2. Eduscrum als activerende didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Differentiatie in de klas
HAVISTEN COMPETENT
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Presentatie schoolsysteem
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Werken naar onderwijsbehoeften
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© de vries business consultancy, 2008
LOB De VO-school als regisseur
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Symposium Differentiatie
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Onze doelen en visie in beeld
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Paragraaf drie en vier: incongruentie en dat/als constructie
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geïntegreerde schoolverbetering
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond vwo 5 21 september 2017
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Samenwerking die je vleugels geeft
Zomerschool TCC 2019.
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Transcript van de presentatie:

2. Eduscrum als activerende didactiek 1. Greijdanus College 2. Eduscrum als activerende didactiek 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten en de betrokkenheid van leerlingen (www.eduscrum.nl) Leerlingen werken in groepjes van 4 personen die ze zelf gevormd hebben op grond van leerlingkwaliteiten. Groepjes ontvangen een overzicht van doelstellingen en van lesactiviteiten. Groepjes plannen de activiteiten zelf op een scrumbord. De lesactiviteiten zijn opgedeeld in overzichtelijke sprints van max. 2 weken. Na elke sprint vindt een tussenoplevering plaats (= review). Leerlingen ontvangen feedback waarmee ze zichzelf vakinhoudelijk en procesmatig kunnen verbeteren. Na ca. 3 sprints volgt de toets. 4. Aanleiding voor de interventie (WHY) Time-on-task bij NLT was onvoldoende hoog. Geven van gerichte feedback was lastig omdat soms niet helder was waar de leerlingen precies mee bezig waren. Met behulp van de heldere en activerende Eduscrum-didactiek willen we de effectiviteit van de lessen vergroten. De Eduscrum-didactiek stimuleert het geven van feedback op verschillende niveaus: Leerling-leerling Leerling-docent Docent-leerling Docent-docent Feedback is een speerpunt uit onze onderwijsvisie. 5. Proces (HOW) We hebben een Eduscrum-cursus gevolgd. We hebben de Eduscrum-didactiek geïntroduceerd in 4 Havo, 5 Havo en 6 Vwo. Ervaringen gerapporteerd aan MT, teamvergadering en op een studiedag voor het hele team. Volgend jaar gaan meer docenten aan de gang met Eduscrum. 6. Resultaat van de interventie (WHAT) Leerlingen reageren enthousiast: Eigenaarschap door heldere doelstellingen en door eigen verantwoordelijkheid voor planning. Leerlingen geven aan niet eerder zo hard gewerkt te hebben. Docenten zien op het scrumbord meteen waarmee leerlingen bezig zijn. Geven van gerichte feedback is eenvoudiger. Review werkt motiverend. Leerling heeft beter in beeld wat er verwacht wordt. Time-on-task is hoger. MT en collega ’s zeer geïnteresseerd in Eduscrum-didactiek. 7. Leerervaring (WOW) Topervaring was dat we met twee docenten gelijktijdig en intensief bezig waren met de introductie van de Eduscrum-didactiek. Dat is zeer stimulerend. Meedoen aan Teach & Learn geeft een positieve, externe druk waardoor je doorzet op de ingeslagen weg. Gewoon beginnen en tijdens het proces aanpassingen doen werkt in het onderwijs. Kortom: “Klaar, schiet, richt” als interventiemethodiek werkt. 8. Samenhang met het ontwikkelmodel De gekozen interventie past goed bij de onderwijsvisie bij de school. Het ontwikkelmodel en de overige materialen hebben ons geholpen om in beeld te krijgen waar we staan. Als docenten, maar ook als school. De materialen dagen uit tot nadenken over aanpak, over de interne communicatie. Bovendien werd het gesprek tussen de verschillende sterkhouders bevorderd (docenten, MT). 9. Contactgegevens deelnemer Klaas Beute h.n.beute@greijdanus.nl Hans Vogelzang j.vogelzang@greijdanus.nl