Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
informatiebijeenkomst
Augusta van Oene en Hilda Visser
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Achtergrond Passend Onderwijs en Zorgplicht 6 – 7 oktober 2014
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Ieder Talent telt Waalwijk, 9 mei 2017.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs www.swvpo3010.nl

Passend Onderwijs Voor alle leerlingen passend onderwijs Groei beperking van speciaal onderwijs Vergroting van opvangmogelijkheden leerlingen in regulier onderwijs Ondersteunings- en onderwijsbehoeften staan centraal Dekkende ondersteuningsstructuur in de regio en samenwerking met jeugdhulp Kostenbeheersing en nieuw financieringsstelsel

Passend onderwijs; de omslag Invoering van zorgplicht Afscheid van de slagboom Afscheid van denken in beperkingen en labels Denken in onderwijsbehoefte en ondersteuningsbehoefte Denken in kansen en mogelijkheden Uitdaging voor ons allen

Missie Zo thuis nabij mogelijk Zoveel mogelijk binnen het regulier onderwijs Waar nodig in het speciaal (basis) onderwijs… …onderwijs verzorgen passend bij de ondersteuningsbehoefte en mogelijkheden van leerlingen

Visie Het samenwerkingsverband draagt bij aan een zo optimaal mogelijke leeromgeving waarbinnen elk kind wordt voorbereid op een volwaardige deelname aan de samenleving. Scholen, ouders, instellingen voor jeugdhulp en experts werken samen aan een passende onderwijsplek voor alle kinderen. Het samenwerkingsverband heeft daarbij een ondersteunende en faciliterende rol

Het samenwerkingsverband Alle scholen bo en sbo in de gemeenten: Aalburg, Heusden, Loon op Zand en Waalwijk Scholen voor so uit Tilburg, ‘s Hertogenbosch en Oisterwijk Aantal leerlingen (1-10-2013): basisscholen: 10.538 speciaal basisonderwijs: 291 (2,69%) speciaal onderwijs: 134 (1,24%)

Organisatie Raad van toezicht Directeur bestuurder OOGO OPR   Directeur bestuurder OOGO OPR Deelnemersraad Directeurenberaad

Kwantitatieve resultaten  Aantal leerlingen SO: op huidig peil houden:1,32% (landelijk gemiddelde = 1,64%)  Aantal leerlingen SBO: op huidige peil houden 2,72% (landelijk gemiddelde = 2,6%, bekostigingsnorm = 2%);  Tegelijkertijd ook een streefpercentage van terugplaatsing van leerlingen uit so en sbo jaarlijks 3%  Geen thuiszitters in de regio

Inzet budgetten Scholenbudget Leerlingbudget Expertisebudget bedrag per school op basis van lln-aantal en vaste voet continuering rugzak in de vorm van arrangement voor een jaar nieuwe arrangementen vanaf 2015-2016 maatwerk met arrangementen scholing, ondersteuning en Team Passend Onderwijs

Basisondersteuning De vier aspecten van basisondersteuning zijn: Kwaliteit van het onderwijs Ondersteuningsstructuur Planmatig werken Preventieve en licht curatieve interventies

1. Kwaliteit onderwijs Inzicht ondersteuningsbehoeften leerlingen Jaarlijkse evaluatie Planmatig werken Borgen van kwaliteit Afleggen verantwoording Bevordering van actief burgerschap en sociale integratie

2-3 Ondersteuningsstructuur- planmatig werken Ontwikkeling en versterking van de ondersteuningssstructuur Rollen en taken IB’er Inzet van leerlingvolgsysteem Vroegtijdige signalering Analyse van probleem Inzet extra en aanvullende maatregelen Inzet van ontwikkelingsperspectief Systematische evaluatie Structurele samenwerking ketenpartners Planmatig werken Functioneren van ondersteuningsteam

4. Preventie en licht curatief Dyslexie en dyscalculie Onderwijs voor leerlingen met hoog of juist minder hoog IQ (omgaan met verschillen) Planmatig werken Fysieke toegankelijkheid gebouwen Sociale veiligheid en pestprotocol Omgaan met gedragsproblemen Protocol medisch handelen Contacten met ketenpartners

Nulmeting basisondersteuning December 2013 Aanwezig 60-70% scoort voldoende op kwaliteit 75% heeft veranderingen op rol staan Stevige basis lvs, planmatig handelen, handelingsgericht werken (60-70%) Overlegstructuur met ketenpartners (67%) Overleg met ouders (82%) Protocol dyslexie geïmplementeerd (82%) Scholing over gedrag (71%) Leerlingen voelen zich veilig (73%) Protocol medisch handelen (71%)

Nog in ontwikkeling Aspecten van planmatig werken; analyse, planmatig uitvoeren, evaluatie Ontwikkeling van dyscalculie Aanbod ontwikkeling leerlingen hoge en juist minder hoge intelligentie Gedragsproblematiek is een punt van voortdurende zorg en aandacht (beleid, afspraken, scholing, grensoverschrijdend gedrag)

Extra Ondersteuning Wanneer is extra ondersteuning nodig? Ondersteuningsbehoefte van de leerling gaat de basisondersteuning te boven Ondersteuningsteam van de school stelt de ondersteuningsbehoefte vast en bespreekt met bovenschoolse deskundige en maakt een aanzet tot arrangement. Leerling wordt aangemeld bij TAC TAC stelt passend arrangement vast met middelen en ondersteuning. Indien gewenst een toelaatbaarheidsverklaring voor sbao of sbo Ontwikkelingsperspectief wordt gemaakt voor alle leerlingen met extra ondersteuning

Nieuwe begrippen Zorgplicht voor besturen zorgen voor een passende plaats voor elke leerling Basisondersteuning – Extra ondersteuning extra ondersteuning middelen via het swv (o.a. de voormalige rugzakmiddelen Toelaatbaarheids- en adviescommissie cie op verzoek swv zet de arrangementen uit en de toelaatbaarheidsverklaringen Arrangementen Inzet van middelen en expertise op maat en vervangt de huidige rugzak

Nieuwe begrippen 2 Toelaatbaarheidsverklaring verklaring swv dat kind toelaatbaar is voor so en sbao Ontwikkelingsperspectief vervangt handelingsplan en verplicht bij inzet middelen uit extra ondersteuning Team Passend Onderwijs inzet van expertise voormalige ambulant begeleiders Ondersteuningsteam Passend Onderwijs voormalige zorg- en adviesteam van de school

Opgave voor iedere school Krachten bundelen met andere scholen en instellingen voor jeugdhulp Versterking van de basisondersteuning Continueren met een sterke ondersteuningsstructuur Kansen blijven zien in de eigen kracht Open en transparante communicatie met ouders