Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Presentatie Praktijkscholen
De bolletjes naar rechts
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
STRATEGISCHE PLANNING
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Innovatie en stakeholders in VO
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Motivatie van de professional Willy Limpens
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Vakwerkplan bewegen & sport
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Evaluatie van een proces
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijke Stages
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Vensters voor Verantwoording Presentatie LEA 20 januari 2011.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Slagkracht met kwaliteit
Introductie OHSAS
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Sturen op veranderingen Schoolvo en Managementvenster
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Online marketing Expert (in een week)
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
Interne Communicatie in transitie bij Stichting Philadelphia Zorg Netwerkbijeenkomst VGN 11 maart 2008.
Kengetallen exporteren naar MMP
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kwaliteitvolgsysteem & Horizontale Verantwoording
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen Presentatie Utrecht, 12 oktober 2009 Kwaliteitscholen Oosthaven 59 2801 PE  Gouda Tel: 0182.50.91.30

Scholen worden meer en meer vergeleken ‘het kookboek voor horizontale verantwoording’ bestaat niet. Je zult zelf moeten uitvinden wat voor jouw schoolorganisatie de beste vorm en de beste werkwijze is. Dat zit niet in glossy boekjes of flitsende websites, niet in goed gevulde adviesraden of netwerkbijeenkomsten, maar het zit eerst en vooral in je eigen houding… en die van de overige werknemers.” De meeste scholenorganisaties beschikken al over veel bouwstenen: kwaliteitszorg, financiële planning, leerlingvolgsystemen, rudimentaire zelfevaluaties. Het gaat erom bestaande activiteiten en bouwstenen beter met elkaar te verbinden en in een perspectief te plaatsen. Verantwoorden is gedrag en houding van mensen en organisaties. Dat (= scholen met elkaar vergelijken) is informatief voor de deelnemers en hun ouders, maar het is vooral ook leerzaam voor de scholen zelf. Die kunnen zien hoe hun resultaten zich verhouden tot die van andere, waarmee ze zich willen vergelijken (benchmarking) (Frans de Vijlder)

Horizontaal Verticaal Intern Aan elkaar In teams Directie Bestuur Vormen van Verantwoording en kwaliteitszorg Horizontaal Verticaal Intern Aan elkaar In teams Directie Bestuur Extern Ouders Omgeving Bedrijven Toeleverende scholen Overheid / inspectie

- de overheid, inspectie - de branche zelf: vensters Verantwoording afleggen – aan wie? - de overheid, inspectie - de branche zelf: vensters - het bestuur: dashboards - Ouders en personeel: doelstellingen Let op: de relatie tussen horizontale verantwoording en kwaliteitszorg. Dat HIER VERDER

PDCA – beleid formuleren, controleren , evalueren en communiceren Doelstelling formuleren Strategisch beleid faciliteren Beleid communiceren Beleid uitvoeren Beleid controleren Beleid evalueren Maatregelen nemen Nieuwe doelstellingen formuleren door wie? Verantwoording geeft een impuls aan kwaliteitszorg en leidt tot verbetering van het onderwijs

Structuur presentatie Kwaliteitscholen www.kwaliteitscholen.nl Stap 1: Snelle scan door internettoepassing (onderzoeken, faq, inspectie, dashboard) Stap 2: Onderzoek activeren (Vensters ouders) Stap 3: Deelnemers selecteren (Vensters ouders) Stap 4: Vraag toevoegen, zie Toon voorbeeld Stap 5: Rechten instellen Stap 6: Inloggen en onderzoek invullen als leerling Stap 7: Resultaten bekijken via rapportfunctie, ook laten zien van LT en OT Stap 8: Evaluatie intern en extern - Vensters Stap 9: Website laten zien: http://www.kwaliteitscholen.nl/kwaliteitsite/kwaliteitscholen/html/general.asp?PID=126 Stap 10: Mogelijkheden CMS Vensters laten zien: inlog Vensters, daarna specifieke toelichtingen .

20 indicatoren van Vensters U kunt zowel de decentrale als de centrale indicatoren toelichten en verklaren.

Doelstellingen formuleren & faciliteren Eén integraal systeem voor strategie, beleid, kwaliteitscontrole en communicatie Doelstellingen formuleren & faciliteren Plannen Communiceren Controleren Evalueren Verantwoorden Dashboard - school Dashboard - team Dashboard - individueel Vensters voor Verantwoording Waarderingskader Inspectie Data Informatie Kennis Wijsheid Gedrag Dashboards Rapportages Waarderingskader Bekwaamheidsdossiers Planmodule Onderzoeksmodule Kwaliteitscholen Dialoog leerlingen, personeel, ouders etc Administratie Vensters voor Verantwoording

Introduceren Vensters voor Verantwoording Kies voor een geïntegreerde aanpak van Kwaliteitszorg en Verantwoording. (integreer horizontale en verticale verantwoording) Kies voor een tweesporenbeleid: plannen & uitvoeren, zelfreflectie en dialoog; verbeteren en rekenschap afleggen; mens en omgeving; identiteit en imago. Maak de medewerkers zelf verantwoordelijk voor de Vensters-communicatie. Benoem op elke school een verantwoordelijke (en uitvoerende) voor het kwaliteitsbeleid. Laat bestuur en school gezamenlijk de informatiebehoefte en kengetallen inventariseren, formuleer de doelstellingen SMART. (ga uit van de missie; SWOT-analyse; KSF’en; pi’s) Gebruik dezelfde kengetallen in keteninformatie van bestuur t/m docent. Kies voor zowel top down als bottom up. De school evalueert cyclisch. (over de schoolidentiteit, maar ook van medewerkers) Houd het simpel, begin niet te groot. Bedenk wat de juridische consequenties zijn als je iets wel/niet doet. Bedenk dat zowel Horizontaal als Verticaal verantwoorden ook ingezet wordt voor marketing en externe (en interne) communicatie.