Airspace infringements LVNL-perspectief DGLM, 17 januari 2012 1
LVNL Scope TWR/APP service ACC service civiele sectoren tot FL 245 Mainport: Amsterdam Schiphol Airport - EHAM Rotterdam / The Hague Airport – EHRD Regional Unit: Maastricht Aachen Airport - EHBK Groningen Airport - EHGG ACC service civiele sectoren tot FL 245 FIS service: boven Noordzee en onder de SPL TMA
Inhoud Ervaringen 2010 +2011 LVNL Afhandeling airspace infringements Uitdaging !?
LVNL Ervaringen Algemene indruk: airspace infringments is #1 issue: Totaal 554 meldingen in 2010 en 2011 (25%) 6 ernstige incidenten 5 rond SPL 1 bij Maastricht jaarlijkse trend: maart tot september
Unit reports SPL RD ACC FIC BK GG
Verdeling over het jaar
Ernst van de voorvallen LVNL Schema Safety Significant Event - SSE
Domein
Airspace infringements EHAM 2010+2011 (t/m 17nov): 139 meldingen Vijf ernstige meldingen (allen 2010) Juni: 2 incidenten met paragliders bij eerste hete weekend > 30o C voor naderingen naar banen RWY 06 en 36R Augustus: 2 incidenten met VFR vluchten tijdens Sail 2010 voor naderingen baan 18R September: 1 incident met een Air Display nabij circuit Zandvoort met vliegtuig op downwind 18R Veel eenzijdige voorvallen met VFR vluchten als gevolg van verlies van situational awareness Verandering in Mode S transponder procedures in juni 2010
EHAM
EHRD 2010+2011 : 21 meldingen onder andere: hete luchtballon situational awareness coördinatie Mil
Airspace Violations Regional Unit 2010 +2011 Eelde (Groningen) & Beek (Maastricht) 5 april 2017 12
Airspace infringements RU 2010+2011 Regional Unit Airspace infringements RU 2010+2011 2009 2010 2011 Eelde 46 43 37 Beek 181 82 108 5 april 2017 13
Airspace infringements RU 2010+2011
Airspace design Groningen Regional Unit Airspace design Groningen
Airspace design Maastricht Regional Unit Airspace design Maastricht
Lokale initiatieven EHBK Regional Unit Lokale initiatieven EHBK Informatie naar Belgische & Duitse recreational aerodromes en authoriteiten; vliegers aanspreken Initiatief om een minder complex luchtruim te ontwerpen rond Maastricht, Geilenkirchen, Luik en Pampa shooting range (FAB) 5 april 2017
Mogelijke oorzaken Invoering transponderverplichting onder SPL TMA Regional Unit Mogelijke oorzaken Invoering transponderverplichting onder SPL TMA Aanpassingen luchtruimclassificatie Maastricht; Onvoldoende vliegervaring Gebruik van niet up-to-date kaarten; Inrichting luchtruim en geografische locatie Maastricht; Verwachting vliegers ten aanzien van FIS; Gebrekkige vluchtvoorbereiding; Gebruik GPS apparatuur tijdens VFR vlucht.
LVNL afhandeling airspace infringements Operationeel Vlieger is zelf verantwoordelijk voor vluchtuitvoering Bij detectie airspace infringement wordt vlieger op de RT gewaarschuwd en gevraagd naar intenties Afhankelijk van Mode A/C/S en voeren van RT Indien operationeel noodzakelijk wordt KLPD gewaarschuwd. Veiligheidsonderzoek Elk gemeld voorval wordt onderzocht ter lering tav veiligheid Wat is er gebeurd, ernst classificatie, hoe heeft het kunnen gebeuren, aanbevelingen Melding IVW LVNL meldt airspace infringements verplicht bij IVW Inspectie kan vlieger benaderen voor achterhalen oorzaak.
Wat willen we bereiken ?? Verbeteren veiligheid luchtruimgebruik voor alle gebruikers, door: Voorkomen van airspace infringements Verminderen van de ernst van airspace infringements
Vragen ?
Airspace Violations Maastricht 2010 Regional Unit Airspace Violations Maastricht 2010 5 april 2017 22
Airspace Violations Groningen 2010 Regional Unit Airspace Violations Groningen 2010 5 april 2017 23