De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim

Verwante presentaties


Presentatie over: "KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim"— Transcript van de presentatie:

1 KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim 15 maart 2019 Rene Zethof Analysebureau luchtvaartvoorvallen

2 Kader OVV OM ABL ILT LV Sector EASA ICAO I&W LV Politie DGLM
Infrastructuur en Waterstaat bestuursrechtelijke handhaving strafrechtelijke handhaving ABL verordening 376/2014 / is van toepassing met ingang van 15 november 2015, ICAO NL heeft het verdrag van Chicago ondertekend EASA Doet de type certificaties namens de lidstaten Verantwoordwoordelijk voor Luchtvaart wetgeving Uniformiteit toepassing binnen EU I&W: Infrastructuur en Waterstaat De beleidsontwikkeling, waarvoor de beleidsdirectoraten verantwoordelijk zijn. De uitvoering van het beleid, waarvoor Rijkswaterstaat verantwoordelijk is. De inspectie van de naleving van wetten, waarvoor de inspectie verantwoordelijk is. Welke taken heeft de luchtvaartpolitie? houdt toezicht in de lucht op burgerluchtvaart, sport- en reclamevliegtuigjes en ballonvaarders; stelt strafrechtelijke onderzoeken in naar luchtongevallen en incidenten. EASA ICAO

3 Filmpje Interception glider

4 Vliegbeweging CBS kleine luchthavens (excl
Vliegbeweging CBS kleine luchthavens (excl. Zweefvliegtuigen en Paragliders) ~ / gliders ~ jaarlijks Werkgroep Airspace Infringements / jaarlijkse reductie AI 20%

5 Duidelijke seizoens-trend
Betreft bemande luchtvaart (exclusief Drones)

6 Luchtruimschendingen naar type luchtruim (2017)
totaal 2017: 332 CTA: Para jump aircraft climbs outside assigned area 6 Coordination issues adjecent ATM center 7 TMA: veel GA nauwelijks gliders TGB Alpha / Drenthe In zweefvliegtuigen meestal Motorzwevers maar aantal zwevers (oa Eelde)

7 Voorbeelden van infringements
Schiphol Control zone 2 maal ernstig incident Zweefvliegtuig Notam niet gelezen  Infringement / Airprox Zweefvliegtuigen Transponder zonder mode C Zweefvliegtuig in Para gebied Fotovlucht boven lierbaan Twee paragliders in het naderingsgebied van Schiphol (TMA) Veelal feit zonder oorzaak Zonder waardeoordeel Vooral lering uit trekken

8 Voorbeeld van een inhoudelijke melding AI
737 flying at 5000 feet, crew reported AIRPROX (glider) Glider was not seen by ATC, possibly glider was not operating TRANSPONDER. Operator comment: Potential for collision because of glider plane deviating from ATM regulation by not using a transponder. Both ATC and the subject aircraft were not aware of the glider being close to the flight path with radar vectors. Scattered clouds between FL070 and FL050 made it impossible to see the glider while descending as the glider was just below the cloud base. The crew missed the glider by approximately 2km, while descending through its altitude at 5000ft. ATC was informed by the crew and mentioned to file an ASR as well. The reporter suggests to check gliders on their use of transponder, close to the CTR especially. ATC ‘ziet’ dus geen zweefvliegtuigen en kan dus ook niet waarschuwen

9 Veel gemeld door derden (verkeersleiding)
ABL ontvangt jaarlijks rond de voorvallen Kleine luchtvaart ongeveer 700 voorvallen

10

11 Afstudeeronderzoek Airspace infringements
Vraag: “Wat zijn de mogelijke oorzaken en omstandigheden van de airspace infringements in het Nederlandse luchtruim tijdens de jaren 2013 en 2014 en welke maatregelen kunnen aan de hand van de resultaten genomen worden om het aantal airspace infringements te verminderen?”

12 Algemeen onderzoek

13 Plaatje Belgische Autoriteiten
Interpretation: These graphs show the pilot experience in relation to the causes of the infringement. The horizontal line indicates the average experience of all the pilots that were involved in an infringement, while the columns show the average for all pilots that indicated that specific cause. Less experienced pilots encounter more navigation errors, problems interpreting the airspace and distraction. While more experienced pilots commit infringements more when confronted with deteriorating weather or by using the wrong frequencies. Distraction due to other tasks is a contributing factor for all pilots.

14 Suggesties ter verbetering
Algemeen onderzoek Suggesties ter verbetering Aeronautical Information System (AIS) verbeteren (aantal: 36) Het overzichtelijker maken van de kaarten en het beter presenteren van informatie uit de NOTAM Complexiteit luchtruim verminderen (aantal: 39) Luchtverkeersleidingdiensten (aantal: 19) Proactief contact opnemen met de vlieger, alvorens het luchtvaartuig het gecontroleerde luchtruim binnen vliegt.

15 Safety Culture Just Culture Learning Culture Reporting Culture
ABL verordening 376/2014 / is van toepassing met ingang van 15 november 2015, Artikel 1 Lid 2.Het enige doel dat met de melding van voorvallen wordt beoogd, is ongevallen en incidenten te voorkomen en niet de schuld of aansprakelijkheid vast te stellen. Artikel 3 1.Deze verordening stelt regels vast betreffende: a)de melding van voorvallen die een luchtvaartuig, de inzittenden, andere personen of voor de vluchtuitvoering relevante uitrusting of installaties in gevaar brengen, of althans in gevaar zouden brengen indien ze niet zouden worden gecorrigeerd of ondervangen; en de melding van andere in dat verband relevante veiligheidsgerelateerde informatie; b) de analyse en follow-upacties met betrekking tot gemelde voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie; c) de bescherming van luchtvaartprofessionals; d) het gepast gebruik van verzamelde veiligheidsinformatie; e) het opnemen van informatie in het Europees centraal register, en f)het verspreiden van geanonimiseerde informatie onder belanghebbenden, met het doel die belanghebbenden te voorzien van de informatie die zij nodig hebben om de luchtvaartveiligheid te verbeteren. 2.Deze verordening is van toepassing op voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie met betrekking tot burgerluchtvaartuigen, met uitzondering van de luchtvaartuigen bedoeld in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 216/2008. De lidstaten kunnen besluiten deze verordening ook toe te passen op voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie met betrekking tot luchtvaartuigen als bedoeld in bijlage II bij die verordening.

16 Just Culture Grenzen van (on)toelaatbaar gedrag Grof nalatig
uitglijders Schendingen Opzet omissies fouten Wet Management Statement in safety Policy Wet Het enige doel van melden is het verbeteren van de veiligheid Huis van klokkenluiders Betrokkenheid GA Casus overleg: Justitie & sector Vervolging uitzonderlijk Eventueel zelf aangifte doen Aanwijzing opsporing en vervolging bij melding van voorvallen in de burgerluchtvaart Algemeen vervolgingsbeleid t.a.v. de luchtvaart In beginsel wordt alleen vervolging ingesteld bij ongevallen, ernstige incidenten (bijna-ongevallen), ernstige gevaarzetting en stelselmatige overtredingen, veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid. Procedures en proactief management Procedures en proactief management

17 Ambitie kleine Luchtvaart
Aantal voorvallen kleine en grote luchtvaart in perspectief geplaatst Er gebeurd veel meer dan word gemeld

18 Verbinding Doel samen werken aan veiligheid! Uitdaging:
Hoe kunnen we elkaar versterken Hoe kunnen we met elkaar het meldproces in de markt zetten Hoe bereiken we de mensen Hoe kunnen we verleiden Hoe kunnen we weerstand omzetten in positiviteit ILT meldformulier Convenant met de KNVvL Volg ons op Angst tegen gaan Whats in it for me


Download ppt "KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim"

Verwante presentaties


Ads door Google