Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Door goede gesprekken groeien
Werkgroep Lokale Belangenbehartiging. Lokale belangenbehartiging op gemeentelijk niveau Inkomen, Mobiliteit, Welzijn, Wonen en Zorg  Resultaat VBOB –
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Ouders en Kinderen Centraal
Project 10 puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Jaarlijkse terugkomdag 17 juni 2008.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Welkom.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Visie Mensontwikkeling WSD
Jeugdgroepen op straat
Logical Framework Approach
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Wat is een communicatieplan?
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Harmonisatieplannen kabinet
NME: kiezen, leren, meedoen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Jongeren Preventie Team
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
“Let’s talk about you & me”
Datum Naam school Naam presentator
Stichting Brouwershuis ‘Ruimte voor Iedereen’ Stichting Brouwershuis Roel Baas, 27 juni 2007.
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Naar een e-depot voor Overijssel E-depot Overijssel / 2 oktober 2013 Aanleiding Wat gaan we doen? Hoe ver zijn we? En hoe nu verder?
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
IKC Klarendal.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Woonservicegebieden De Heumense aanpak. Opbouw presentatie Algemeen De gemeente Heumen Samenwerking “Welzijn, wonen en zorg” sinds 2003 Resultaten.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Begeleiding bij Werkplekleren
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Actie plan zorgzame samenleving
Niet praten over maar met burgers en cliënten
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
OGI Een datamuur in de klas.
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Pilot Luchtkwaliteit en Geluid in Schiedam
Transcript van de presentatie:

Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie

Projectgroepen

Landelijk meetmoment en registratie PLAN 6 Doel: Het opzetten van een pilot met als doel te onderzoeken of een jaarlijks landelijk meetmoment zwemvaardigheid onder basisschoolleerlingen wenselijk is. –Indien gewenst: wat is de beste aanpak? –Is centrale registratie van de geconstateerde zwemvaardigheid wenselijk? –Is deze registratie te koppelen aan reeds bestaande methodieken of systemen? Doel complementair: –Motorische ontwikkeling en vaardigheid –Mee kunnen en mogen doen aan activiteiten –Ondersteuning op maat –Vroegsignalering

Aanleiding Onvoldoende inzicht in de zwemvaardigheid van kinderen bij het verlaten van de basisschool Niet in staat te onderbouwen welk effect zwemvaardigheid heeft op het welbevinden van kinderen Centrale registratie van motorische ontwikkeling vindt nog niet plaats

Projectgroep Is samengesteld naar aanleiding van kick-off oktober 2007 –WAT willen we weten? –Van WIE? –HOE gaan we meten? Constatering –Onvoldoende inzicht in wat bekend is bij verschillende partijen

Werkgroep Uitgangspunt werkgroep: –Zwemvaardig = in bezit van Zwem ABC Lijst opgesteld van partijen met relevante informatie Inventarisatie bij partijen Laten leiden door vijf vragen

Vijf vragen (1) Wie heeft diploma’s A, B en of C, op welke leeftijd en langs welke weg verkregen? Wie heeft die diploma’s niet en waarom niet? –Landelijk vrij veel informatie wordt verzameld (NPZ-SCP) –Landelijke trends in alle facetten van zwemvaardigheid –Waar verschillen naar inkomen en etniciteit –Lokaal feitelijk en globaal –GGD stellen vragen over zwemvaardigheid

Vijf vragen (2) Welke rollen spelen aanbodsfactoren als schoolzwemmen en vangnetregelingen in de mate en het tempo waarin kinderen zwemvaardig zijn geworden? –Onderzoek SCP bevat onbenutte mogelijkheden –Nagaan verschillen gemeenten met c.q. zonder schoolzwemmen –Idem vangnetgemeenten –Koppeling kenmerken ouders, buurt en wijk –Effectieve groepsgrootte

Vijf vragen (3) Wat is de rol van zwemlesvragers? Hoe kijken zij aan tegen de noodzaak en de wenselijkheid om Zwem ABC te halen en hoe ervaren en beleven zij de zwemlessen? –Weinig tot niets bekend –Geen onderzoek naar beleving –Doorgaan voor Zwem-B en –C –Plan 5

Vijf vragen (4) Hoe wordt in het veld aangekeken tegen het belang van zwemvaardigheid? –Weinig tot niets bekend –Zorgwekkend diplomabezit leidt bij enkele gemeenten tot actie –Niet breed gedragen

Vijf vragen (5) Hoe frequent wordt gezwommen na het behalen van diploma’s? –Zwemvaardigheid dient op peil te blijven –SCP verschaft redelijk basismateriaal –Haakt in op frequentie –Niet op hoe gezwommen wordt (fanatiek, serieus, relatie zwemvaardigheidsverleden)

De volgende zaken worden uitgewerkt GGD’s stimuleren meer te doen met thema zwemvaardigheid Ontwikkeling lokaal instrument meting beleving en verbeterpunten Ontwikkeling instrument om draagvlak gemeenten, scholen, BSO’s te meten, zowel lokaal als nationaal Analyse van SCP en NPZ gegevens aangaande meerwaarde schoolzwemmen en vangnetregelingen Landelijk onderzoek naar zwemgedrag van kinderen en volwassenen

Dank voor uw aandacht