De Eigen Wijze eEn andere manier van werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
De ontwikkeling van de 7 competenties
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Sollicitatiegesprek.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Het werken met portfolio
2. Eduscrum als activerende didactiek
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Return to Sender.
Jij en de wereld om je heen
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Een online dagboek van en door de groep.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Onze doelen en visie in beeld
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wat is DRAMA??.
Passend onderwijs.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

De Eigen Wijze eEn andere manier van werken Stefan Rutenfrans en Thimo Jansen Werkplaats Kindergemeenschap

De Eigen Wijze Wat is het? Mogelijke werkvormen Doelen Eigen Wijze EW administreren filmpje fotosynthese Promotiefilmpje

Klein beginnen met Eigen Wijze 1 Opdracht op Eigen Wijze 1 Hoofdstuk op Eigen Wijze Toepassen in 1 klas Alleen voor sterke leerlingen Alleen voor zwakke leerlingen Alleen voor vrijwilligers

Eigen Wijze en visie WP Van de website: “Ons onderwijs - werkplaatsleren noemen we dat - wordt gekenmerkt door samenwerking van werkers en medewerkers en is gericht op eigen initiatief en actief handelen van werkers in hun eigen leerproces en het eigen leren.” 4 pijlers WP onderwijs: Samenwerken, presenteren, reflecteren, zelfstandig werken

Voorbereiding Tijdsinvestering Aantal eindproducten Werkvormen bepalen Aanleverprocedure Laten meetellen voor rapport? EW administreren DWP VWO 6

Voorbereiding Beoordeling Normering Documenten aanpassen Aanbieden te gebruiken documenten EW administreren DWP VWO 6

Eigen Wijze uitleggen aan leerlingen Wat is werken op Eigen Wijze? Doelen toelichten Werkplan uitleggen Werkinstructies aanbieden Inleverprocedure werkplan Intekenen presentaties / digitale so’s Intekenformulier DWP VWO 6

Beoordelen werkplannen Meest voorkomende fouten Feedback geven Werkplannen laten verbeteren Werkplannen overzetten naar tabel EW administreren DWP VWO 6

Peer review Waarom peer review? Organisatie Beschikbaar maken eindproducten Zie DVD voor materiaal peer review DWP VWO 6

Beoordelen en begeleiden - inhoud - vorm - proces Administreren van resultaten Terugkoppelen resultaten EW administreren

Stimuleren variatie in werkvormen Bijzondere werkvormen tonen Controle op aantal gekozen werkvormen EW administreren

Eigen Wijze in projectvorm Introductie Eigen Wijze leerlingen Introductie Eigen Wijze collega’s Start schooljaar Vakoverstijging Mee laten tellen voor het rapport? 1 a 2 dagen Voorbeeld Schoonheidsproject

Vragen Wie van jullie zou een vorm van Eigen Wijze toe willen passen op de eigen school? Hoe verwacht je dat kinderen daarop zullen reageren? Hoe verwacht je dat de schoolleiding hierop zal reageren? Hoe verwacht je dat collega’s erop zullen reageren?

Eigen Wijze bij jouw vak? Welke vragen moet je voor jezelf beantwoorden voordat je het werken op Eigen Wijze bij jouw vak zou kunnen toepassen?

De Eigen Wijze eEn andere manier van werken Stefan Rutenfrans en Thimo Jansen Werkplaats Kindergemeenschap