Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Advertisements

The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
ERASMUS, Infodag, Brussel, 22 mei 2012 Magda Kirsch – Yves Beernaert: Educonsult Erasmus infodag– Brussel 22 mei VLINDER: VLAAMSE INDICATOREN VOOR.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De deelnemers over 16 stellingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Huidige pagina.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
Historiek Voka Voka is het samenwerkingsverband tussen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht Kamers van Koophandel in Vlaanderen. Voka bundelt.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Internationalisering in po en vo
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Duitse Taal en Cultuur in het MBO Duitsland als Handelspartner Niels Koekoek 21 september Euregioforum.
Crossing borders with ROC Flevoland Internationale activiteiten
Internationale activiteiten Crossing borders with ROC Flevoland.
Crossing borders with ROC Flevoland Internationale activiteiten
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Nijmegen, 9 december 2014.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Het belang van export en internationaal ondernemen Growth Masterclass Port4Growth 26 juni 2014.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Ondernemen voor de toekomst
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Transcript van de presentatie:

Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs ? Hakima El Meziane Adviseur kenniscentrum Voka VEV 13/03/2010

Voka titel 2 Menu  Voka VEV  Wat is het probleem?  Taalcompetenties op de arbeidsmarkt  Internationalisering in het hoger onderwijs  Ambities van Vlaanderen en andere landen  Wat stelt Voka voor?

Voka titel 3 Voka VEV  Voka is het Vlaams netwerk van ondernemingen, gevormd door  Voka - Vlaams Economisch Verbond en  Voka - Kamers van Koophandel.  vertegenwoordigt meer dan ondernemingen:  62 % van de toegevoegde waarde in Vlaanderen en  60 % van de private werkgelegenheid  meer dan mensen.  Voka werkt samen met 26 sectoren.

Voka titel 4 Wat is het probleem?  Meer globale economie waar Engels de voertaal is  Meertaligheid en interculturele competenties worden belangrijker

Voka titel 5 Wat is het probleem? Taalcompetenties voor de arbeidsmarkt  België is het meest geglobaliseerde land ter wereld.  Export en aantrekken van buitenlandse investeringen zijn van belang.  Export cijfers Vlaanderen:  exportratio van 100 porcent (BE 73%)  200 miljard uitvoer bij BBP van 201 miljard euro  70 % daarvan binnen de EU- 15  groeipotentieel naar de BRIC-landen (nu vooral diamant)

Voka titel 6 Wat is het probleem? Taalcompetenties voor de arbeidsmarkt  Geen studies in Vlaanderen over taalcompetenties - wel internationaal  Kennis vreemde talen vereist - niet enkel Engels  Vreemde talenkennis van belang voor levenslang leren  Groot belang buitenlandse ervaring tijdens studies of job  Brede taalcompetenties (attitudes) - niet enkel de zakelijke kant van een taal  Inlevingsvermogen in cultuur internationale partner

Voka titel 7 Wat is het probleem?  Waarom Engels in het hoger onderwijs?  Vlaamse studenten voorbereiden op de internationale arbeidsmarkt  Engels is de voertaal van wetenschappelijke publicaties:  90% prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften in het Engels  Vlaamse studenten laten deelnemen aan internationale uitwisselingsprojecten  Meer buitenlandse studenten aantrekken  Docenten aantrekken en ook Vlaamse studenten uitwisselen met anderen

Voka titel 8 Wat is het probleem?  Strikte taalwetgeving :  Nederlands is de onderwijstaal  Onderwijstaal vrij Ma-na-ma en Ba-na-Ba  Zeer beperkt kan men afwijken:  bachelor: slechts 10% in een vreemde taal (professionele bachelor nooit)  master: indien er een gelijkwaardig aanbod in het Nederlands bestaat (VLHORA, VLIR)

Voka titel 9 Ambities Vlaanderen en andere landen  ViA: “De kritische succesfactoren om de toppositie van onze regio in Europa te realiseren zijn een internationale ingesteldheid, de wijze waarop we daar mee omgaan en een verdere internationalisering van ons economische weefsel.“ (2008)  Pact 2020:  tegen 2020: 20% van de studenten neemt deel aan een internationale uitwisseling

Voka titel 10 Ambities in Vlaanderen en andere landen  Onderzoek “English Taught Programmes in European Higher Education”, Bernd Wächter, 2008  Snelle evolutie opleiding in het Engels in bepaalde landen:  Nederland: 509  Duitsland: 214  Finland: 208  Zweden 128  Reden inrichten:  Aantrekken internationale studenten  Voldoen aan de eisen van de ‘mobiele’ arbeidsmarkt

Voka titel 11 Wat stelt Voka voor?  Meer Engels in het hoger onderwijs kan een oplossing zijn.  Randfactoren:  kwaliteit onderwijs gegarandeerd  kwaliteit van het talenaanbod - ook aandacht voor attitiudes  Nederlands wordt als onderwijstaal niet verdrongen  duidelijke afspraken maken met docenten over anderstalige lessen in hun takenpakket  vormingsinitiatieven voor de docent m.b.t. vreemde talenkennis  meer ‘native speakers’ (buitenlandse gastdocenten) inschakelen  benutten van initiatieven rond buitenlandse stages en andere uitwisselingsprograma’s  buitenlandse studenten: instapcursus Nederlands  meer internationale mobiliteit van docenten en studenten

Voka titel 12 Wat stelt Voka voor?  ontwikkeling Nederlandse taal niet ondermijnd, maar mee op de trein van de internationalisering  In Nederland:  Netherlands organisation cooperation in higer education (NUFFIC)  Positionering Nederlands hoger onderwijs in het buitenland  240 medewerkers in:  China, Indonesië, Mexico en Vietnam  Actief in tal van netwerken van internationaal hoger onderwijs

Voka titel 13 Vragen?