Bedrijfsvoeringsscan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Lean in de gezondheidszorg
Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
HPO Sector Kinderopvang
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Interne organisatie Organisatie en leiding
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Het INK-managementmodel
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Naar een optimaal HR - beleid
Het Rijk van Koning Klant
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
“Aan de slag met Business Consultancy.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
1 Project voor versterking van het functioneren en het effect van de OR met subsidie ministerie SZW Moed & Vertrouwen (MOVER)
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Procesverbetering in de Zorg
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Contactpersonen bijeenkomst
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsvoeringsscan Keuze of kaasschaaf? Math Göbbels, adviseur kwaliteitszorg

Achtergronden Van overvloed naar schaarste Keuzes zijn noodzakelijk: goede dingen doen Organisaties en historisch gegroeide praktijken De dagelijkse praktijk: goede dingen goed doen Ongekende mogelijkheden Organizational ‘slack’ is overal aanwezig Van angst naar kans Aantoonbaarheid van toevoegde waarde (= klantwaarde)

Verbeteren en vernieuwen INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 1 Leider- schap Medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten Middelen Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen

INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 2 Welke processen dragen bij aan klantwaarde? Wat is van waarde en moet blijven? Wat is niet van waarde maar moet toch blijven? Wat draagt niet bij en kan verdwijnen? Bedrijfsvoeringsscan: Identificatie van processen c.q. activiteiten zonder waardetoevoeging Op basis van: doorlichting documentatie gesprekken met management en de werkvloer

Verbeteren en vernieuwen INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 3 Leider- schap Medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten Middelen Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen

INK Managementmodel Klantwaarde van processen - 4 Hoe dragen processen bij aan klantwaarde? Voegt iedere processtap waarde toe? Gebeurt dit efficiënt? In hoeverre is sprake van verspilling? Mensen, methoden en management (aansturing) Middelen en materialen Bedrijfsvoeringsscan: Analyse van waardetoevoegende (kern)processen Op basis van: observatie van dagelijkse werkpraktijk gesprekken op de werkvloer

Van scan naar realisatie Veranderbereidheid van stakeholders co-creatie met subsidiënt (opdrachtgeverschap)? Veranderbereidheid van de organisatie management (leiderschap met lef) medewerkers (cultuur) Wijze van realisatie aandacht voor de zachte kant van de organisatie

Vragen, opmerkingen of discussie?