Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Facility management en inkoop
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
PLANNING EN BUDGETTERING
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Personeel & Organisatie
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Proces- en personeelsplanning Beslissing VR 4 juni 2004 : méér geresponsabiliseerde werkwijze Kader : Managementcode P&O –(Principe 2) Structuren, taken,
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
III Procesdenken in de praktijk
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Overleg Logo's - EDPBW's 7 oktober Indicatorenbevraging 2003 Tabaks- en voedingsbeleid in bedrijven.
5S in Velsen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vormgeven van de HRM-functie
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
VDAB in een veranderend landschap
Kwaliteitszorg in archieven
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
HRM/thema/functiegebouw1 Project functiefamilies Vlaamse overheid Voorstel september 2003.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
* Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Vlaamse Gemeenschap ONDERSTEUNINGSAANBOD ORGANISATIE- ONTWIKKELING.
Betrokkenheid departementen en VOI bij P&O-beleid participatie/inspraak in de besluitvorming via vertegenwoordiging in “verruimde” PIWP actieve deelname.
PRO HRM Netwerk 19MAR04 Een terugblik op PRO zTwee globale personeelsbevragingen : in 1999 (-2000) en in 2001 yGenerieke vragenlijst PRO yAlle personeelsleden.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Participerend Leiderschap
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Projectmanagement in de Vo
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Transcript van de presentatie:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5% (MVG: 7; VOI: 15) Prioriteit : waardeschaal van 1 (laag) tot 5 (hoog) GLOBALE RESULTATEN (MVG + VOI) 1 Systemen opzetten voor de opvolging en beheersing van de personeelsevolutie en de personeelskost 4,0 2 De personeelsbehoeften screenen of bestaande personeelsplan(nen) actualiseren 3,8 3 Vormingsprojecten op maat uitwerken en begeleiden 3,8 4 De opdracht, structuur, taken, processen en functies doorlichten en zonodig bijsturen (al of niet in het kader van BBB) 3,7 5 Werken aan een positief arbeidsklimaat (aanpak grensoverschrijdend gedrag,…) 3,5

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Aanzienlijk spanningsveld tussen  opstellen van proces- en personeelsplannen  daadwerkelijk implementeren ervan Theorie... en praktijk... Methodologisch opzet:  onderbouwde en objectieve personeelsbehoeftenbepaling  d.m.v. procesoptimalisatie en dynamische personeelsplanning in functie daarvan

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Proces- en personeelsplannen  dikwijls grote tijdsinvesteringen  dikwijls achterhaald door globale budgettaire beslissingen  leidend ambtenaren méér geresponsabiliseerd voor invulling personeelsbeleid  budgettaire omstandigheden echter niet bevorderlijk voor realiseren hiervan Dagelijkse praktijk:  branden blussen, niet in overeenstemming met doordachte personeelsplanning  beslissingen uitvoeren, strijdig met rationele personeelsinzet

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Budgettaire restricties  economisch gegeven dat uiteraard situatie niet vereenvoudigt  Wel een economisch “dwingende” realiteit Bijgevolg: interactie  procesplanning  personeelsplanning  personeelsbudget

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Uit te klaren: diverse aandachts- / knelpunten i.v.m. personeelsplanning  scherp stellen van budgettaire neutraliteit?  budgetconformiteit?  gestandaardiseerde (gemiddelde) loonkosten?  VTE-norm(en)?  vrijwaren van dynamisch karakter van plannen?  eenvoudige technieken en procedures voor actualiseren van plannen? ...

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Op basis van procesanalyse opgestelde personeelsplannen: zin en waarde? Op basis van procesanalyse opgestelde personeelsplannen: zin en waarde! Noodzaak: hier constructief en toekomstgericht werk van maken!

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Hoe? Nood aan duidelijke beslissing VR  wellicht implementeren in kader van BO met duidelijke randvoorwaarden  heldere en ondubbelzinnige besluitvorming en procedures:  wisselwerking budgettaire (personeels)ruimte dienstverlening en niveau uitgedrukt in procesplan personeelsbehoefte uitgedrukt in personeelsplan met dynamisch karakter

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 Personeelsbehoeftenbepaling Breed draagvlak nodig!  opinies?  suggesties? Dank u!