ACADEMISCH CENTRUM VOOR PRAKTISCHE THEOLOGIE Voorstelling dinsdag 17 juni 2014 H. Geestcollege.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De nieuwe parochie GROEIEN IN GELOOF, GELOVEN IN GROEI. Beleid bisdom van ’s-Hertogenbosch
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Omzien naar elkaar Omzien naar elkaar in Bergambacht: Hoe komen we bij elkaar in het vizier?
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Pastoraal op school.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Inhoud van deze synthese :
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Alumnivereniging EUR Masters of Financial Planning Aanleiding In januari 1998 isde eerste selecte groep van de postacademische opleiding Master of Financial.
Een leven lang leren Informatie voor kerkenraden over de Permanente Educatie.
Wie het kleine niet eert... Studiedag over kinderen en geloven Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Een voorstel Het fundament ligt in de gemeenschap van alle gedoopten. Die is missionair en vertrekt vanuit de boodschap.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Klinisch redeneren en evidence based practice
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Honoursonderwijs in HBO
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Goed geestelijk is goed zakelijk
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Bezoek priester- en diakenstudenten van Vronesteyn
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Getuigenis studiedag “Levende Geloofsgemeenschappen in Vlaanderen” - 24 oktober 2015 Interdiocesaan Pastoraal Beraad - Academisch.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Resultaatgericht Samenwerken
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
De driehoeksverhouding
Onderzoeksmaster Rechten
Transcript van de presentatie:

ACADEMISCH CENTRUM VOOR PRAKTISCHE THEOLOGIE Voorstelling dinsdag 17 juni 2014 H. Geestcollege

Programma Welkom, door voorzitter Anne Vandenhoeck Verwezenlijkingen van het centrum Panelgesprek met betrokkenen, moderator Goedele Miseur Dankwoord, door decaan Lieven Boeve Richtingwijzers voor de toekomst Conclusie, door rector Rik Torfs Feestelijke receptie

FEEST! ACADEMISCH CENTRUM VOOR PRAKTISCHE THEOLOGIE

Doelstelling Het Academisch Centrum voor Praktische Theologie heeft als kernopdracht de professionalisering en vorming op academisch niveau van al wie actief is in het pastoraat. Het Centrum beoogt een wetenschappelijk verantwoorde en praktijkbetrokken toerusting van de pastores (in opleiding) en andere geëngageerden, zodat zij met de nodige deskundigheid hun zending of dienst binnen de kerk kunnen vervullen.

HET ACPT KERNWOORD 1: INTEGRATIE  Persoon - ambt - professionaliteit  Werkcollege praktische theologie  Theologische concepten - persoonlijke spiritualiteit - ervaring  Stageverslagen (reflectie)  Mindmapping  Denken - handelen - voelen  Supervisie en andere vormen van praktijkbegeleiding

HET ACPT KERNWOORD 2: STIMULEREN  Professionalisering  Academische pastoraatsopleiding: gespecialiseerde theologische vakken, interdisciplinaire vorming, vaardigheden en competenties  Permanente vorming  Studiedagen  Getuigschrift  Kennisdeling  Tijdschriften zoals Collationes, Pastorale Perspectieven  Onderzoek op basis van vragen in de praktijk - debat en uitwisseling  Parochie  Dementie  Huwelijk, gezin en geloof

HET ACPT KERNWOORD 3: VERBINDEN  Universiteit- kerk - samenleving  Studiedagen in samenwerking met caritas, ccv, andere faculteiten, bewegingen, priesteropleiding …  Elisabeth website  Verbanden met internationale, interreligieuze verenigingen zoals ENHCC, ECPCC, HCC, ICPCC  Theologie en menswetenschappen  Samenwerking centrum voor huisartsgeneeskunde  Expertise en kennis  Expertisenetwerken rond zorgpastoraat in ziekenhuizen, kerk en beeld, kerkopbouw, samenwerking psychologen en pastores, liturgie en mensen met beperking, transmurale zorg…  ACPT en beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg

Bestuur  Voorzitters toen en nu: prof. Kris Depoortere, prof. Didier Pollefeyt, prof. Annemie Dillen en dr. Anne Vandenhoeck  Stuurgroep: Dr. Anne Vandenhoeck, prof. Marcel Broesterhuizen, dr. Frederiek Depoortere, prof. Annemie Dillen, prof. Joris Geldhof, prof. Thomas Knieps, prof. Axel Liégeois, prof. Didier Pollefeyt, prof. Marc Steen, An Mollemans.  Coördinator An Mollemans en stagecoördinator Goedele Miseur

Panel Panel van betrokkenen Anne Gessler, oud-studente, pastor UZ Leuven, werkbegeleidster Tom Aernouts, oud-student, pastor Leuven centraal, werkbegeleider Ine Pauwels, oud-studente, pastor AZ St Trudo, bestuurslid beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheidszorg Frieda Boeykens, oud-coördinator centrum, pastor AZ St Blasius, werkbegeleider, supervisor Moderator: Goedele Miseur, stagecoördinator ACPT

Verwezenlijkingen STAGES  Studenten krijgen de kans om in de master een korte exploratiestage (150u) te doen (keuzevak) in een pastorale sector  In de academische pastoraatopleiding (vijfde jaar) of het programma van de permanente vorming doen studenten een praktisch-theologische stage van 480u in een pastorale sector. De stages worden begeleid door de stagecoördinator van het centrum, de plaatselijke werkbegeleider en de supervisor van het centrum. De meerderheid van de studenten kiest voor een stage in de gezondheidszorg of het gevangeniswezen. In de verwerking van de stage wordt veel aandacht besteed aan de reflectie in het stageboek waarbij integratie voorop staat.

Verwezenlijkingen Tussen 2007 en 2013 organiseerde en begeleidde het ACPT:  77 exploratiestages (verkennende stage van 150u)  46 praktisch-theologische stages (verdiepende stage van 480u)

Verwezenlijkingen WERKBEGELEIDERS  Het ACPT kiest bij voorkeur oud-studenten met enkele jaren werkervaring als plaatselijke werkbegeleiders van stagiairs.  De stagecoördinator heeft altijd een afspraak met de werkbegeleider en de stagiaire voor de stage begint om de violen op elkaar af te stemmen en de leerdoelen van de stagiair scherp te stellen.  De werkbegeleider beschikt over een stagegids en over evaluatierichtlijnen.  Tijdens evaluatiemomenten wordt de werkbegeleider gehoord over de inhoud van de stage en de stagecondities.  Jaarlijks is er een overleg tussen werkbegeleiders, de stagecoördinator en voorzitter van het centrum om de stagevoorwaarden, de inhoud van de stage en de evaluatie van de student te verbeteren.

Verwezenlijkingen WERKCOLLEGE (met module homiletiek)  Voortdurende integrerende beweging tussen:  De praktijkervaringen van de studenten in hun stages  De eigen spiritualiteit van de studenten en het aanbod uit de katholieke traditie  De theoretische inzichten uit de pastoraaltheologie  De spiritualiteit van de katholieke traditie en de eigen spiritualiteit Praktisch-theologisch leren reflecteren over theorie en praktijk van het pastorale handelen en identiteit van de pastor.  Studenten krijgen de kans in het werkcollege  Om attitude, competenties en vaardigheden aan te leren  Om te leren communiceren over hun identiteit als pastor  Om stil te staan bij hun spiritualiteit en deze te verdiepen  Om te leren voorgaan in gebed en rituelen en te leren preken

Verwezenlijkingen ELISABETH  Elisabeth is een interactieve website ter ondersteuning en inspiratie van pastores en pastorale zorg binnen de gezondheids- en welzijnszorg.  De website wordt ook frequent bezocht door zorgverleners, ziekenbezoekers, vrijwilligers, familieleden en patiënten zelf. Unieke bezoekers in 2013:  De naam ‘Elisabeth’ is in de eerste plaats geïnspireerd op de Heilige Elisabeth van Thüringen, patrones van naastenliefde, zieken, weduwen, wezen, vervolgden, bedelaars en noodlijdenden.  Elisabeth wordt gedragen door een samenwerkingsverband tussen de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen en Caritas Vlaanderen. In dit project wil men ook nauw samenwerken met beleidsverantwoordelijken binnen kerk en samenleving. De site krijgt vorm binnen de Thomas-internetomgeving.

Verwezenlijkingen Beroepsvereniging voor katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg  Opgericht in 2011  De beroepsvereniging voor katholieke pastores wil bijdragen tot de professionalisering en integratie van katholieke pastores in de gezondheids- en welzijnszorg. De vereniging stelt zich tot doel de belangen van de pastores te behartigen en ruimte te creëren voor kennisdeling.  Banden: Het APCT heeft een vaste vertegenwoordiging in de raad van bestuur, de website van de beroepsvereniging bevindt zich op de Elisabeth website, vorming gebeurt in samenwerking.

Verwezenlijkingen PRAKTIJKBEGELEIDING  Supervisie is de student begeleiden in zijn/haar leren aan ervaringen en het proces mogelijk maken van het integreren van persoon, kennis, spiritualiteit en beroepsprofiel en van denken, doen en voelen.  Het ACPT kiest voor hoog opgeleide supervisoren en stelt deze expertise ter beschikking van de eigen studenten, van externe pastores, van het Johannes 23 seminarie en van de diocesen.  De supervisor van het ACPT heeft gemiddeld een 30tal pastores in opleiding/pastores in individuele supervisie (een reeks bestaat uit 8 samenkomsten per persoon) of leerbegeleiding (twee samenkomsten tijdens een korte stage). Dit gaat gemiddeld over meer dan 300u per jaar. Daarnaast begeleidt de supervisor ook nog groepssupervisie.

Verwezenlijkingen EXPERTISENETWERKEN  Doel: verbinden van expertise uit het werkveld met expertise uit de academische wereld  Thema, methode en stappenplan wordt afgebakend met aanwezige ervaringsexperten en academici  Werk van expertisenetwerk mondt uit in artikel, website bijdrage, module voor vorming in de praktijk, studiedag, boek, …  Het ACPT richtte al 6 expertisenetwerken op waarbij meer dan zeventig externe experten werden betrokken en waaruit 7 studiedagen, 3 boeken, een vormingsmodule en meerdere artikels voortkwamen.

DANKWOORD  Decaan Lieven Boeve

Richtingwijzers INTEGREREN- STIMULEREN- VERBINDEN  Pastores voor de toekomst vormen  Pastor als coach, inspirator en vormer (modules)  Interprofessionele vorming (samenwerking andere faculteiten)  Research informed profession (onderzoek genereren)  Stevige verankering spiritualiteit  Code professioneel gedrag – deontologie beroep

Richtingwijzers INTEGREREN- STIMULEREN- VERBINDEN  Verdere dienst aan de kerkgemeenschap  Vorming voor vrijwilligers  Reflectie op band territoriale en categoriale pastoraal  Hedendaagse invulling van diaconie  Aanbod supervisie verder uitwerken  Dienst aan de samenleving  Ouderen:  expertisenetwerk  onderzoek concept afhankelijkheid  stimuleren intergenerationeel contact

Nieuw Logo  De ervaring van Gods aanwezigheid  De traditie van het christelijk verhaal  Net iets anders – uniek en dynamisch  De openheid naar buiten  De veelkleurigheid

Conclusie Rector Rik Torfs

FEEST! RECEPTIE