Bases of Competition Shift

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

situationeel leiderschap
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Menno Karres Lead Auditor
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Verder met de persoonlijke aanpak
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Professioneel sturen.
Aanpak voor een top team
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
De nieuwe werkelijkheid
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
De relatie tussen logistiek en veiligheid
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Leiderschap.
Hogescholen in Dialoog
Ontwerpprojecten Competenties
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
COMPETENTIEONTWIKKELING
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
ICT in een dynamische context
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Reflecteren en een knoop
Bouwdag Ouderenzorg: Innovatie: van beheersen naar stimuleren ► Innovatie van produkten en diensten, want steeds meer marktwerking! ► Innovatie van managementstijl,
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Betrokkenheid op de werkvloer
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
ArchiValue: de APG-Case
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eerstejaarsproblemen
Evenwicht in sturing.
Het Rijk van Koning Klant
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Business en IT Consulting
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Participerend Leiderschap
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Werkgevers wendbaar aan de slag
De collectieve ambitie
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Bases of Competition Shift (Arthur Andersen, 1997)

VERTICALE REGELS EN PROCEDURES balanced score card werkvoorschriften en protocollen tijdschrijfsystemen aan- en afwezigheidsregistraties vakantiekaarten afdelingsbudgetten begrotingsrealisatieoverzichten groepsplannen voortgangsrapportages functioneringsgesprekken reisaanvraagformulieren reisdeclaratieprocedures inkoopbonnen en verantwoordings-richtlijnen regels voor het bezoeken van congressen, symposia, studiebijeenkomsten regelingen voor het ontvangen en begeleiden van bezoekers richtlijnen voor het spreken met de pers sleutelprocedures tekenbevoegdheden parkeer(plaats)regelingen arbo-rapportages salarissystemen met toepassingsaanwijzingen normgetallen voor aantal boeken, kopieën, secretaressen, cateraars e.d. per f.t.e. kerstkaart verzendingsprocedures macro’s voor brieven, verslagen, rapporten, slides taakomschrijvingen meldingsprocedures voor van alles en nog wat relatiemanagement richtlijnen kwaliteitsrichtlijnen en ISO 9000-circussen procedures voor het ‘leegschudden van het hoofd’ in databases

DYNAMIEK IN DE ADVANCED ECONOMIES Casino Society (Castells, 1998) toename snelheid toename DESTEPA- complexiteit van ontwikkelingen interacties Kenniswerkers op de vloer missie, visie, collectieve ambitie leergelegenheid efficiency EN innovatie

KENNISDELINGS- EN LEERBARRIÈRES. Onvoldoende collectieve ambitie (“Ik heb geen zin om mijn kennis met anderen te delen. Wat schiet ik daarmee op?) Kennis delen wordt niet beloond; materieel of immaterieel. Te weinig tijd om kennis te delen; te weinig tijd om te leren (te veel efficiency-drives; te weinig redundancy; geen projectnummer voor kennisdeling) Te weinig ruimte voor zelfsturende teams en zelfsturende professionals (t.b.v. double-loop learning, innovatie) Te veel aandacht voor kwaliteitsmanagement (= alleen single-loop learning: hetzelfde steeds beter doen) Positiemacht is belangrijker dan deskundigheidsmacht. (= politieke organisatie) De mensen werken in geïsoleerde of sociaal arme omgevingen. (- “Ik ontmoet niet zoveel mensen waarmee ik mijn kennis kan delen”) (- “Ik wist niet dat anderen behoefte hebben aan mijn kennis”). Gebrekkige ICT-infrastructuur.

HET RENDEMENT VAN INVESTERINGEN IN KENNISDELING Het gevraagde antwoord of de gewenste oplossing kan sneller gepro- duceerd worden (time-to-everything) Minder kans op fouten die het gevolg zijn van een te monodiscipli- naire aanpak (tunnelvisie; one-track-mind) Meer kans op innovaties als gevolg van het (toevallig) ontdekken van Neue Kombinationen Hetzelfde wiel zal minder vaak opnieuw uitgevonden worden (winst = uren x tarief) Superspecialisatie brengt minder risico’s met zich mee; kennis over afgestoten vakgebiedsdelen blijft beschikbaar Betrokkenheid bij en interesse in elkaars werk wordt gestimuleerd Meer mogelijkheden om te leren

T-PROFIEL ter voorkoming van persoonlijke verkokering a.g.v. superspecialisering 1 of 2 aanvullende disciplines op basisniveau breed leren diep leren (state-of-the-art) superspecialisme Neue Kombinationen SKF Engineering & Research Centre Eerste 4-5 jaar: 100% in eigen (super)specialisme Daarna (maximale variant): * 40% met eigen (super)specialisme in monodisciplinaire afdeling, (efficiency) * 30% met eigen (super)specialisme in ‘vreemde’ afdeling, (innovatie) * 30% ontwikkeling van een nieuwe, aanvullende discipline in een daarin gespecialiseerde afdeling, (leren)

DE ONTWIKKELINGSFASEN VAN DE PROFESSIONAL deskundig- heidsnivo meester 20% I-profs gezel gezel 80% I-(en R-)profs leerling leerling leeftijd MAX MIN MAX Relevantie van protocollen

TRIPLE LADDER (wetenschappelijk) adviseur trainee junior medior senior START (wetenschappelijk) adviseur trainee junior medior senior project- of opdrachtleider groepsleider/ 1st line supervisor topspecialist/ research fellow managing director sector manager director customer relations accountmanager management lijn commerciële lijn professionele lijn zij werken in de hypertextstructuur

ENKELE KENMERKEN VAN EEN GOEDE PROFESSIONAL Een goede professional is iemand die blijft beschikken over state-of-the-art kennis (die dus geleerd heeft snel te leren) die het vak verder brengt, die innoveert die zijn kennis deelt met anderen binnen en buiten de organisatie, gedreven door zijn betrokkenheid bij de organisatie c.q. de maatschappij die klanten, patiënten, burgers kan inspireren of overtuigen om zijn kennis toe te passen. (nodig: sociaal-communicatieve en adviesvaardigheden; E=K*A).

K=f(I.EVA) MANIFESTEERT ZICH IN GEDRAG WILLEN KUNNEN Wat wil ik? (motivaties, intenties) ATTITUDE Wat kan ik? (technische capaciteiten) VAARDIGHEDEN GEDRAG = ACTIE KENNEN MOGEN Wat weet ik over deze situatie? context-relevante INFORMATIE EN ERVARING Wat mag ik in deze situatie? INFORMATIE over lokale waarden en normen

KENNIS EN COMPETENTIE KENNIS: het persoonlijk vermogen om een bepaalde taak uit te voeren dat vermogen kan gezien worden als een configuratie van Informatie, Ervaringen, Vaardigheden en Attitude; K = f(I*EVA) Kennis is objectief (ist) Focus is het individu COMPETENTIE: de KENNIS die een individu of groep nodig heeft om in een gegeven situatie een bepaalde taak GOED (effectief en efficiënt) uit te kunnen voeren. Competentie is normatief en dus subjectief (soll) Focus: van organisatie via afdeling naar medewerker (top down)

DE LERENDE ORGANISATIE leren van het verleden: (virtuele) archieven, heldenverhalen leren van de concurrent: business & corporate intelligence, company gatekeepers, recepties leren van de klant: helpdesk, klantenpanels, consumentenonderzoek, evaluaties leren van onderzoek: R&D, kennisallianties b.v. met universiteiten, technology gatekeepers leren van deskundigen: meester-gezel relaties, opleidings- en trainingsprogramma’s leren van elkaar: best practices, bureau ‘lessons learned’, intervisie, workshops, CoP’s leren van jezelf: reflecteren, experimenteren, doelen stellen (uitdagingen aangaan) leren van de organisatie: ter discussie stellen van regels en procedures

3 TYPEN KENNIS INFORMATIE SYSTEMEN CONTENT SYSTEMEN hoofd leegschudden in database voor onbekende gebruiker INDEX SYSTEMEN yellow-page systemen die aangeven wie welke kennis heeft t.b.v. analoge communicatie best of both worlds JIT INFO PRODUCTIESYSTEMEN CoP’s geven real-time, on-line antwoord aan bekende klant

LEIDERSCHAP en KM Relativeer planning & control ten gunste van het denken in scenario’s. Stuur op efficiency EN innovatie EN customer intimacy. Investeer in de participatieve ontwikkeling van een collectieve ambitie en vertrouw op de kennis en loyaliteit van de professionals. Biedt kenniswerkers regelmatig een podium voor kennisdeling. Voer als beoordelingscriterium in: deelt kennis met anderen en draagt bij aan ontkokering en ontgrenzing Zorg voor leergelegenheid en de ontwikkeling van kenniswerkers met een T-profiel. ICT: verwacht meer van index (yellow pages) dan van content-systemen. Stimuleer het werken in meester-gezel en gezel-leerling relaties.

ZONDER KENNISDELING GEEN INNOVATIE samenvatting 1. In KIO’s gaat het om efficiency èn innovatie. Daarom is QM èn KM nodig. 2. Zonder Neue Kombinationen geen innovatie en zonder kennisdeling geen Neue Kombinationen. Daarom moet kennis gedeeld worden. 3. Stimuleer kennisdeling door: - het creëren van een collectieve ambitie - het belonen van kennisdeling - het toepassen van ICT - het werken in meester-gezel relaties - het faciliteren van communities of practice 4. Compenseer de steeds korter wordende halfwaardetijd van kennis door: - het bieden van leergelegenheid - het toestaan van superspecialisatie - het bevorderen van mid life studies