Competentiegericht leren vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Van Methode Naar Methodiek
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
BattleBots The school battle.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Taalportfolio in Action
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Landbouwbreed Floracollege.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leermeesteravond Autoschadetechniek
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Workshop “Beoordelen”
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Workshop evalueren Dcp
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerstijlen KOLB SJM.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Toekomstgericht onderwijs
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Coping.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Vragen, wat voor vragen?.
De juiste route naar het juiste doel
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht leren vmbo Marc van Rooden Competentiegericht leren vmbo m.vanrooden@kpcgroep.nl

Hoe zat het ook al weer? Inzichten en daaraan gekoppelde feiten Competentie: Vermogen om adequaat te handelen in een bepaalde context Verbinding van: Inzichten en daaraan gekoppelde feiten Houding Waarneembaar gedrag Context

Bijvoorbeeld: communiceren Wat is een competentie? Bijvoorbeeld: communiceren weten wat je doet en waarom je het doet (inzicht) competentie gemotiveerd zijn om het te doen (houding) doen (vaardigheid)

Wat is een competentie zonder een omgeving (context)? als het al iets is, zweeft het in de lucht

De ijsberg: wat zie je? Situatie Gedrag Kennis & vaardigheden   Gedrag Kennis & vaardigheden Houding / ambitie Persoonskenmerken

voorbeelden Aspecten Voorbeelden Zichtbaar gedrag Een toernooi organiseren Een klant in een winkel te woord staan IV Attituden Op tijd komen Verantwoordelijk zijn III Vaardigheden Werk plannen Bestellijst invullen Spreekvaardigheid (A2) uitnodigingstekst opstellen II Inzichten Planmatig kunnen werken (logische volgorde snappen) Op tijd bestellen I Parate kennis spelregels Woordenschat (Engels)

Niveau van een competentie? Complexiteit/moeilijkheidsgraad: Heterogeniteit: enkelvoudig of meervoudige opdracht(en) Processen: eenvoudig - moeilijk Inhoud: eenvoudig of ingewikkeld Verantwoordelijkheid: Zelfstandig of onder begeleiding Tijdsduur: Wel/niet afgerond binnen gestelde tijd Draaglast: hoe lang vol te houden

Competentiegericht VMBO Bij CGO ontwikkelen leerlingen competenties die zijn gerelateerd aan de latere beroepsuitoefening Deze competenties worden geborgd en geïntegreerd in de vakkennis en vakvaardigheden Voor het examen betekent dit dat de competenties alleen in relatie tot de andere examenonderdelen (K&V) kunnen worden getoetst Competentiegericht vmbo beoogt voor te bereiden op de competentiegerichte werkwijze in het mbo

Uitgangspunten CGO in het vmbo Hele taak benadering: Kennis, vaardigheden, houdingen en persoonlijkheidsontwikkeling worden in samenhang geleerd; eindtermen uit beroepsgerichte programma's en algemene vakken zijn geïntegreerd

Dit betekent dat: Leerlingen leren in realistische situaties Leerlingen actief leren (diverse werkvormen) Leerlingen hebben invloed op het leerproces tempo; bijhouden leerresultaten ed. Leerlingen zich oriënteren op de betekenis van verschillende activiteiten voor hun toekomst loopbaan oriëntatie vervolgstudie rol in de maatschappij Het aanbod van leerstof staat in dienst van de ontwikkeling van de competentie

Krachtige leeromgeving Leren begint met nieuwsgierigheid Leren is een sociale bezigheid denken delen doornemen Om te leren zijn tijd en ruimte nodig Onthouden, begrijpen en toepassen Maak gebruik van zintuigen en intelligenties Breng patronen en samenhang aan mindmap

Belang van de Leeromgeving Activerende leeromgevingen zelfstandigheid keuze mogelijkheden Betekenisvolle en authentieke contexten zelf doen zelf leren zelf op onderzoek uitgaan Sturing van de docent inhoudelijk proces

Praktische adviezen Creëer wisselende contexten, zowel binnen als buiten de school Integreer reflectie en feedback in de opdrachten Lerenden kunnen eigen keuzes maken, plannen enz. (mbv. Registratiesysteem) Daag lerenden uit hun kennis en vaardigheden uit te breiden Lerenden met verschillende niveaus en achtergronden werken en leven samen; samen leren verrijkt de leeromgeving