FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Voorjaarsbijeenkomst DPU Vernieuwend welzijn en onze bijdrage. Diaconaal Platform Utrecht.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
BELEIDSPLAN 2012 –  Bestuurlijke taken  Bestuur en vrijwilligers  Ouderenbeleid  Communicatie en PR  Scholing.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
College 5 Ethiek en business.
Hoe Fair Trade en duurzame handel communiceren? Acties in het kader van sensibilisatie rond Fair Trade, duurzame handel en de Week van de Fair Trade.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
BROEDERLIJK DELEN KOFFIESTOP Vrijdag 18 maart 2011.
Wat verkopen ze. Wat verkopen ze Fair Trade & Kinderarbeid Fairtrade zet zich in om kinderarbeid te bestrijden en te voorkomen. Fairtrade coöperaties.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
OVSG, de gemeente maakt school
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Leerling Ik ben … jaar en woon in ….
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Wim Lybaert Panelgesprek Geert Gommers Velt – diensthoofd Kennis
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Label “Erkend Verkooppunt Hoeveproducten”
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Beste BOEBS-trekker, Na het invullen van het invulformulier gemeenteprofiel en eventueel ook de checklist voor een leeftijdsvriendelijke gemeente, kan.
FairTradeGemeente.
Engagementen voor onze vormelingen in St.Bavo Boechout… waarom? Kinderen laten kennis maken met parochie als brede samenleving. Vrijwilligerswerk is basis.
Potverdorie, eet normaal!
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
FairTradeGemeente.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Impact van de multifunctionele landbouw Meer arbeidsplezier (contact, afwisseling, uitdaging, waardering) Bijdrage aan regionale economie: Kopen gemiddeld.
Inhoud: 1. Eerlijke Handel 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS 2.2 Onze organisatie 2.3 Onze partnercriteria 3. Onze producenten.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Samenvatting Spel Mondiaal Beleid AV AROSA – 8 december 2015.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
De provincies gaan lokaal
Programma 13:30 – 14:00 Inloop 14:00 – 14:20 Henk Zandvliet: terugblik 2016 & blik :20 – 15:30 Jochum Veerman: criteria en verdiepingsplan Scenario’s.
Mobiliteit: een studie van SD Worx
de Korte Keten duurt het Langst
Nadere uitleg gewenst()
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
De kracht van de Fietsersbond
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Noord 19 april 2018
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Zuid 12 april 2018
Transcript van de presentatie:

FairTradeGemeente

Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden

FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.

Criteria voor de titel 1.Het lokale bestuur 2.Winkels en horecazaken 3.Bedrijven, scholen en organisaties 4.Media-aandacht en bevolkingssteun 5.Lokale trekkersgroep 6.Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten

Vrijwilligers Gemeentebestuur Lokale actoren (winkels, scholen, …) Burgers

1 FT ambassa- deurs 2 FT fans 3 FT communi -catie 4 FT straat 5 FT bestuur Vijf sterren na de titel

Vrijwilligers Gemeente- bestuur Lokale actoren (winkels, scholen, …) Burgers

Voorwaarde voor het behalen van een ster: Van een trekkersgroep wordt verwacht 1.ambassadeurs te vinden, 2.bekend te maken, 3.te decoreren en 4.in te zetten. We verwachten minstens 3 ambassadeurs (verschillende achtergronden) per gemeente (excl. trekkersgroepleden). 1 FT ambassa- deurs Ster 1: FairTradeAmbassadeur

Een ambassadeur is... Ofwel een persoon, ofwel een groep personen; Die een redelijke bijdrage levert aan de toename van kennis over en/of consumptie van Fair Trade en/of lokale duurzame voeding in de gemeente; Die zich persoonlijk, actief en vrijwillig inzet om de boodschap van Fair Trade mee uit te dragen; Hierbij een structureel engagement opneemt (niet eenmalig); En bereid is om inspirerend te zijn voor anderen (kan desgewenst aangesproken worden om infosessies te geven, is bereid om getuigenis op webpagina te laten plaatsen etc.) 1 FT ambassa- deurs Ster 1: FairTradeAmbassadeur

1 FT ambassa- deurs Ster 1: FairTradeAmbassadeur

Voorwaarde voor het behalen van een ster: 25% van de burgers kiest bewust voor Fair Trade – weten wat Fair Trade inhoudt + – minstens 4 keer per jaar bewust fairtradeproducten kopen/verbruiken). Minstens 2 verschillende activiteiten organiseren om 25% van de burgers tot zo’n fan te maken. 2 FT fans Ster 2: FairTradeFan

Onder deze ster verstaan we alle activiteiten die door een trekkersgroep en/of ambassa- deurs georganiseerd worden met de bedoeling burgers te bereiken, en hen tot echte FairTradeFans te maken! De ambitie per gemeente is om 25% van de burgers tot fan uit te roepen. Bijv. Arendonk telt inwoners. De trekkers-groep dient dus FairTrade- Fans te bereiken! 2 FT fans Ster 2: FairTradeFan

2 FT fans Ster 2: FairTradeFan

2 FT fans Ster 2: FairTradeFan

Voorwaarde voor het behalen van een ster: Aantonen dat een aantal noemenswaardige communicatie-initiatieven werden ondernomen. 3 FT communi -catie Ster 3: FairTradeCommunicatie

-Acties die een trekkersgroep onderneemt om hun streven naar het engageren van zoveel mogelijk FairTradeFans kenbaar te maken. -Communicatie over het aantal fans/ambassadeurs -Een communicatieplan uitstippelen 3 FT communi -catie Ster 3: FairTradeCommunicatie

3 FT communi -catie Ster 3: FairTradeCommunicatie

Voorwaarde voor het behalen van een ster: minstens 30 huizen per straat (of wijk), of 70% van de huizen indien deze straat minder dan 30 huizen heeft ‘Deelnemen’ betekent dat die mensen zich herkennen als FairTradeFan (zie ster 1). Ze zijn ook bereid hun herkenning aan hun raam of voorgevel op te hangen. 4 FT straat Ster 4: FairTradeStraat

Een grote groep mensen in één keer engageert zich via de uitdaging ‘FairTradestraat’. = zoveel mogelijk mensen van één straat roepen zich uit tot FairTradeFans en worden samen een FairTradeStraat 4 FT straat Ster 4: FairTradeStraat

4 FT straat Ster 4: FairTradeStraat

Voorwaarde voor het behalen van een ster: Trekkersgroep geeft aan dat beleid goed bezig is via aantoonbare realisaties die na het behalen van de titel werden ondernomen i.k.v. een beleidsmatig engagement voor FairTradeGemeente. Ga in dialoog met je regiobegeleider over hoe je gemeente vandaag inzet op FairTrade. Meld ons jouw kwalitatieve beoordeling, en behaal je ster! 5 FT bestuur Ster 5: FairTradeBestuur

Deze laatste ster is een belangrijke verdieping van het initiële criterium 1 van de campagne 1.0. Deze ster gaat verder dan het aanbieden van fairtrade-producten op de gemeente, maar behelst vooral het beleidsmatig blijven inzetten op Fair Trade. 5 FT bestuur Ster 5: FairTradeBestuur

Contact Marieke Coördinator Regiobegeleider West-Vlaanderen 0492/ / Koen Regiobegeleider Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Limburg 0492/