Outreachend en vindplaatsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Discours van Activering en Actief Burgerschap
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Knack, 5 december 2012.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veranderingen in de zorg
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Opzet van de workshop Kennismaken
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
VRAGEN 1. In welke mate (uitgedrukt in een percentage) dragen de projecten/initiatieven bij tot het welbevinden van de jongere in de buurt? 25 %
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Zorg nieuwe stijl.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Herstructurering Sociaal Domein
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Doel en taak van de hulpverlening
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
De OCMW op weg naar 2020 in woelige tijden Prof. dr. Koen Hermans Projectleider LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk KU Leuven.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Julie Tieberghien 20 e Forum Alcohol en Drugs Onderzoek (FADO), 17 november 2010 Antwerpse Monitor Jongeren, Alcohol en Drugs (AMJAD) Jongeren en middelengebruik.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Presentation Title Speaker’s name Presentation title Speaker’s name Supporting User-Choice Kimberley Van Daele en Sanne Coremans.
23 juni 2017.
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
#EBJ16.
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Lokaal Sociaal Beleid.
MEE maakt meedoen mogelijk
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
In de vuurlinie van een pos
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Outreachend en vindplaatsgericht werken Reflectie Studiedag Omwegen naar Werk Jes, Brussel Hans Grymonprez lector/onderzoeker sociaal werk AP Hogeschool Antwerpen -Kronos Phd. onderzoeker Ugent (vakgroep sociale agogiek) © Hans Grymonprez (AP, Ugent)

Inhoud reflectie Conceptueel kader Verwijzing naar evoluties buitenland Kansen en valkuilen mbt deze werkvorm(-en) Reflecties over de methodiek (ACB fasenmodel)

… outreach outreach outreach outreach outreach outreach outreach Outreach is een oplossing voor betere toegang? Outreach voor het beperken van de toegang Outreach bereiken en engageren outreach outreach outreach … outreach outreach outreach

Debat over toegang ‘verhoogde toegang’ (Grymonprez & Roose, 2014) verhoogde toegang (cfr. IJH, AWW, GGZ in kader van VAA of Actie 2020) juiste doelgr. op juiste plaats: organisatorisch debat op gepaste wijze leren gebruik maken van het aanbod (= specifieke notie van sociale integratie) breuken van en drempels in het aanbod opvangen waarborgen van continuïteit gaat uit van (te) evidente meerwaarde van het aanbod (verder) dichtslibben van diensten als effect? Werkloosheid is ook structureel gegeven ? 1 ste lijn

debat over toegang ‘verlaagde toegang’ (Grymonprez & Roose, 2014) verlaagde toegang (exclusiecriteria, vermaatschappelijking, soc.eco, drempels) regie bij cliënt - werken aan dragend netwerk belang van autonomie rationaliseren naar vraag buiten eigen aanbod? spanning tussen recht op hulp en vermijden van hulp residueel karakter ipv basiszorg 1 ste lijn

outreach een tweesnijdend zwaard? (Grymonprez & Roose, 2014) (legitimatie) verruiming van het engagement (legitimatie) begrenzing van het engagement verruiming naar outreach als toegankelijkheidspraktijk (ruimere betekenis van deze praktijken, ervaring van toegankelijkheid, structurele dimensie) politieke dimensie: hoe worden uitsluitingsmechanismen dan wel bestendigt of in vraag gesteld

In UK veel aandacht voor ‘detached youth work’ vanaf jaren 50 – 60 In UK veel aandacht voor ‘detached youth work’ invloed van publicaties en netwerken met US street work vb. Working with Teenage Gangs (Crawford, P. et al.,1950) nieuwe experimenten om jongeren te bereiken nemen toe morele paniek voor nieuw gedrag jongeren bezorgdheid over unattached youth (cfr. actuele discussies) 1958: committee over hoe jongeren een bijdrage kunnen leveren aan het leven in de gemeenschap - aandacht voor jeugdwerk in koffiebars, straat en (!) los van bestaande voorzieningen - Fondsen voor diverse nieuwe experimentele initiatieven Jaren 80: vrij stil Jaren 90: terug aandacht vooral door afbouw budget jeugdwerk geen structurele beleids/financiële basis voor initiatieven

Sinds eeuwwisseling enkele shifts (crimmens, et al. (2004): significante stijging in betoelaging ‘hard to reach’ ( x 5 sinds 1970) 1999: the connexions strategy: “The aim was to ensure ‘a smooth transition from compulsory schooling to post-16 learning’ and to the world of work” Sinds eeuwwisseling enkele shifts (crimmens, et al. (2004): nadruk op bereiken specifieke individuen: selectiemechanismen van community naar ‘casework benadering’ (cfr. case-management) geen langdurige ‘territoriale’ projecten maar kortlopende, specifieke issues bij hoge risico groepen spanning ‘noden & behoeften’ benadering werkers vs kwantificeerbare snelle controle gerichte benadering opdrachtgevers georiënteerd op educatie, training en tewerkstelling jongere onervaren werkers op straat/ervaren werkers adm. en/of beleid invloed managerialisme en beleidsagenda’s: gaat het nog wel om jeugdwerk?

KANSEN EN/OF VALKUILEN (algemeen)

Logica van ‘modellen’ vs logica van (afwijkende) biografiëen - vereist kritische reflectie op eigen werking - effect van methodiek bevragen (jongeren – werking – arbeidsmarkt – samenleving) - model versus ruimte voor experiment (cfr. realiseren van burgerschap vs verwerven van burgerschap) Stijgende vraag naar socialiserende interventies IN de leefwereld (zie hausse outreach) - steeds bevragen waar je op ingrijpt Risico op individualiseren van sociale fenomenen

Oog voor identiteit en cultuur: essentialiseren? (zie ook Dé leefwereld) tegengaan ‘armoedecultuur’: zie leefwereldverbreding Dubbele kloof: tussen lokale overheid en kwetsbare jongeren maar ook tussen lokale overheid en werkers ‘Naïve’ houding tav het mogelijkheden lokale? ruimere soc.eco en politieke analyse

Vertrouwensrelatie versus wil te kennen-begrijpen Relationeel autonomiebegrip Sennett (2003) oefenruimte van ‘verschillen’ vs rationele of nuttige ruimte ritme van identificatie en differentiatie ‘subjunctive voice’: ruimte geven ‘connection and strangeness/closeness and impersonalit

(Neoliberale) context moeilijk evenwicht tussen ‘leren sociaal functioneren’ en ‘kritische houding tav die uitgangspunten’ beiden relevant en nodig vereist debat over positionering verhouding tav tekortschietende arbeidsmarkt Leren omgaan met (ook zelf) met inherente spanningen aan/van dit werk

Wat is het effect van deze inzet op reguliere werkingen Wat is het effect van deze inzet op reguliere werkingen? - betekent het bijvoorbeeld dat bepaalde groepen jongeren doorgeschoven worden naar deze werkingen? - betekent het dat een gezamenlijk leerproces opgezet wordt? Welk leerproces? (Hoe) Kan jongere daar mee vorm aan geven? - is het de aanzet naar verdere of nieuwe fragmentering van zorg of naar integralere werkwijzen

Enkele kanttekeningen bij ACB vertrekpunt= leefwereld - erken eigen referentiekader als continue toetssteen voor jezelf maar ook voor jongere - oppassen voor ‘romantisering’ van die leefwereld - omgevingsanalyse via betrokkenen of met? Ok prof. nabijheid Heel veel relevante en handige tips voor werker (en studenten SW) Work-first versus learn-first benadering

-Aandacht voor omgeving en netwerk ook hier spanning erkenning leefwereld vs leefwereldverbreding Aanklampend werken: Model open houden om lineariteit en vooraf definiering tegen te gaan Waar eindigt mandaat versus verantwoordelijkheid maatschappelijke voorzieningen Maatschappelijke analyse

REFERENTIES Crimmins, D., Factor, F., Jeffs, J., Pugh, C., Spence, J., Turner, P. ( 2004). Reaching socially excluded young people: A national study of street-based youth work. The National Youth Agency: Leicester. Grymonprez, H., & Roose, R. (2014). Outreach, een tweesnijdend zwaard? In K. De Vos, H. Grymonprez, D. Kerger, G. Roets, R. Roose (red). Cahier Integrale Jeugdhulp, 2, pp.61-70. Brussel: Politeia. Sennett, R. (2003). Respect. The formation of character in an age of inequality. Penguin Books: New York.