Visie: rapport en portfolio Stand van zaken en ontwikkeling 19 januari 2012
Programma Inleiding: rapport en portfolio in de visie van school Cluster 1 Cluster 2 Cluster 3 en 4 In vier groepen (clusters 1 t/m 4): vragen beantwoorden Samen: vragen uit de clusters bespreken
Onze visie: ontwikkelingsgericht samenwerken Vygotsky: een wetenschappelijke theorie De ontwikkeling van het kind als resultaat van cultuur en milieu De leerkracht als verantwoordelijke vanuit de samenleving
Kenmerken van ontwikkelingsgericht onderwijs Leren is holistisch Leren met betekenisvolle activiteiten De leerkracht als deelnemer en rolmodel: de zone van de naaste ontwikkeling Leerlingen construeren hun eigen kennis en vaardigheden De leerkracht volgt de ontwikkeling in betekenisvolle situaties: reflecteren, betrokkenheid en zelfverantwoordelijkheid
Het portfolio Een plek voor verantwoording aan jezelf Een instrument voor zelfsturing Reflectie Het portfolio is van en voor het kind
Het rapport Een plek voor verantwoording aan ouders Het rapport is van de leerkracht voor de ouders Beoordeling Methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen ( citotoetsen)
Cluster 1 Portfolio groep 1 en 2 Leerlingvolgsysteem KIJK! Thema’s Maandtekeningen Diverse werkjes waar het kind trots op is Leerlingvolgsysteem KIJK! Basiskenmerken Risicofactoren Betrokkenheid 10 ontwikkelingslijnen
10 Ontwikkelingslijnen KIJK! Sociale en emotionele ontwikkeling Speel- en werkgedrag Motoriek Zintuiglijke waarneming Mondelinge taalontwikkeling Lichaamsoriëntatie Ruimtelijke oriëntatie Tijdsoriëntatie Symboolverkenning Logisch denken
Cluster 2 Algemeen Groep 3 technisch lezen Portfolio groep 3 en 4 Thema’s Taaldoelen Onderzoek
Taaldoelen (Technisch) lezen Schrijverschap Woordenschat Spreken luisteren Taalbeschouwing
Springdonkklapper tabblad 1 t/m 7 portfolio 1 t/m 5. thema’s Taaldoelen Onderzoek Creatieve vakken 6. Creatieve vakken 7. Overig werk
Springdonkklapper 8. rapport Rapport groep 3 Rapport groep 4 Technisch lezen AVI DMT Leestechniek Woordenschat Rekenen Schrijven Technisch lezen AVI DMT Leestempo Begrijpend lezen Spelling Woordenschat Rekenen Schrijven W00rdbenoeming: Onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed
Cluster 3 en 4 Algemeen Wereld oriëntatie = thematijd Basis is de reflectie van en met het kind. Portfolio: Wereld oriëntatie = thematijd Zelfstandigheid ontdekken onderzoeksvragen WO-doelen Onderzoeksdoelen Taaldoelen
Taaldoelen Woordenschat Spreken luisteren Taalbeschouwing Schrijverschap
Springdonkklapper 1 t/m 7. Portfolio 8. Rapport 1 t/m 5. WO-thematijd: WO-doelen Onderzoeksdoelen Schrijverschap (taal) 6. Creatieve vakken 7. Overig werk Taal: Woordenschat Spreken luisteren Taalbeschouwing Spelling Rekenen Technisch lezen Begrijpend lezen Engels (groep 7 en 8)
Rapport Cluster 3 Cluster 4 Woordbenoeming - Onvoldoende, matig, voldoende, ruimvoldoende, goed Punten - 4 t/m 10