ACADEMISCH CENTRUM VOOR PRAKTISCHE THEOLOGIE Voorstelling dinsdag 17 juni 2014 H. Geestcollege
Programma Welkom, door voorzitter Anne Vandenhoeck Verwezenlijkingen van het centrum Panelgesprek met betrokkenen, moderator Goedele Miseur Dankwoord, door decaan Lieven Boeve Richtingwijzers voor de toekomst Conclusie, door rector Rik Torfs Feestelijke receptie
FEEST! ACADEMISCH CENTRUM VOOR PRAKTISCHE THEOLOGIE
Doelstelling Het Academisch Centrum voor Praktische Theologie heeft als kernopdracht de professionalisering en vorming op academisch niveau van al wie actief is in het pastoraat. Het Centrum beoogt een wetenschappelijk verantwoorde en praktijkbetrokken toerusting van de pastores (in opleiding) en andere geëngageerden, zodat zij met de nodige deskundigheid hun zending of dienst binnen de kerk kunnen vervullen.
HET ACPT KERNWOORD 1: INTEGRATIE Persoon - ambt - professionaliteit Werkcollege praktische theologie Theologische concepten - persoonlijke spiritualiteit - ervaring Stageverslagen (reflectie) Mindmapping Denken - handelen - voelen Supervisie en andere vormen van praktijkbegeleiding
HET ACPT KERNWOORD 2: STIMULEREN Professionalisering Academische pastoraatsopleiding: gespecialiseerde theologische vakken, interdisciplinaire vorming, vaardigheden en competenties Permanente vorming Studiedagen Getuigschrift Kennisdeling Tijdschriften zoals Collationes, Pastorale Perspectieven Onderzoek op basis van vragen in de praktijk - debat en uitwisseling Parochie Dementie Huwelijk, gezin en geloof
HET ACPT KERNWOORD 3: VERBINDEN Universiteit- kerk - samenleving Studiedagen in samenwerking met caritas, ccv, andere faculteiten, bewegingen, priesteropleiding … Elisabeth website Verbanden met internationale, interreligieuze verenigingen zoals ENHCC, ECPCC, HCC, ICPCC Theologie en menswetenschappen Samenwerking centrum voor huisartsgeneeskunde Expertise en kennis Expertisenetwerken rond zorgpastoraat in ziekenhuizen, kerk en beeld, kerkopbouw, samenwerking psychologen en pastores, liturgie en mensen met beperking, transmurale zorg… ACPT en beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg
Bestuur Voorzitters toen en nu: prof. Kris Depoortere, prof. Didier Pollefeyt, prof. Annemie Dillen en dr. Anne Vandenhoeck Stuurgroep: Dr. Anne Vandenhoeck, prof. Marcel Broesterhuizen, dr. Frederiek Depoortere, prof. Annemie Dillen, prof. Joris Geldhof, prof. Thomas Knieps, prof. Axel Liégeois, prof. Didier Pollefeyt, prof. Marc Steen, An Mollemans. Coördinator An Mollemans en stagecoördinator Goedele Miseur
Panel Panel van betrokkenen Anne Gessler, oud-studente, pastor UZ Leuven, werkbegeleidster Tom Aernouts, oud-student, pastor Leuven centraal, werkbegeleider Ine Pauwels, oud-studente, pastor AZ St Trudo, bestuurslid beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheidszorg Frieda Boeykens, oud-coördinator centrum, pastor AZ St Blasius, werkbegeleider, supervisor Moderator: Goedele Miseur, stagecoördinator ACPT
Verwezenlijkingen STAGES Studenten krijgen de kans om in de master een korte exploratiestage (150u) te doen (keuzevak) in een pastorale sector In de academische pastoraatopleiding (vijfde jaar) of het programma van de permanente vorming doen studenten een praktisch-theologische stage van 480u in een pastorale sector. De stages worden begeleid door de stagecoördinator van het centrum, de plaatselijke werkbegeleider en de supervisor van het centrum. De meerderheid van de studenten kiest voor een stage in de gezondheidszorg of het gevangeniswezen. In de verwerking van de stage wordt veel aandacht besteed aan de reflectie in het stageboek waarbij integratie voorop staat.
Verwezenlijkingen Tussen 2007 en 2013 organiseerde en begeleidde het ACPT: 77 exploratiestages (verkennende stage van 150u) 46 praktisch-theologische stages (verdiepende stage van 480u)
Verwezenlijkingen WERKBEGELEIDERS Het ACPT kiest bij voorkeur oud-studenten met enkele jaren werkervaring als plaatselijke werkbegeleiders van stagiairs. De stagecoördinator heeft altijd een afspraak met de werkbegeleider en de stagiaire voor de stage begint om de violen op elkaar af te stemmen en de leerdoelen van de stagiair scherp te stellen. De werkbegeleider beschikt over een stagegids en over evaluatierichtlijnen. Tijdens evaluatiemomenten wordt de werkbegeleider gehoord over de inhoud van de stage en de stagecondities. Jaarlijks is er een overleg tussen werkbegeleiders, de stagecoördinator en voorzitter van het centrum om de stagevoorwaarden, de inhoud van de stage en de evaluatie van de student te verbeteren.
Verwezenlijkingen WERKCOLLEGE (met module homiletiek) Voortdurende integrerende beweging tussen: De praktijkervaringen van de studenten in hun stages De eigen spiritualiteit van de studenten en het aanbod uit de katholieke traditie De theoretische inzichten uit de pastoraaltheologie De spiritualiteit van de katholieke traditie en de eigen spiritualiteit Praktisch-theologisch leren reflecteren over theorie en praktijk van het pastorale handelen en identiteit van de pastor. Studenten krijgen de kans in het werkcollege Om attitude, competenties en vaardigheden aan te leren Om te leren communiceren over hun identiteit als pastor Om stil te staan bij hun spiritualiteit en deze te verdiepen Om te leren voorgaan in gebed en rituelen en te leren preken
Verwezenlijkingen ELISABETH Elisabeth is een interactieve website ter ondersteuning en inspiratie van pastores en pastorale zorg binnen de gezondheids- en welzijnszorg. De website wordt ook frequent bezocht door zorgverleners, ziekenbezoekers, vrijwilligers, familieleden en patiënten zelf. Unieke bezoekers in 2013: De naam ‘Elisabeth’ is in de eerste plaats geïnspireerd op de Heilige Elisabeth van Thüringen, patrones van naastenliefde, zieken, weduwen, wezen, vervolgden, bedelaars en noodlijdenden. Elisabeth wordt gedragen door een samenwerkingsverband tussen de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen en Caritas Vlaanderen. In dit project wil men ook nauw samenwerken met beleidsverantwoordelijken binnen kerk en samenleving. De site krijgt vorm binnen de Thomas-internetomgeving.
Verwezenlijkingen Beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg Opgericht in 2011 De beroepsvereniging voor katholieke pastores wil bijdragen tot de professionalisering en integratie van katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg. De vereniging stelt zich tot doel de belangen van de pastores te behartigen en ruimte te creëren voor kennisdeling. Banden: Het APCT heeft een vaste vertegenwoordiging in de raad van bestuur, de website van de beroepsvereniging bevindt zich op de Elisabeth website, vorming gebeurt in samenwerking.
Verwezenlijkingen PRAKTIJKBEGELEIDING Supervisie is de student begeleiden in zijn/haar leren aan ervaringen en het proces mogelijk maken van het integreren van persoon, kennis, spiritualiteit en beroepsprofiel en van denken, doen en voelen. Het ACPT kiest voor hoog opgeleide supervisoren en stelt deze expertise ter beschikking van de eigen studenten, van externe pastores, van het Johannes 23 seminarie en van de diocesen. De supervisor van het ACPT heeft gemiddeld een 30tal pastores in opleiding/pastores in individuele supervisie (een reeks bestaat uit 8 samenkomsten per persoon) of leerbegeleiding (twee samenkomsten tijdens een korte stage). Dit gaat gemiddeld over meer dan 300u per jaar. Daarnaast begeleidt de supervisor ook nog groepssupervisie.
Verwezenlijkingen EXPERTISENETWERKEN Doel: verbinden van expertise uit het werkveld met expertise uit de academische wereld Thema, methode en stappenplan wordt afgebakend met aanwezige ervaringsexperten en academici Werk van expertisenetwerk mondt uit in artikel, website bijdrage, module voor vorming in de praktijk, studiedag, boek, … Het ACPT richtte al 6 expertisenetwerken op waarbij meer dan zeventig externe experten werden betrokken en waaruit 7 studiedagen, 3 boeken, een vormingsmodule en meerdere artikels voortkwamen.
DANKWOORD Decaan Lieven Boeve
Richtingwijzers INTEGREREN- STIMULEREN- VERBINDEN Pastores voor de toekomst vormen Pastor als coach, inspirator en vormer (modules) Interprofessionele vorming (samenwerking andere faculteiten) Research informed profession (onderzoek genereren) Stevige verankering spiritualiteit Code professioneel gedrag – deontologie beroep
Richtingwijzers INTEGREREN- STIMULEREN- VERBINDEN Verdere dienst aan de kerkgemeenschap Vorming voor vrijwilligers Reflectie op band territoriale en categoriale pastoraal Hedendaagse invulling van diaconie Aanbod supervisie verder uitwerken Dienst aan de samenleving Ouderen: expertisenetwerk onderzoek concept afhankelijkheid stimuleren intergenerationeel contact
Nieuw Logo De ervaring van Gods aanwezigheid De traditie van het christelijk verhaal Net iets anders – uniek en dynamisch De openheid naar buiten De veelkleurigheid
Conclusie Rector Rik Torfs
FEEST! RECEPTIE