Bedrijfsvoeringsscan Keuze of kaasschaaf? Math Göbbels, adviseur kwaliteitszorg
Achtergronden Van overvloed naar schaarste Keuzes zijn noodzakelijk: goede dingen doen Organisaties en historisch gegroeide praktijken De dagelijkse praktijk: goede dingen goed doen Ongekende mogelijkheden Organizational ‘slack’ is overal aanwezig Van angst naar kans Aantoonbaarheid van toevoegde waarde (= klantwaarde)
Verbeteren en vernieuwen INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 1 Leider- schap Medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten Middelen Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen
INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 2 Welke processen dragen bij aan klantwaarde? Wat is van waarde en moet blijven? Wat is niet van waarde maar moet toch blijven? Wat draagt niet bij en kan verdwijnen? Bedrijfsvoeringsscan: Identificatie van processen c.q. activiteiten zonder waardetoevoeging Op basis van: doorlichting documentatie gesprekken met management en de werkvloer
Verbeteren en vernieuwen INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 3 Leider- schap Medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten Middelen Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen
INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 4 Hoe dragen processen bij aan klantwaarde? Voegt iedere processtap waarde toe? Gebeurt dit efficiënt? In hoeverre is sprake van verspilling? Mensen, methoden en management (aansturing) Middelen en materialen Bedrijfsvoeringsscan: Analyse van waardetoevoegende (kern)processen Op basis van: observatie van dagelijkse werkpraktijk gesprekken op de werkvloer
Van scan naar realisatie Veranderbereidheid van stakeholders co-creatie met subsidiënt (opdrachtgeverschap)? Veranderbereidheid van de organisatie management (leiderschap met lef) medewerkers (cultuur) Wijze van realisatie aandacht voor de zachte kant van de organisatie
Vragen, opmerkingen of discussie?