Basis communicatieplan Communicatie als middel!
Communicatieplan Het begint bij het bepalen van: WAT: De boodschap(pen) WIE: De doelgroepen die de boodschappen ontvangen HOE: De media die de boodschappen overdragen WANNEER: De frequentie waarmee de boodschappen verzonden worden
Bepaal je doelgroep Wie is/zijn je doelgroep(en): Wie wil je bereiken? Wat weten ze al (van het onderwerp)? Wat (zouden) ze moeten weten? In de communicatiestrategie stel je per doelgroep vast: Kennis: wat weten ze van het onderwerp? Houding: wat vinden ze ervan? Gedrag: hoe stellen ze zich op? Doelstellingen: wat willen wij dat ze weten, vinden en doen?
De communicatie cyclus Wie & waarom Communiceer Verder? Wat & hoe Next Steps Wanneer Probleem Oplossing & Feedback Breng Boodschap Verkrijg Feedback Bron: Cap Gemini
De communicatiecyclus begint bij de planning: Wie/Waarom: doelgroep en doel Wat/ Hoe: de inhoud en de wijze waarop Wanneer: op welke momenten Boodschap: breng de boodschap en verken hoe die is overgekomen Feedback: Bepaal wat er bijgesteld moet worden Volgende stap: Bepaal wat er verder nog nodig is