Kwalitatief onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Methoden van Onderzoek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Arousal, angst & stress Definities
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Sociologie als wetenschap
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
ZW : trillingen 6 WW.
Dag van het afstudeeronderzoek
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Human Dynamics.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Validiteit.
Coderen.
Analyseren in kwalitatief onderzoek Kwalon
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Ontwerpen van een onderzoek
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Onderzoeksvaardigheden
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Methoden in IDU week 2 Resumé vorige week
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Methoden in IDU Introductie Huishoudelijke zaken
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
WinMAX97 Geschikt voor: Inhoudsanalyse
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Gevalstudie – Case-Study
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Gevalstudie – Case-Study
Van data naar inzicht Verzamelen Opslag Interpreteren Zoeken & vinden
Transcript van de presentatie:

Kwalitatief onderzoek Data Alles Steekproefgrootte Exact aantal minder belangrijk Grotere n verhoogt betrouwbaarheid Meten / construct validiteit Verzamelen van voorbeelden Data-analyse Categorisering van observaties, thema’s, voorwaarden, ... Context en opeenvolging van thema’s Negative case analysis Hypothesen formuleren, nieuwe data toetsen aan voorlopige hypothese, zonodig hypothese aanpassen, ... (data  hypothese: inductief <> theorie  hypothese: deductief) Causale analyse Disjunctief model / conjunctief model QCA (qualitative causal analysis), booleaanse analyse, ...

Verloop van kwalitatief onderzoek Probleemstelling een observatie of vaststelling: “kdn doen weinig sport” onderzoeksvraag: oorzaken? hoe motiveren? doelstelling: verbetering van huidige toestand door promotie van fysieke aktiviteit Datacollectie diepteinterviews met 25 schoolkinderen Theorievorming Exploratiefase Specificatiefase Reductiefase Integratiefase

Theorievorming Exploratiefase (data leren kennen) 1ste codering (toekennen van nodes) eerste selektie van materiaal structureren van codes Specificatiefase (aktief werken met data en analyse) boomstructuur op punt stellen inhoudelijke betekenis van nodes zoeken verbanden (links) tussen nodes tekst en index searches definities (oa literatuur) en memo’s verwerken Reductiefase (centraal begrip van theorie bepalen) resultaten neerschrijven theorie bouwen Integratiefase (toetsen enkaderen van theorie) vergelijken met literatuur (ondersteuning / tegenstellingen)

Kwalitatief onderzoeksproces veel / complex Data collectie Voorstellen van data vroeger: teksten nu: schema’s, matrices, ... Datareductie selecteren focussen abstraheren transformeren Conclusies trekken en verifiëren patronen, verklaringen, mogelijke causale verbanden

Boomstructuur

Voorlopige theorie Beïnvloedende partijen Positieve of negatieve invloed Beïnvloedende factoren Plezier, spelvorm, afwisseling plagen, “win”-sfeer Ouders Coach Vriendjes Sfeer waarin gesport wordt zelfbeeld kind al dan niet houden van fysieke activiteit nu <> ambitie later

Software Text retrievers Textbase managers Code-and-retrieve programs zoeken op tekst Textbase managers idem + databank teksten Code-and-retrieve programs coderen van “chunks”+ zoeken Code-based theory builders idem + categorisatie, hoofdlijn ontdekken, memo’s, relaties leggen Conceptual Network builders netwerken van nodes (knopen) en links (relaties)

Kwalitatief onderzoek -- gevaren Onterecht idee “gemakkelijk onderzoek” Bestaand beeld van studieobject “theoretisch etnocentrisme” open staan voor nieuwe informatie literatuur tegenstrijdigheden “Verdrinken in materiaal