Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Implementatie van de UNCO-MOB
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Realisatie kindcentrum
Methodisch begeleiden
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Binden en verbinden van mensen of personeel…
In het bestuursakkoord
Maatschappelijk Aanbesteden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gezondheidsmanagement
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Wat is een communicatieplan?
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Participatie en een Klantenraad
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
SOO werkgroep imago kinderopvang 2011 Resultaten werkgroep IMAGO Kinderopvang.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beleid met betrekking tot roken
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Evaluatie Cursus.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Doel laatste bijeenkomst MCC coördinatoren; maak een nascholing in je eigen regio waarbij je je nascholing legt op het bevorderen van je maatschappelijk.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Heb jij ballen voor scrummen?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Zachte waarden klinkende resultaten?!

Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend zijn We willen inzichtelijk maken op welke wijze we onze (kern)waarden ons handelen mede laten sturen Daar waar mogelijk willen we laten zien tot wat voor resultaten dit leidt We willen het hanteren van (kern)waarden verglijkbaar maken Het komen tot gedeelde (kern)waarden is geen doel

Wat hebben we ons ten doel gesteld? Het ontwikkelen van een gedeelde methodiek voor het hanteren van (kern)waarden Deze methodiek moet duidelijk maken hoe wij als ROC’s (kern)waarden ontwikkelen, vaststellen, operationaliseren, uitdragen, evalueren en verantwoorden De methodiek staat los van de inhoud en is dus ‘contentloos’ De methodiek zou in een manifest verwoord moeten worden dat door de deelnemende ROC’s onderschreven wordt

Van wens naar werkelijkheid Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Vergelijken resultaten met waarden Uitvoeren en uitdragen Bijstellen van de uitvoering op basis van de evaluatie

Wat zijn kenmerken van (kern)waarden? Maatschappelijke relevantie van de waarden Verband met de christelijke identiteit Brede reikwijdte (alle INK gebieden) Inbreng van deelnemers, medewerkers, RvT Zoeken naar bijdragen van maatschappelijke partijen Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

Waarin worden (kern)waarden vastgelegd? Missie Strategienota Visiedocument Kaderbrieven Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

Wat is van belang bij het operationaliseren van (kern)waarden? Op verschillende gebieden (INK) Leggen van verbanden tussen kernwaarden en ethische beroeps- en maatschappelijke dilemma’s Heldere doelen en concrete activiteiten Betrekken van medewerkers, deelnemers en externen (regio, branche) bij het maken van de vertaalslag Verschillende methoden (bijeenkomsten, lessen, projecten, etc) In de intake verwerken (Kern)waarden gebruiken als toetsteen van nieuwe beleidsinitiatieven Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

In welke documenten vindt de operationalisatie plaats? Kaderbrieven (deel) Beleidsplannen Projectplannen Concrete lespakketten OER’en Onderwijsovereenkomsten Gedrag in de klas, in vergaderingen, bijeenkomsten Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

Wat is van belang bij het evalueren en verantwoorden? Relatie leggen met de (kern)waarden en de relevantie voor de maatschappij Relatie leggen met de doelen en acties die tijdens de vertaling zijn beschreven Communiceren met de omgeving Onderzoeken (imago, tevredenheid, BPV) Trachten het effect te benoemen Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

Waarin vinden we de evaluatie en verantwoording terug? Uitkomsten van onderzoeken (tevredenheid, imago, BPV) Beleidsevaluatie Rapportages Portofolio POP Jaarverslag / Jaarbericht Vertalen in beleid en onderwijsprogramma’s Evalueren en verantwoorden van resultaten Uitvoeren en uitdragen Beschrijven en vaststellen (kern)waarden van de instelling

Hoe laten we zien wat we doen? Toepassen van de gepresenteerde methode binnen de verschillende ROC’s waardoor we vergelijkbaar worden Uitwisselen van ervaringen op een werkconferentie Presenteren van casus (waarde, vertaling naar de praktijk, evaluatie) Leren van de verschillende visies (inspiratie) Leren van de verschillende manieren van vertalen (ervaring) Delen van ervaringen en resultaten (effecten) (Extern) publiceren van de resultaten Gezamenlijk project Een onderwerp maar eigen aanpak Tussentijdse afstemming Basis voor een werkconferentie

Beslispunten Kunnen de aanwezigen zich vinden in de gepresenteerde aanpak? Is het organiseren van een gezamenlijke werkconferentie en het publiceren van de uitkomsten hiervan een goede vorm van verantwoording? Opteren we voor een gelijksoortig project bij alle ROC’s als basis voor de werkconferentie? Gaat de werkgroep de hier gepresenteerde aanpak beschrijven in een manifest? Is het nuttig om de resultaten af te stemmen met de gezamenlijke werkgroep identiteit die met een gelijksoortig traject bezig is?