Www.ru.nl/iowo/bko juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
1.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Professionaliteitsontwikkeling
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Docent medmec = Wil Adolfs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Een project van de Korengroep
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Kick de Wolff februari Door Kick de Wolff Kick de Wolff februari 2012.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Workshop “Beoordelen”
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
Studieadviesregeling
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Marketing Coen van Wetering
Evaluatie Cursus.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Professionalisering Sociaal Werk
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Duurzame inzetbaarheid
Portfolio, Logboek en Casus
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Presentatie datum plaats
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Transcript van de presentatie:

juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp. Via vindt u een printbare versie van deze presentatie. Deze presentatie vergt 3 minuten leestijd. BKO-materiaal BKO aan de RU: diverse routes uw eigen onderwijspraktijk tijd intervisiegesprek (evt. begeleid) collegiale intervisie coachgesprek BKO-coaching BKO- intro trainingen thema uw portfolio-opbouw reflectie BKO-competentieprofiel intake facultaire toetsing toetsgesprek 0. Over deze presentatie Als RU-docent kunt u zich bekwamen en laten toet- sen voor de BKO. Dat kan langs verschillende routes. Deze powerpoint toont ze in onderlinge samenhang. 1. De BKO In januari 2008 sloten de veertien Nederlanse uni- versiteiten een overeen- komst. Daarin is vastge- legd hoe docenten een 'Basiskwalificatie Onder- wijs' kunnen verwerven. In de overeenkomst staan afspraken over de wijze van toetsing en over de aard van de te stellen eisen: deze dienen van de beroepspraktijk van de academisch docent te zijn afgeleid. 2. Profiel en toetsing De RU heeft de eisen aan de BKO-docent vastgelegd in een competentieprofiel. Als u aantoont dat u aan dit profiel voldoet, ver- leent uw faculteit u de Basiskwalificatie Onder- wijs. Dit gebeurt na een gesprek tussen u en de facultaire toetsingscommissie. 3. Portfolio U toont uw bekwaamheid niet alleen mondeling aan. U dient een portfolio te overleggen waarin u laat zien dat u voldoende be- kwaam bent en dat u over substantiële ervaring be- schikt. De toetsingscommissie beoordeelt uw portfolio. Substantieel onderdeel van de toetsing is ook uw reflectie op uw eigen professioneel handelen. 4. Een portfolio opbouwen In uw portfolio neemt u bewijsmateriaal op over uw onderwijservaring en de kwaliteit van uw onder- wijs. Daarbij houdt u zich aan de richtlijnen die uw facul- teit heeft vastgesteld. Ook kunt u daarbij gebruik maken van informatie en zelfstudie-opdrachten die door IOWO zijn ontwikkeld voor de BKO aan de RU. Deze zijn vrij beschikbaar via de 'BKO-gids', te vin- den via diverse websites. 5. Intervisie U kunt tijdens het vullen van uw portfolio contact onderhouden met collega's die hetzelfde doen. U bespreekt dan onderling de voortgang en de proble- men die u tegenkomt. Een dergelijke vorm van peer contact wordt wel intervisie genoemd. U kunt intervisiegroepen laten begeleiden door een deskundige begeleider. 6. Uw ontwikkeling U kunt het opbouwen van uw portfolio ook zien als het werken aan uw eigen ontwikkeling - dit is vooral relevant voor wat minder ervaren docenten. Een BKO-coach kent de procedures en materialen en ondersteunt u bij uw ontwikkeling. In een ontwikkelingsport- folio plaatst u ook plannen en tussentijdse reflecties, die u met uw coach kunt spreken. Aan de toetscom- missie laat u alleen de eindversie zien. 7. Trainingen en traject U kunt uw vaardigheden ontwikkelen door aan één of meer BKO-trainingen deel te nemen, die IOWO verzorgt. Opdrachten uit deze trainingen leveren inhoud voor uw portfolio. Bent u een beginnende docent, dan wordt u aan- geraden een traject samen te stellen op grond van een intake.

juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU2 Meer over BKO –Over de BKO; gericht op docenten –Alle informatie, verwijzingen en studiematerialen  –Over de BKO; voor leidinggevenden –Kosteloos en vertrouwelijk persoonlijk advies over BKO en al uw andere onderwijskwesties