lancering Traject
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Project Filmeducatie BUDA Project begeleider: Marian Dierckx Nahid Bouta Ejona Dema Josefien Wilem Jessie Vandendriessche Tuur Polfliet Aaron Smagghe Charlène.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
SPORTDIENST RONSE ISM BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Schoolopbouwwerk Menen
WAK - Waregem.
Waarom Multimove in Damme ?
Aan de slag met onderzoek!
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Transcript van de presentatie:

BEELDENDE KUNSTEN IN DE LAGERE SCHOOL JEUGDBEWEGINGEN & HET RUSTHUIS

Inleiding  3 e project in een reeks ‘Kinderkunstprojecten’ ism lagere scholen & jeugdbewegingen:  Idee: vanuit de cultuurdienst een antwoord bieden op het beperkte aanbod beeldende kunsten in de gemeente:  Vlaggenpark 2010  Beeldenbos 2012  Reuzentoer 2014

Inleiding  Basisidee:  Aantrekkelijk WS beeldende kunsten in de lagere school & jeugdbewegingen die verder gaan dan de reguliere lessen muzische opvoeding  Nadruk op het proces, NIET op het eindresultaat.  Evolutie:  Meer fantasie  Kunstuitingen: 2 D  3D  3D op locatie  Werken naar een totaal concept om de volledige scholengemeenschap  Meer impact om het lokale leven in de gemeente  Meer lokale partners betrekken bij de uitwerking

Inleiding  Uitgangspunt ‘Reuzentoer’:  De verdwenen reus van Aartselaar In jaren ’70 –’80 was er een actieve reuzentraditie. Eind jaren ’80 is de reus verongelukt en is de reuzentraditie beginnen verwateren  Integrale aanpak van het ‘Reuzenthema’ tijdens het culturele seizoen : Open Monumenten Dag Familie programmatie GC Kunstproject lagere school ‘Reuzentoer’

Reuzentoer – Het verhaal  DE KAPSTOK – HET VERHAAL OVER DE VERDWENEN REUS:  In Aartselaar duiken plots overal grote paarse vingerafdrukken op.  Groot raadsel >> Gemeente stelt een ‘Professor in de zeer Specifiek Speciale Gigantologie’ aan.  Professor komt naar Aartselaar en stelt vast dat het om de ‘Creaticus Giganticus’ = een nieuwsgierige en creatieve reus DUS: er moet zo veel mogelijk kunst en creativiteit in Aartselaar komen, om de reus ter plaatse te houden

Reuzentoer – Het verhaal  DE KAPSTOK – HET VERHAAL OVER DE VERDWENEN REUS :  Professor roept hulp in van creatief Aartselaar om hem hierbij te helpen: De professor installeert zijn caravan op de speelplaats van de basisscholen Professor roept lln op om op  plekken in de gemeente creatieve ingrepen achter te laten. Professor heeft hiervoor de hulp ingeschakeld van ‘bevriende’ kunstdocenten & kunstenaars

Reuzentoer –WS scholen|algemeen  Kunstworkshops Begeleiding Mooss vzw Doelgroep 3 e en 4 de leerjaar lager onderwijs  Elke klas trok voor zijn workshop naar een bepaald gemeentelijke locatie Zwembad, gemeentehuis, OCMW, bib,… Focus op: Monumentale kunst Nadruk op het proces en het stimuleren van de creativiteit Inspiratie vanuit locatie, opdrachten en materiaal Aangeboden materiaal sluit aan bij de locatie Vb. Zwembad ((handdoeken, stof) Vb. Muziekschool (oude muziekinstrumenten)

Reuzentoer –WS scholen|algemeen

Reuzentoer – WS Scholen|rusthuis  1 bijzonder locatie: het rusthuis ‘Zonnetij’  Intergenerationele benadering van de workshop: Rusthuisbewoners en lln 3 de leerjaar gingen samen aan de slag tijdens de workshop om samen voor een kunstzinnige ingreep te zorgen in het rusthuis: +/- 8 rusthuisbewoners en 8 lln gingen samen aan de slag Nog vele rusthuispassanten.

Reuzentoer – WS Scholen|rusthuis  Het CC zorgde ism Mooss voor: Docent Uitwerking aparte WS Materiaal Praktische afspraken met rusthuis De begeleiding van de lln  Rusthuis zorgde voor: Briefing van de bewoners over het project Selectie van de bewoners die kunnen/willen deelnemen Extra begeleiding van de animatoren van het rusthuis (4 pers) Een ruimte voor de WS

Reuzentoer – WS Scholen|rusthuis  Meerwaarde: De opdrachten waren gericht op samenwerking oud/jong De opdrachten waren zo gekozen dat beide groepen elkaar iets konden leren: Vlechten, knoppen, macramé >> de bewoners konden dit beter dan de kinderen >> uitdaging: gebruik niet voor de handliggende materialen Originele insteek >> kinderen kunnen beter out-of-the box denken. De kunstzinnige opdrachten waren eerder een middel om de interactie te stimuleren dan een doel op zich. Hier hadden de bewoners ook het meeste voldoening van. De kunstzinnige ingrepen bleven achter in het rusthuis.

Reuzentoer – WS Scholen|rusthuis

 Evaluatie: Beter kort en krachtig Meer concentratie bij de bewoners in bij de VM sessie Opdrachten die goed werkten Kennismakingsopdrachten Herdefiniëren Vrij gesloten creatieve opdrachten Opdrachten 1 op 1 (1bewoner – 1kind) Opdrachten die minder goed werkten: Open creatieve opdrachten met de 2 doelgroepen samen: Iedereen plooide wat terug op zichzelf, rusthuisbewoners haakten wat af

Reuzentoer – WS Scholen|rusthuis  Evaluatie - bis: Zeer enthousiaste reactie van zowel animatieteam, bewoners als kinderen: Band tussen 2 doelgroepen Nieuwe prikkels voor de rusthuisbewoners Kinderen gingen nadien nog met ouders terug kijken naar hun creaties Intensief qua begeleiding

Reuzentoer – WS jeugdbewegingen  Doelgroep: jeugdbewegingen van Aartselaar (6- 12j) 3 v/d 4 jeugdbewegingen hebben deelgenomen met 1 of meerdere groepen Grote monumentale sculpturen van bamboo & stro voor op de pleinen in de gemeente. Positieve respons zowel van leden als leiding.

Reuzentoer – Nevenprojecten  Naast intensieve WS voor 3 de /4 de leerjaar & jeugdbewegingen gaf de professor ook creatieve uitdagingen aan de andere klassen: 5 de /6 de mogelijkheid tot het volgen van kleinere WS Bamboosculpturen Giaccometti Pollock Docenten: door Cultuurdienst

Reuzentoer – Nevenprojecten 1 ste /2 de leerjaar Lokale kunstenaars gingen op bezoek in de klassen >> uitleg over hun kunstdiscipline & initiatie: Kantklossen Aquarel Grafische vormgeving

Reuzentoer – Randanimatie  De professor zorgde ook tijdens de speeltijden/ middagpauze voor creatieve prikkels Reuzenverhalen vertellen Eigen gemaakt reuzenlied aanleren Reuzen kunstkabinet Krijttekeningen op de speelplaats Ludieke opdrachten: Ontboezemingen over zijn onderzoek / nieuwe sporen Was binnenhalen Kippen eten geven

Reuzentoer – Einde  Vingerafdruk van de reus opgedoken in West – Vlaanderen  De reus heeft Aartselaar na een recordverblijf verlaten  Professor gaat hen achterna maar niet zonder eerst een afscheidsfeest te geven.

Reuzentoer – Publiekswerking  Kunstingrepen in de publieke ruimte: Bij elke creaties stond een titelbord met Beknopte uitleg over het project De ‘titel van het kunstwerk’ De makers Een interactieve opdracht om het bewust/kritisch kijken & de fantatsie van de bezoekers te stimuleren.  Blog: paarsesporen.blogspot.be  Overzichtsbrochure ‘Kunstingrepen’  Publicatie over het proces via gemeentelijke infokanalen (website, infoblad, nieuwsbrief) en in de pers Tijdens het proces is het mysterie rond de ‘reus’ in al deze kanalen gerespecteerd.

Reuzentoer – Publiekswerking