Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Didiclass - beginnen met
Drieslag functioneel rekenen
Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Casusbank Didiclass.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Audiovisueel werken in de kleuterklas Greet Decin en Chris Mazarese
Voortgangsgesprek fase 1
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Informatievaardigheden
Honoursonderwijs in HBO
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Training digitale didactiek
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Stephanie Vervaet Expertisecentrum.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Thema Roos van Leary in de klas
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Transcript van de presentatie:

Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente Hogeschool Edith Stein/OCT

Video in de lerarenopleiding Al jaren ingeburgerd: –Van micro-teaching tot sociaal- constructivisme –Training vaardigheden tot kritische reflectie Maar …. weinig systematisch onderzoek ( Brophy, 2004 )

Programma Inleiding + onderzoek multimediale leeromgevingen Video en multimedia in de praktijk van de lerarenopleidng (Nelly Lemmens) Naar een onderzoeksprogramma

Multimediale leeromgeving Niet lineair Interactief Behalve tekst ook beeld en geluid

Waarom? Theorie Praktijk ?????

Typen video Learning triggers Voorbeeld praktijken Eigen opnamen

Learning triggers Korte opnamen Stimuleren discussie

Voorbeeld praktijken (1) Realtime video (Mile rekenen/wiskunde) Leraar als onderzoeker Pabo-studenten die met zelfgeformuleerde onderzoeksvraag op zoek gaan in database Werkt in praktijk niet goed

Voorbeeld praktijken (2) Video cases Lessen zijn in fragmenten van maxiamaal 20 minuten ‘gesneden’

Eigen opnamen Video interactie analyse Digitaal portfolio

Multimedia cases MUST-project (multimedia cases voor natuur & techniekonderwijs)

MUST casus Ingekorte beelden Verschillende perspectieven Simulatie vakinhoud

Functies MUST cases Demonstratie van (innovatief) onderwijs Analyse en reflectie Inspiratie voor handelen ++ +/-

Zappen of verwerken Multimedia vooral een “hot medium” dat uitnodigt tot ontspannen Boek is een “cool medium” dat uitnodigt tot studeren Salomon, 1998 Van Merriënboer, 2002

Paradox van de sturing student Open multimediale leeromgeving roept zelfsturing op Extra prikkels in omgeving inbouwen (cognitief conflict) Via leertaak aandacht richten Uit evaluaties blijkt dat dit niet het geval is Leidt niet tot gewenste effect Peter Blijleven ?

Leertaak Opbouwen mentaal beeld van de videoles Verbreden en verdiepen door commentaren Toepassen in de praktijk

Bevindingen Meer tijd (logfile+observatie) Gerichte verwerking (ingevulde leertaak) Gevarieerde koppeling naar praktijk basisschool (lesvoorstel en lesuitvoering)

Leernetwerk met expertise op Cd-Rom Maaike Vervoort Lid Kenniskring Nederlands Onderwijspraktijk en vakdidactiek Mentor en student werken samen m.b.v. Cd-Rom aan lesvoorstel

Pogingen kloof overbruggen Multimedia casus in college bespreken Opleidingsdocent naar stageschool Cd-Rom mee met student naar stageschool Student en mentor werken samen met Cd–Rom Twee autoriteiten €€€€ en bevoogdend Gebaar wordt gewaardeerd, maar… Combi van onderwijspraktijk en vakdidactiek

MILE Nederlands: Beginnende geletterdheid Boekoriëntatie Kinderen doen voorspellingen op basis van illustraties Mentor en student maken een eerste opzet voor les van student

Professionele dialoogLesuitvoering

Bevindingen Student probeert vernieuwingen in praktijk uit Mentor maakt, met rolbehoud, kennis met vernieuwing Gelijkwaardige communicatie Nuttige, maar intensieve activiteit Student én pabo-docent profiteren van praktijkkennis mentor

Er valt veel te leren voor opleiders en …... Van opleiders Curriculum connaisseursshap Curriculum potential

Curriculum connaisseurshap Multimediale leeromgevingen zijn complexe leeromgevingen Connaisseurschap

Curriculum potential Informatierijkdom multimediale leeromgevingen hoog Geschikt om in verschillende fasen van de opleiding in te zetten Verschillende competenties

Meer informatie? of ?? Lectoraat en kenniskringwww.edith.nl